Jak szukać kontrahentów, ładunków w branży transportowej – poradnik

Jak szukać kontrahentów, ładunków w branży transportowej – poradnik
4.83 (96.67%) 6 głosów

Jak szukać kontrahentów, ładunków w branży transportowej?

jak szukac kontrahentów transportowych

Od wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej rynek TSL w Polsce notuje wzrost, zarówno firm transportowych, jak i samochodów ciężarowych. Doskonale rozumiemy jak ważna jest efektywność w biznesie transportowym. Niepewność jest gorsza od wiedzy, że jest dobrze lub źle. W ostatnim przypadku wiadomo, jakie kroki zapobiegawcze poczynić albo czy zwijać już biznes, czy jeszcze nie. Sytuacja ta na pewno wywołuje pesymizm, nie skłania do rozwijania firmy, podpisywania nowych kontraktów, podejmowania decyzji inwestycyjnych, ekspansji itp.

Każdego dnia pojawiają się sytuacje mniej lub bardziej kłopotliwe, które wybijają przewoźników z codziennej rutyny. Tu nie ma nudy. Nie na darmo mówi się, że najcięższy sport to … transport. Konkurencyjność wciąż rośnie.

Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w transporcie? Jak szukać kontrahentów w branży transportowej? Jak szukać zleceń transportowych? Poniżej kilka przykładów dla tych, którzy przygotowują się do działalności zawodowej w tym sektorze oraz osób czynnych zawodowo – przypomnienie jak ruszyć z miejsca… i do przodu czyli prawa noga na gaz, a lewa na sprzęgło! 

Firma (osoba) stawiająca pierwsze kroki w branży TSL powinna zwrócić uwagę na działania dzisiejszego rynku. Z wolna zaczyna być monopolizowany przez duże firmy spedycyjne, które swoim klientom świadczą najczęściej usługi kompleksowe, poczynając od zorganizowania transportu na magazynowaniu kończąc. Oczywiście dla firm ze szczebla małej czy średniej gospodarki również jest sporo zleceń. Ważne jest również określenie rodzaju wykonywanego transportu- krajowy czy międzynarodowy?

 

KTO PYTA NIE BŁĄDZI

Źródeł informacji jest naprawdę dużo. Trzeba jedynie odrobinę chęci, samozaparcia i wiedzy lub pomysłu- gdzie szukać. Wszystkim znane powiedzenie „kto pyta, nie błądzi” warto również wdrożyć we własny biznes. Podstawowe narzędzia, które ułatwią, pomogą „ruszyć z miejsca” to:

  • KONTAKTY OSOBISTE

Głównie zapomniane i bardzo często nieocenione w pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Ważne ze względu na wzajemne polecenie się przedsiębiorców, którzy zazwyczaj darzą się zaufaniem i szacunkiem.

  • INTERNET

Pozwala na znalezienie mnóstwa przydatnych informacji np.:

  • wyszukanie firm z wybranej branży oraz charakterystyka potencjalnego kontrahenta
  • zapoznanie się z oceną wybranego do współpracy przedsiębiorstwa
  • wyszukanie organizacji zrzeszających przewoźników np. http://www.zmpd.pl/
  • wyszukanie instytucji publicznych i prywatnych, które ułatwiają nawiązywanie biznesowych relacji i wspierają przedsiębiorczość
  • wyszukanie informacji o ważnych imprezach, takich jak,: targi, konferencje, międzynarodowe misje partnerskie, sympozja, itp.

 

SPECJALNE FORA, GDZIE OGŁASZAJĄ SIĘ PRZEWOŹNICY

W celu nawiązania kontaktów biznesowych warto śledzić „specjalne fora”, na których przedsiębiorcy zamieszczają oferty i ogłoszenia. Można tam znaleźć oferty handlowe, sprzedaży, zlecenia, ogłoszenia współpracy i wiele innych tematów, które ułatwią funkcjonowanie firmy. To miejsca, gdzie można nawiązać kontakty współpracy, poszukać pracownika lub wspólnika, zaoferować swoją pomoc oraz zamieścić ogłoszenie współpracy.

 

PRASA BRANŻOWA

Periodyki, które śledzą aktualną sytuację na rynku. Są blisko ważnych wydarzeń oraz tematów. Zamieszczają ogłoszenia np.:

„Transport Manager”, „Polski Traker”, „TSL Biznes”, „Polska Gazeta Transportowa”PLATFORMY TRANSPORTOWE „giełdy ofert transportowych”

To doskonałe źródło i alternatywa do poszukiwania zleceń transportowych w dobie mniejszej podaży ładunków. Platformy transportowe obserwują stały wzrost użytkowników. Konkurencja na rynku powoduje, iż popyt na ładunki stale rośnie.

Aby optymalizować codzienną pracę, firmy transportowe i spedycyjne szukają różnych rozwiązań. Główną funkcją giełd frachtów i przestrzeni ładunkowych jest umożliwienie użytkownikowi wyszukanie ofert transportowych.

Ważnym aspektem jest współpraca z firmami sprawdzonymi, które posiadają reputację solidnego partnera, co gwarantuje bezpieczne funkcjonowanie na rynku.

Zagrożeniem mogą być giełdy darmowe, gdzie użytkownicy w żaden sposób nie są weryfikowani. Bezpieczeństwo powinno odgrywać kluczową rolę w codziennej pracy przewoźników czy spedytorów.

Płatne platformy ładunków i wolnych przestrzeni ładunkowych oferują więcej, aniżeli formę czystej tablicy ogłoszeń. Tutaj znaczenie ma „jakość”!

Kluczowe platformy transportowe:

Instytucje publiczne, podmioty prywatne (doradztwo), jednostki samorządowe – to dopiero początek

Wyżej podane podpowiedzi to dopiero początek ewentualnych możliwości. Przedsiębiorcy do dyspozycji mają szereg rozwiązań, które pozwalają na swobodne działanie i rozwój firmy np.: instytucje publiczne, podmioty prywatne (doradztwo), jednostki samorządowe, itd.

Misją takich instytucji jako podstawy funkcjonowania jest wspieranie przedsiębiorczości i koordynowanie współpracy biznesowej, krajowej czy zagranicznej.

Niektóre pobierają za swoje pośrednictwo opłaty, inne udzielają informacji bezpłatnie.

 

SPOTKANIA HANDLOWE

Spotkania handlowe organizowane na terytorium różnych Państw.

UMOWY Z ZAGRANICZNYMI ORGANIZACJAMI

  • W Krajowej Izbie Gospodarczej można zamówić listę firm z określonej branży, np. producent odzieży. Wykaz podmiotów jest przygotowany we współpracy z jednostką międzynarodowej grupy CRIF (system wspierania procesów decyzyjnych, doradztwo). Zadania CRFI to zweryfikowanie wiarygodności potencjalnego kontrahenta. Jest to swoista wywiadownia gospodarcza, której zadaniem jest zbadanie partnera biznesowego pod kątem rejestrowym i finansowym w celu ograniczenia ryzyka transakcji.
  • Regionalne Izby Gospodarcze mają podpisane umowy/ porozumienia z placówkami zagranicznymi, co ułatwia kooperację międzynarodową (kontaktują ze sobą również krajowych przedsiębiorców). Jednym z przykładów jest RIG w Łodzi, która organizuje bezpłatne seminaria, wykłady oraz okresowo udostępnia tzw. świadczenia zbiorowe.
  • Odpłatnie Wielkopolska Izba Przemysłowo-Handlowa udostępnia wykaz adresowy polskich producentów, hurtowników, eksporterów lub importerów dla klientów krajowych i zagranicznych, zgodnie z wyznaczonymi kryteriami.

Poza tym kompetentne osoby z Izby udzielą informacji z zakresu prawa, marketingu, finansów, podatków oraz zaoferują konsultacje ekspertów np. analityków rynkowych, czy określą czynniki konkurencyjności firmy (usługi płatne).

  • Na podobnych zasadach funkcjonują inne tego typu placówki w całym kraju.

Na pewno należy pytać w kliku miejscach. Urzędy na rzecz wspierania lokalnej przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego regionu realizują działania poprzez prezentacje i promocje.

  • Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która należy do sieci Enterprise Europe Network dla przedsiębiorców zainteresowanych współpracą zagraniczną, oferuje elektroniczną bazę danych, która zwiera oferty polskich i zagranicznych firm.

Korzystanie z bazy jest bezpłatne. Udostępniona jest wszystkim ośrodkom EEN (około 600). Firmy zainteresowane zamieszczeniem oferty w bazie proszone są o wypełnienie formularza zgłoszeniowego w języku angielskim. W dalszej kolejności oferta jest tłumaczona na język danego kraju oraz umieszczona na stronach internetowych wybranych ośrodków EEN, lub przekazywana do firm, które byłyby zainteresowane współpracą.

 

ANALIZA DANYCH FIRMY

Bezpiecznie jest robić interesy z firmą, która działa na rynku nieprzerwanie i długo, aniżeli z taką, która dopiero co rozpoczęła działalność. Nie jest to regułą i każdy powinien dostać szansę współpracy. Ważna jest analiza danych, która zagwarantuje nam bezpieczeństwo transakcji. Zawsze możemy trafić na kontrahenta, który zbankrutował, lub niebawem to uczyni- bo ma długi. Możemy natknąć się na firmę posługującą się fałszywymi danymi czy osoby podszywające się pod inną firmę. Obowiązkowo powinniśmy sprawdzić każdą jednostkę z którą rozpoczynamy biznes.

PODSTAWOWE NARZĘDZIA DO WERYFIKACJI

Informacje podstawowe, jakie powinny zostać zweryfikowane to upewnienie się, że firma jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Należy to sprawdzić, ponieważ w opisie jest informacja o ewentualnych powiązaniach z innymi osobami (informacja o innych spółkach). Jest wykaz kodów PKD przypisanych przedsiębiorcy, co pozwala ocenić jaki rodzaj działalności prowadzi.

Do celów sprawdzenia spółek została udostępniona strona Krajowego Rejestru Sądowego. Jeśli nie znaleźliśmy firmy w CEIDG sprawdźmy w KRS.

W nawiązywaniu nowych relacji, znajomości i budowaniu swojej ścieżki zawodowej mogą pomóc dobre maniery i znajomość zasad zachowania. Jednak najważniejszym czynnikiem jest lojalność oraz ciągła gotowość podjęcia każdego transportu. Warto na początku na to postawić. Może powoli, ale sukcesywnie rozwiniemy firmę- można przytoczyć powiedzenie „nie od razu Rzym zbudowano”.

… do przodu tj. prawa noga na gaz a lewa na sprzęgło!

 

Zapisz

Zapisz