BAG w Niemczech – uprawnienia i zakres kontroli
Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego w Niemczech – uprawnienia i zakres kontroli
Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego (BAG) czuwa nad przestrzeganiem przepisów przez podmioty krajowe i zagraniczne uczestniczące w transporcie towarowym przeprowadzanym na terenie Republiki Federalnej Niemiec. Każdego dnia kilkuset kontrolerów sprawuje służbę na wszystkich niemieckich drogach – autostradach, drogach federalnych i krajowych. Kontrole te są bardzo szczegółowe i skrupulatne, a niemiecka inspekcja nie przepuści okazji by nałożyć karę na łamiących prawo.
Jak przebiega kontrola drogowa w Niemczech i czego kontrolerzy wymagają od cudzoziemców?
Kompetencje inspektorów BAG
Niemiecka Inspekcja Transportu Drogowego jest odpowiednikiem polskiego ITD. Rokrocznie przeprowadza ona kontrole kilkuset tysięcy pojazdów. Kontrolerom BAG przysługuje szereg uprawnień; podobnych do tych przysługujących policji. Kontrolerzy mają do dyspozycji specjalistyczne pojazdy, które są wyposażone w najnowocześniejszą technikę komputerową. Wszystkie grupy kontrolerów połączone są bezpośrednio z Centralą przez UMTS (Uniwersalny System Telekomunikacji Ruchomej). Inspektorzy mogą sprawdzać kierowców i pojazdy we współpracy z policją, urzędem celnym oraz organem nadzoru nad prowadzeniem działalności gospodarczej. Kontrolerzy BAG są upoważnieni do zatrzymywania niemieckich i zagranicznych pojazdów samochodowych transportu towarowego oraz autobusów w ramach kontroli mobilnej przez wezwanie do zjechania na najbliższy parking lub w ramach kontroli stacjonarnych w miejscach przeznaczonych do wypoczynku i na parkingach przy autostradach.
BAG sprawdza czy został opłacony przejazd płatną drogą, czy kierowcy przestrzegają przepisów czasu pracy, czy pojazd nie przekroczył wymaganych wymiarów, nacisków na osie i masy całkowitej, czy przestrzegane są dopuszczalne normy poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń w pojazdach, czy nie są łamane zakazy ruchu. Uwaga kontrolerów często skierowana jest też na badanie stanu technicznego pojazdów i zabezpieczenie ładunku (czy zostały wybrane prawidłowo punkty mocowania zabezpieczeń/lin).
W ramach kontroli BAG sprawdzane są szczególnie wymagane dokumenty tj. licencje, certyfikaty, dokumenty dotyczące przewożonego towaru, polisy OC oraz ubezpieczenia od szkód towarowych. Dodatkowo przy transporcie towarów niebezpiecznych sprawdzana jest ważność zaświadczenia ADR kierowcy, dokumenty przewozowe według rozdziału ADR oraz poprawne oznaczenie nalepkami ostrzegawczymi towarów. Oprócz tego inspektorzy sprawdzają przyrządy kontrolne, tarczki, karty kierowcy, wydruki z tachografu cyfrowego oraz inną wymaganą przepisami dokumentację czasu pracy. Kontrolerzy mogą także sprawdzić czy przestrzegane są przepisy Ustawy o podatkach od pojazdów samochodowych i Ustawy o podatku obrotowym oraz przepisy dot. pobytu i zezwolenia na pracę; mogą także zweryfikować ubezpieczenie społeczne.
Wytyczne dla kierowców
Polscy kierowcy wielokrotnie nie potrafią porozumieć się z niemieckimi inspektorami BAG. Niestety problemy z komunikacją często kończą się tym, że kontrolerzy nakładają na firmę wyższą karę. Aby uniknąć takich problemów warto wyposażyć kierowcę w przetłumaczone na język polski niemieckie zwroty. Należy też przygotować wymagane do kontroli dokumenty (w języku polskim oraz niemieckim); w tym prawo jazdy, dokumenty pojazdu, zapis czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku kierowcy, listę ładunkową, zezwolenia ogólne, zezwolenia wyjątkowe etc. Ważne aby dokumenty te były zgodne ze stanem faktycznym.
Przede wszystkim jednak należy wcześniej przeszkolić swoich kierowców – zaznajomić ich z zakresem kontroli BAG oraz poinstruować jak wygląda przykładowa rozmowa z inspektorem. Ważne jest także zapewnienie kierowcom bezpośredniego kontaktu z przewoźnikiem/dyspozytorem w przypadku kontroli.
Warto również uświadomić kierowcom, że powinni oni bezwzględnie współpracować z kontrolerami i być dla nich uprzejmi. Kierowcy podczas kontroli BAG są zobowiązani udzielić informacji odnośnie własnych danych osobowych, danych przedsiębiorstwa oraz danych dotyczących przewożonego ładunku. W razie zgłoszenia przez kontrolerów zastrzeżeń kierowcy nie powinni szukać wymówek albo usprawiedliwień, czy „zwalać” winę na kogoś innego. Mają oni jednak prawo do nieskładania zeznań dotyczących stanu faktycznego, nie muszą też przyznawać się do winy – funkcjonariusz w takim przypadku musi na protokole dokonać odpowiedniej adnotacji z podaniem przyczyny odmowy podpisania, jednakże nie może „zmusić” osoby kontrolowanej do podpisania jakiegokolwiek dokumentu.
Także w przypadku otrzymania grzywny kierowcy nie muszą jej płacić (gdy zdaniem kierowcy mandat jest nałożony niesłusznie). W innym przypadku lepiej jest zapłacić mandat od razu, gdyż wówczas nie zostanie wszczęte dalsze postępowanie w sprawie zarzutu popełnienia wykroczenia wobec wszystkich, których zarzut dotyczy. Ważne aby kierowca był wyposażony w gotówkę, gdyż tylko w ten sposób można uiścić grzywnę na miejscu.
Podsumowując
Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego wykonuje szereg zadań związanych z samochodowym transportem towarowym. Aby uniknąć kłopotów podczas kontroli BAG, dobrze wiedzieć, czego niemieccy kontrolerzy wymagają do cudzoziemców. Inspektorzy podejmują określone działania w zależności od rodzaju i stopnia wykrytego naruszenia; w razie poważnego naruszenia określonych przepisów bezpieczeństwa kontrolerzy mogą nawet zabronić dalszej jazdy.
Jan
6 października, 2019 @ 4:43 pm
Witam. Jestem zatrudniony jako kierowca w Niemczech mieszkam w Polsce . Do pracy dojeżdżam firmowym busem około 800km. Czy muszę robić wpis manualny określający inna pracę? Chodzi mi o czas dojazdu do bazy w Niemczech ? Pracodawca zmusza nas po dojechaniu do bazy byśmy odrazu siadali w ciężarówki i jechali w trasę. Pozdrawiam Jan
Krzaku
1 maja, 2020 @ 7:17 am
Jestem w miarę świeżo po kursie. Pan z ITD mówił, że w tym wypadku czas dojazdu do bazy powinien być oznaczony kopertą tj. „Dyspozycyjność”.
Inspektor
4 czerwca, 2021 @ 4:46 am
Jasne że tak
Jdjd
28 stycznia, 2021 @ 5:16 pm
Wydaje mi się że on Cie nie zmusza. Ty masz problem z dojazdem a nie on więc Twoja Brożka jak chcesz być wypoczety.
ICE
10 czerwca, 2020 @ 1:57 pm
Witam… Mój były pracodawca niemiecki zalega mi z wypłatą ostatniej pensji plus wypłatę diet. Gdzie mogę zgłosić iż doszło do takiej sytuacji i dodatkowo są naruszane przepisy i zaniedbania przez kierownika.
Ł
21 czerwca, 2021 @ 12:49 pm
Witam, w październiku 2020 roku otrzymałem na miejscu mandat od BAG na kwotę 150 euro (za przekroczony czas pracy), zapłaciłem go na miejscu. Kilka dni temu dostałem pismo z wezwaniem do zapłaty za dokładnie to wykroczenie, niestety minęło już tyle czasu że po prostu nie mam tych potwierdzeń. CO w tej sytuacji najlepiej zrobić? Miał ktoś podobny problem? w piśmie jest opisane że można się odwołać pismem, w tłumaczeniu niemieckim, ale czy samo wytłumaczenie że płaciłem nie mam potwierdzeń wystarczy?
Radek
15 lutego, 2022 @ 12:52 pm
Szukam podpowiedzi gdzie można zgłosić Niemieckiego dyspozytora wydaje rozkazy aby pracować po 18 godzin, robić wydruk i coś sobie opisać. Zakaz wyjmowania karty z tachografu
Gracjan
22 lutego, 2022 @ 2:38 pm
Witam, jak moge zglosic naruszenie czasu pracy w Niemieckiej firmie,Niemieckiej inspekcji BAG
Rafał kamzol
30 września, 2022 @ 2:58 pm
mam pytanko praca na działalności co jest zakazane
Jan
12 maja, 2022 @ 9:14 am
Bardzo proszę, jeśli ktoś z Panstwa dysponuje numerem telefonu do punktu informacyjnego BAG.
Polak
17 stycznia, 2023 @ 10:48 am
Szef firmy transportowej mieszka w Polsce, a firmę przeniósł do Niemiec, bez żadnej bazy i zaplecza socjalnego. Jeździ się pod Amazonem naczepami prime i firmowymi naczepami, które są zdezelowane. Ciężarówki też są w złym stanie i szef zmusza aby tym jeździć. Gdzie w języku polskim zgłosić problem.