Jak Brexit wpłynie na polski transport?

Jak Brexit wpłynie na polski transport?
4 (80%) 1 głosów

Brexit coraz bliżej. Wielka Brytania opuszcza Unię Europejską, jakie mogą być skutki takiej decyzji? Czy na brexicie ucierpi polski transport?

Spis treści

  1. Brexit coraz bliżej
  2. Co po brexicie?
  3. Uporządkowany brexit
  4. Twardy brexit
  5. Jak się przygotować do brexitu?

 

1.Brexit coraz bliżej

W czerwcu 2016 roku przeprowadzono referendum w sprawie opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. W głosowaniu wzięło udział ponad siedemdziesiąt procent uprawnionych, a za Brexitem opowiedziało się ponad pięćdziesiąt procent głosujących. W związku z tym rozpoczęto proces opuszczania UE. Ma się to dopełnić do 29 marca 2019 roku, wtedy Wielka Brytania opuści wspólnotę. Wtedy też najprawdopodobniej przestanie obowiązywać prawo do swobodnego przemieszczania się po Wielkiej Brytanii.

  1. Co po brexicie?

Decyzja Wielkiej Brytanii o opuszczeniu Unii Europejskiej skutkuje przede wszystkim ustaleniem nowych zasad dotyczących chociażby handlu ze wspólnotą. Wyspiarze zaproponowali swoje zmiany w dokumencie „brexit white paper”, projekt nie spotkał się jednak z aprobatą unijną. I choć do opuszczenia wspólnoty przez ojczyznę Szekspira coraz bliżej, to wciąż nie ma ustaleń jak mają wyglądać stosunki między nimi. Bardzo prawdopodobny jest także brak umowy z Unią. Ministerstwo Spraw Zagranicznych opublikowało raport, w którym prezentuje możliwe rozwiązania związane z opuszczeniem UE przez Wielką Brytanię.

  1. Uporządkowany brexit

Pierwszą możliwością jest tzw. „uporządkowany brexit”. Zakłada ona utrzymanie praw obywateli UE w Wielkiej Brytanii oraz rozliczenie wszystkich zobowiązań finansowych tego państwa wobec Unii. Od 30 marca 2019 do 31 grudnia 2020 miałby obowiązywać okres przejściowy. W czasie trwania tego okresu zostałyby zachowane dotychczas obowiązujące relacje handlowe, Wielka Brytania byłaby wciąż elementem jednolitego rynku, dzięki temu nie będzie potrzeby wprowadzania cła czy dodatkowych przepisów. Po zakończeniu tego okresu możliwe jest podpisanie dokumentu o wolnym handlu, utrzymującym zerowe cła może nawet na wszystkie towary. Niestety każda umowa ma swoje ograniczenia. Strony porozumienia, czyli Unia Europejska i Wielka Brytania będą miały własne wymagania co do towarów będących na określonych rynkach. W związku z tym trzeba będzie liczyć się z kontrolami celnymi czy sanitarnymi. Oto następstwa, które mogą czekać przedsiębiorców z branży TSL:

  • konieczność dostosowania towarów przeznaczonych na eksport do regulacji ustalonych przez Wielką Brytanię. Nie wiadomo jednak czy ich ocenę będzie prowadziła UE, lecz będą musiały być one zgodne z wytycznymi Brytyjczyków,
  • większość towarów, a może nawet wszystkie będą bez cła,
  • dodatkowe koszty dla przedsiębiorców przez możliwe kontrole celne, uzyskanie odpowiednich licencji czy spełnianie norm sanitarnych między innymi dla produktów spożywczo-rolnych,
  • niepewność czasu dostawy towarów, możliwe opóźnienia ze względu na kontrole graniczne (także w portach oraz Eurotunelu łączącego Anglię z Francją), ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami. Sprawdzane będą też firmy będące częścią systemu nazywanego „dokładnie na czas” (przemysł motoryzacyjny czy sieci spożywcze),
  • ograniczona możliwość swobodnego przepływu osób, wyłączając obecnie pracujących w wybranych branżach, wykonując usługi na terenie Wielkiej Brytanii.

 

  1. Twardy brexit

Znacznie gorsza wizja jest prezentowana w opcji „twardego brexitu”. Wielka Brytania stanie się państwem trzecim już po opuszczeniu UE. Relacje gospodarcze mają być oparte na zasadach Światowej Organizacji Handlu.  W związku z tym przestaną obowiązywać swobody przepływu towarów, usług czy kapitału. Co zakłada ten scenariusz?

  • przedsiębiorcy biorący udział w transporcie drogowym będą musieli uzyskać pozwolenie na wykonywanie przewozów,
  • kontrole na granicach: weterynaryjne, celne czy kontrola bezpieczeństwa produktów itp.,
  • wprowadzenie ceł w handlu. Dla przewozu towaru z Wielkiej Brytanii do UE będą stosowane stawki takie jak towarów z państw trzecich,
  • problemy z wykonywaniem pracy poprzez pracowników delegowanych do Wielkiej Brytanii, ze względu na ograniczenia czasowe przebywania na terenie kraju czy konieczność uzyskania zezwoleń.

 

  1. Jak się przygotować do brexitu?

Nieznane są losy przyszłych relacji ekonomicznych pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Ministerstwo Spraw Zagranicznych proponuje, aby przedsiębiorcy wykorzystali czas do 30 marca 2019 na przygotowanie swoich firm do nadchodzącej rzeczywistości. Może się to wiązać z większymi kosztami prowadzenia swoich biznesów, wydłużonymi procedurami czy potrzebą spełnienia dodatkowych wymogów. Nasze straty w związku z brexitem mogą być liczone w miliardach złotych.

 

https://www.tvn24.pl/raporty/brytyjczycy-wybrali-brexit,606

https://www.dw.com/pl/brexit-bruksela-obawia-si%C4%99-chaotycznego-rozwodu-z-wyspiarzami/a-44769658

https://www.mpit.gov.pl/media/62395/Broszura_Brexit.pdf

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wielka-Brytania-swobodny-przeplyw-obywateli-z-UE-skonczy-sie-w-marcu-2019-roku-3725079.html

https://www.rp.pl/Biznes/309259912-Twardy-brexit-najbardziej-uderzy-w-Irlandie-i-Polske.html