Tachograf inteligentny 2 generacji – nowy okres przejściowy

Oceń nas

Wymiana tachografu 2 generacji nowy termin

Decyzją Komisji Europejskiej wprowadzono okres przejściowy na wymianę tachografu II generacji do końca lutego 2025 roku. Organ unijny zaleca krajom członkowskim odejście od wypisywania mandatów w trakcie kontroli na rzecz edukowania przewoźników o konieczności wymiany urządzenia. Sprawdź, czy wszystkie kraje muszą przyjąć zalecenie i czy w sierpniu 2025 roku również przewidywany jest okres przejściowy.

Czy jest szansa na mandat za brak tachografu pomimo okresu przejściowego?

Jak czytamy na portalu infor.pl, apel Komisji Europejskiej o złagodzenie podejścia do przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografu, może spotkać się z różnym podejściem służb kontrolnych w danym kraju. Kierując się lokalnymi przepisami, mogą wystawić mandat za brak tachografu, traktując okres przejściowy wyłącznie jako zalecenie. Przewoźnicy realizujący transport międzynarodowy muszą mieć tego świadomość, a w razie otrzymania kary, mogą próbować się od niej odwołać.

Dlaczego wprowadzono okres przejściowy na wymianę tachografów?

Przedłużenie okresu przejściowego wynika z długiego czasu na dostosowanie się do norm. Z badań Inelo opublikowanych na portalu infor.pl wynika, że aż 29 proc. pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wciąż nie korzysta z wymaganych tachografów G2v2. Według Komisji Europejskiej oznacza to większą potrzebę edukowania przewoźników o konieczności wymiany urządzeń:

„Ten okres karencji nie tylko wspiera zgodność, ale także zabezpiecza mobilność UE i zapewnia nieprzerwany przepływ transgranicznych usług transportowych. Decyzja ta odzwierciedla zrównoważone i konstruktywne podejście, dając operatorom niezbędny czas na modernizację pojazdów przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw” – mówi dyrektorka, rzeczniczka UE i delegantka generalna IRU Raluca Marian.

Co zniesienie kar za brak tachografu i przedłużenie okresu przejściowego oznacza dla branży?

🔴Ciągłość operacyjna: zapewnia możliwość kontynuacji działalności transgranicznej w okresie karencji, zapobiegając zakłóceniom w łańcuchach dostaw w UE.

🔴Wsparcie zgodności: zapewnia operatorom transportu dodatkowy czas na modernizację pojazdów, przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do kluczowych rynków.

🔴Współpraca branżowa: zacieśnianie współpracy między operatorami, warsztatami i decydentami w celu skutecznego spełniania wymogów prawnych.

Jak będzie wyglądać drugi termin na wymianę tachografów?

Według harmonogramu opublikowanego na stronie TIMOCOM, kolejny termin na wymianę tachografu na tachograf inteligentny II generacji to 21 sierpnia 2025 r. Obowiązek zakupu i instalacji nowego urządzenia obejmie ciężarówki zarejestrowane pomiędzy 15 czerwca 2019 r. a 21 sierpnia 2023 r. Na ten moment nie wiadomo nic o planowanym okresie przejściowym, dlatego warto wcześniej zabezpieczyć się i zorientować w dostępności tachografów 2 generacji.

Źródła: ommission.europa.eu, infor.pl, IRU, timocom.pl