Leasing ciężarówki, koszty i zasady

Ciężarówka – zakup, leasing czy wynajem?

Biznes TSL się rozwija. Skąd taki wniosek? Wystarczy spojrzeć chociażby na statystyki zakupu nowych samochodów ciężarowych, w 2018 roku przedsiębiorstwa transportowe zakupiły 29870 takich pojazdów, jest to liczba większa o 2211 w porównaniu do 2017. Sporo firm decyduje się na skorzystanie z innych form nabycia pojazdu, takich jak chociażby leasing. Na rynku jest także dostępna możliwość wynajęcia ciężarówki, czy jest to opłacalne?

  1. Inwestycja w pojazdy
  2. Tradycyjny zakup
  3. Leasing na fali
  4. Wynajem wchodzi do gry
  5. Co się opłaca – plusy i minusy
    • Zakup tradycyjny
    • Leasing
    • Wynajem
  6. Podsumowanie

 

  1. Inwestycja w pojazdy

Według raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przedstawiającego dane z 2017 roku największy
36,4-procentowy udział w rynku ciągników siodłowych miały pojazdy mające od pięciu do dziesięciu lat. Średnia wieku takich pojazdów to 8,9 lat, mediana zaś wynosi 9 lat.
O skali inwestycji we flotę świadczy między innymi fakt, iż w 2017 roku zarejestrowano w Polsce aż o 57 tysięcy więcej ciągników siodłowych aniżeli samochodów ciężarowych (wskaż raport). Jest to potwierdzenie skali działań prowadzonych przez rodzimych przewoźników. Pozostaje pytanie w jaki sposób można nabyć taki pojazd w Polsce? Czy musimy mieć gotówkę na nowy pojazd, a może lepiej zdecydować się między innymi na leasing?

  1. Tradycyjny zakup

Myśląc o zakupie nowego pojazdu w głowie nasuwa się nabycie samochodu ciężarowego w sposób tradycyjny, mamy gotówkę lub wzięliśmy kredyt, idziemy do salonu i kupujemy ciągnik siodłowy. Jest to drogi zakup, bo na nowe auto należy przeznaczyć kilkaset tysięcy złotych. Nawet używany pojazd ciężarowy to koszt około stu tysięcy złotych W związku z dynamicznie zmieniającymi się zasadami dotyczącymi emisji spalin lub wyposażenia, może się okazać, że po kilku latach użytkowania pojazdu nie będzie już spełniał warunków określonych przez polskie lub międzynarodowe prawo. Dlatego też przewoźnicy mogą skorzystać z innych możliwości pozwalających im na włączenie pojazdów do swojej floty.

  1. Leasing na fali

19,5 miliardów złotych – aktywa o takiej wartości w transporcie ciężkim sfinansowała branża leasingowa w ubiegłym roku. Był to wynik lepszy o 11,4% w porównaniu do 2017. Sporą dynamiką cieszyło się finansowanie pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony (wzrost o 20,8 procent), naczep oraz przyczep (+12,1 procent) oraz ciągników siodłowych (wzrost o 7,6 procent) w porównaniu do danych sprzed dwóch lat. Przejdźmy jednak do konkretów. Czym jest leasing? W przypadku samochodów polega on na odpłatnym korzystaniu z pojazdu przez leasingobiorcę na określonych zasadach zawartych w umowie. Właścicielem pojazdu jest firma specjalizująca się w leasingach, my natomiast za określoną opłatą możemy korzystać z nowego samochodu. Przykładowo możemy nabyć nowy ciągnik siodłowy od jednej z firm leasingowych, opłata początkowa to przykładowo około 50000 złotych, miesięczna rata to około 5000 złotych, okres spłaty auta to 5 i pół roku Po tym okresie auto przechodzi na własność leasingobiorcy. Dilerzy samochodowi proponują również inne wersje leasingu, proponując na przykład brak obowiązku zakupu pojazdu lub wymianę na nowszy model, przez co odpada problem z jego późniejszym użytkowaniem czy sprzedażą. Leasingodawca w większości wypadków zapewnia autocasco, co zmniejsza koszty przewoźnika. Można również dołożyć do umowy między innymi usługi serwisowe, co zapewni większy spokój firmom transportowym.

  1. Wynajem wchodzi do gry

Na sile zyskuje także możliwość krótkoterminowego oraz długoterminowego wynajęcia ciężarówki w niektórych wypadkach włącznie z naczepami lub chłodniami. Na czym polega taka forma „kupienia” samochodu i jakie koszty się z tym wiążą? Osoba chcąca skorzystać z takiej formy nabycia pojazdu musi liczyć się z kosztami rzędu sześciu tysięcy złotych miesięcznie. W tej cenie oprócz ciągnika siodłowego mamy ubezpieczenie, pakiet serwisowy czy obsługę 24/7. Wybierając taki typ transakcji możemy się zdecydować na wynajem krótkoterminowy (1-6 miesięcy czy 1 rok) lub długoterminowy (na przykład 3 lata).

 

  1. Co się opłaca – plusy i minusy

5.1 Zakup nowego pojazdu – około 200 000 złotych, używany pojazd – 100 000 złotych

Plusy:

  • Pojazd na własność,
  • możliwość późniejszej odsprzedaży,
  • usługi dodatkowe (w przypadku nowych pojazdów).

Minusy:

  • Duży koszt,
  • niepewność w kwestii regulacji prawnych jazdy ciężarówek (między innymi normy EURO, czyli europejskiej normy emisji spalin).

 

5.2 Leasing – opłata początkowa przykładowo 50 000 złotych, później 5 tysięcy złotych co daje 110 000 złotych rocznie

Plusy:

  • Brak weryfikacji kredytowej – leasing jest traktowany jako koszty firmy co nie wpływa chociażby na obniżenie zdolności kredytowej,
  • niższe podatki – wydatki poniesione na leasing są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu własnej firmy transportowej,
  • nie potrzeba dużych dochodów, aby wziąć pojazd w leasing – nawet przedsiębiorcy wykazujący straty lub mający problemy z długami mogą z tego korzystać,
  • w przypadku egzekucji komorniczej auta oraz ewentualnie naczepy są własnością firmy leasingowej i jej nie podlegają i nie obniżają zdolności kredytowej twojej firmy,
  • szybkie załatwienie procedur leasingowych – kilka dni,
  • w ramach leasingu możemy dostać pakiet dodatków (ubezpieczenie, opony, serwis itd.),
  • szybsze wliczanie w koszty przedsiębiorstwa niż kupno za gotówkę lub na kredyt.

Minusy:

  • Brak pojazdu na własność, taka możliwość jest dopiero po zakończeniu okresu leasingu,
  • leasingodawca „dyktuje” warunki np. serwisowanie w tylko w ASO (autoryzowanie stacje obsługi), lub ubezpieczenie w jednej, konkretnej firmie,
  • niepewność w przypadku kradzieży lub uszkodzenia pojazdu, jeśli ubezpieczalnia nie pokryje strat, to i tak nadal musimy płacić raty leasingu.

 

  • Wynajem – około 6 000 złotych miesięcznie, co daje koszt ponad
    200 000 złotych po trzech latach użytkowania wynajętego pojazdu

Plusy:

  • Wzięcie auta w potrzebie (najem krótkoterminowy),
  • brak zmartwień z obsługą pojazdów (pakiet serwisowy, opony w cenie),
  • możliwość wymiany auta po zakończeniu najmu,
  • niska opłata początkowa,
  • możliwość wrzucenia najmu pojazdu w koszty prowadzenia firmy.

Minusy:

  • Tak jak w przypadku leasingu, warunki użytkowania pojazdu dyktuje firma, od którego go wynajmujemy (ilość kilometrów itp.),
  • niepewność w przypadku kradzieży lub uszkodzenia pojazdu.

  1. Podsumowanie

Jak widać osoby chcące zainwestować w nowy ciągnik siodłowy, mają dzisiaj wiele możliwości oraz opcji, aby go nabyć. Powoli do lamusa zaczyna odchodzić tradycyjna metoda zakupu, którą zastępuje leasing lub wynajem. Przedstawiliśmy plusy oraz minusy każdej z możliwych metod nabycia ciężarówek, natomiast wybór należy do Was.

 

http://poradnikprzewoznika.pl/2019/raport-2018-naczepy-i-ciagniki/

https://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Raport-branzy-motoryzacyjnej-2018-2019

http://leasing.org.pl/pl/aktualnosci/2019/21-8-proc-wzrost-polskiego-rynku-leasingu-w-2018r

https://leasing.sos.pl/blog/leasing-ciagnika-siodlowego/

 

Zapisz

Zapisz