Pakiet Mobilności – zmiany dotyczące warunków pracy kierowców międzynarodowych

4.4/5 - (7 votes)

Pakiet Mobilności, najnowsze ustalenia w sprawie zmian dotyczących warunków pracy kierowców międzynarodowych

Prace nad wprowadzeniem Pakietu Mobilności trwają już od blisko 2,5 roku. To wyjątkowo długo jak na tego typu dokument. Unijni eksperci wciąż nie mogą jednak dojść do porozumienia w sprawie jego ostatecznego kształtu. Szereg spotkań tzw. trilogu (tzn. nieformalnych zebrań z udziałem członków Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej), z których ostatnie zakończyło się 25 listopada br., nie przyniósł przełomu. Wydaje się wręcz, że jeszcze bardziej podzielił unijnych polityków i przyczynił się do powstania dwóch przeciwnych frakcji.

  1. Powrót kierowcy do domu co trzy lub cztery tygodnie zostanie przegłosowany?
  2. Zagraniczna płaca minimalna dla kierowców zawodowych?
  3. Kiedy może nastąpić zwrot w negocjacjach?

Pakiet Mobilności - zmiany dotyczące warunków pracy kierowców międzynarodowych

1. Powrót kierowcy do domu co trzy lub cztery tygodnie zostanie przegłosowany?

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych zapisów, nad którym debatują mocodawcy Pakietu Mobilności, jest obligatoryjny powrót kierowcy do domu co 3 lub 4 tygodnie. Zdaniem strony polskiej, podobnie zresztą jak przedstawicieli większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej, taka regulacja spowoduje m.in. zakłócenia w łańcuchu dostaw. Dodatkowym argumentem przeciwko wprowadzeniu tego wymogu jest fakt, że częściej zjeżdżające do kraju samochody ciężarowe przyczynią się do znacznego – i zupełnie nieuzasadnionego – zwiększenia emisji CO2, co zdaje się przeczyć unijnym dyrektywom dotyczącym konieczności redukcji spalin produkowanych przez transport w krajach członkowskich.

2. Zagraniczna płaca minimalna dla kierowców zawodowych?

Innym punktem zapalnym, odmienianym w procesie legislacyjnym przez wszystkie przypadki, jest przepis o delegowaniu pracowników. Jego wprowadzenie oznaczałoby, że każdy kierowca wykonujący przewóz międzynarodowy musiałby mieć zapewnioną płacę minimalną zgodną z przepisami kraju, w którym będzie się znajdował choćby przejazdem i tylko przez np. kilka godzin. Przedstawiciele krajów sprzeciwiających się wprowadzeniu Pakietu w takiej formie podkreślają, że proponowana forma rozliczania stawek kierowców będzie miała bezpośredni wpływ na wzrost kosztów transportu (a w konsekwencji także towarów i części usług) w całej Europie.

3. Kiedy może nastąpić zwrot w negocjacjach?

Nie wiadomo, jak potoczą się losy Pakietu Mobilności w najbliższym czasie. Ewentualny przełom byłby możliwy dzięki politykom z Finlandii, która do 31 grudnia br. przewodniczy Radzie UE. Jeżeli do niego nie dojdzie, możliwe scenariusze obejmują kolejne cykle spotkań i dalsze debatowanie nad zmianami. A jest o czym dyskutować – do uzgodnienia pozostaje ponad 240 poprawek do rozmaitych przepisów Pakietu. Dla polskich przedsiębiorców z branży TSL oznacza to kolejne miesiące niepewności, dotyczących zwłaszcza planowania kwestii socjalnych i finansowych w firmach z tej gałęzi gospodarki.

 

Źródła:

https://40ton.net/na-czym-utknal-pakiet-mobilnosci-od-29-miesiecy-najwyrazniej-nie-mogacy-wejsc-w-zycie/

https://40ton.net/pakiet-mobilnosci-znowu-bez-porozumienia-zjazdy-do-krajow-okreslono-nieekologicznymi/

http://www.balkanexpress.com.pl/POLSKIE-STANOWISKO-W-SPRAWIE-PAKIETU-MOBILNOSCI,p2,a108.html

https://www.prawo.pl/biznes/pakiet-mobilnosci-komisja-europejska-poparala-niekorzystne-dla,395994.html