Co warto wpisać w CMR

CMR, czyli list przewozowy to bardzo istotny dokument, którego nie powinno zabraknąć podczas transportu ładunku, gdyż stanowi on dowód zawarcia umowy przewozu danego towaru, a także określa warunki w niej ujęte.

crm-wzor

 

Przewoźnicy powinni być wyczuleni na informacje zawarte w liście przewozowym, gdyż często stanowi on podstawę do reklamacji zarówno z jednej jak i drugiej strony umowy. Ważne aby sprawdzić, czy treść umowy i listu są ze sobą zgodne, czy nie ma żadnych odstępstw w dotyczących określonych warunków przewozu ładunku.

Przypomnijmy pokrótce, co powinien zawierać list przewozowy:

  • wszystkie dane dotyczące zarówno nadawcy, odbiorcy, jak i przewoźnika ? adres, nazwisko, itp.,
  • datę i miejsce przyjęcia przesyłki oraz miejsce je wydania,
  • informacje dotyczące przesyłki ? ilość sztuk, numery, cechy, wagę,
  • – instrukcje obowiązujące przewoźnika podczas kontroli celnych,
  • wysokość kosztów przewidywanych do poniesienia od momentu zawarcia umowy do chwili dostarczenia przesyłki.

Jeśli istnieją dodatkowe punkty, które powinny zostać zawarte w liście przewozowym ze względu na specyfikę wykonywanej usługi transportowej, to także należy zadbać, aby zostały zapisane. Może to być na przykład:

  • wykaz dokumentów przekazanych przewoźnikowi,
  • zakaz przeładunku,
  • określony termin, w jakim transport ma się odbyć,
  • wartość ładunku.

Oprócz tych oczywistych i często przytaczanych informacji dotyczących wypełnienia CMR warto wiedzieć, że istnieje możliwość wpisania przez przewoźnika uwag w list przewozowy, które mogą mu pomóc, jeśli doszłoby do żądania odszkodowania chociażby za uszkodzenie przesyłki. Do najczęstszych należą:

  • ?Nie miałem możliwości przeliczenia towaru ze względu na rodzaj jego opakowania.?
  • ? Nie miałem możliwości brania udziału podczas załadunku towaru?
  • ? Przez wzgląd na różnorodność towaru nie miałem możliwości jego przeliczenia. Przyjąłem od nadawcy (określoną liczbę) foliowanych palet?.
  • ?Zgłaszam uszkodzenie opakowania zewnętrznego towaru. Zgnieciony/połamany/uszkodzony karton bądź styropian?.
  • ?Opakowanie ładunku nie zostało dostosowane do jego cech, wskutek czego istnieje możliwość uszkodzenia towaru?.
  • ? Odmówiono dodatkowego zabezpieczenia ładunku, pomimo moich uwag?.
  • ?Odmówiono mi podpisania listu przewozowego z uwagami?.

Pamiętaj, to jak zadbasz już na wstępnym etapie o wykonywany przez Ciebie przewóz towaru, będzie gwarantowało wykonanie usługi zgodnie z oczekiwaniami zleceniodawcy.

Jak wypełniać CMR znajdziesz tutaj