Brak zgłoszenia w SENT – wysokość kary i możliwość odstąpienia
Od 1 listopada 2024 roku firmy z krajów trzecich, wykonujące przewozy do, z i przez Polskę, zobowiązane są do zgłaszania tego faktu do SENT. Temat nie jest nowy – od dłuższego czasu pojawiały się informacje o obowiązkowym rejestrze. Pomimo tego zdarzają się transporty bez zgłoszenia do SENT, jak ten sprzed kilku dni na polskiej S8, gdzie serbski przewoźnik nie tylko nie zgłosił naczepy, ale i nie zlecił przeglądu tachografu po zmianie numeru rejestracyjnego pojazdu.
Jakie kary za brak zgłoszenia w SENT obowiązują od daty wprowadzenia przepisów, a także w jakich przypadkach dopuszczalne jest odwołanie od kary? O tym w poniższym artykule.
Przypadek przewoźnika z Serbii
Zanim przejdziemy do meritum przybliżmy nieco sprawę ze wspomnianej S8. Na początku lutego tego roku inspektorzy WITD zatrzymali transport serbskiego przewoźnika, który kierował się z kraju ojczystego do Rosji. Przejeżdżając przez Polskę nie zgłosił tego wcześniej w SENT-RMPD. Oprócz tego tachograf nie miał ważnego przeglądu po zmianie numeru rejestracyjnego pojazdu. Według gov.pl, gdzie sprawa została opisana, wszczęto wobec niego postępowanie administracyjne, które może skończyć się nałożeniem najwyższej możliwej w tym przypadku kary finansowej.
Wysokość kary za brak zgłoszenia w SENT
Przewoźnik, który nie zgłosi transportu w SENT, naraża się na grzywnę w wysokości 20 000 zł. Jeśli dodatkowo nie zapewni prawidłowego przekazywania danych geolokalizacyjnych pojazdu przez całą trasę przewozu, grozi mu kolejna kara w wysokości 10 000 zł. Konsekwencje finansowe mogą dotknąć także kierowców – rozpoczęcie przewozu bez numeru referencyjnego lub dokumentu zastępującego zgłoszenie skutkuje mandatem od 5 000 do 7 500 zł.
Odwołanie, czyli odstąpienie od kary
Co w przypadku, kiedy przewoźnik popełni błąd w zgłoszeniu SENT lub zapomni go wykonywać? Według art. 21 ust 3, art. 22 ust 3, 22a ust 3, 24 ust 3 ustawy SENT istnieje możliwość odstąpienia od nałożonej kary, kiedy jest to uzasadnione:
- ważnym interesem strony,
- interesem publicznym.
🔹Ważny interes strony powiązany jest z sytuacją majątkową, czyli brakiem środków na spłatę kary finansowej. Organ decydujący musi otrzymać wniosek, w którym przedstawiona jest zła sytuacja finansowa firmy.
🔹Interes publiczny dotyczy bardziej wagi naruszenia i interesu publicznego niż złej sytuacji finansowej podmiotu. Chodzi o określenie, czy naruszenie było na tyle poważne, żeby nakładać na przewoźnika karę.
System SENT nie działa – zgłoszenie SENT w trybie awaryjnym
Co, jeśli przewoźnik nie będzie mógł wykonać zgłoszenia? Według art. 24 ust 2 ustawy SENT obowiązek odstąpienia od nałożenia kary następuje pod jednym warunkiem – kiedy bak zgłoszenia w SENT wynikał z niedostępności rejestru.
W przypadku braku dostępności należy postępować według instrukcji na puesc.gov.pl:
Niedostępność rejestru zgłoszeń SENT może wynikać z awarii lub przerwy technicznej rejestru zgłoszeń. W czasie niedostępności rejestru zgłoszeń, dokonywanie zgłoszeń, ich uzupełnianie i aktualizacja odbywa się z wykorzystaniem dokumentu zastępującego zgłoszenie. Dokument ten może być przesyłany w formacie PDF albo XML zgodnym ze specyfikacją techniczną tego dokumentu udostępnioną na PUESC. Dokument zastępujący zgłoszenie powinien zawierać dane określone we wzorze, określonym w załączniku do powołanego rozporządzenia. Dokumentowi takiemu nie jest nadawany żaden numer referencyjny.
‼️Przypominamy, że od 1 stycznia 2025 roku obowiązek rejestracji obejmie również przewoźników z państw UE wykonujących przewozy do lub z krajów spoza Unii na terytorium Polski. Warto mieć to na uwadze, aby uniknąć wysokich sankcji i problemów prawnych.
Źródła: ustawa SENT, prawnicytransportu.pl, puesc.gov.pl, www.gov.pl/web/witd-lodz/transport-bez-zgloszenia-do-rejestru-sent—rmpd