Ceny autostrad we Francji- emyto
Francja to bardzo malowniczy kraj i jedno z największych państw w Europie Zachodniej. Turyści odwiedzają je ze względu na urokliwe średniowieczne miasteczka, Lazurowe Wybrzeże oraz Alpy Francuskie. Największą atrakcją jest oczywiście stolica ? Paryż, pełna wspaniałych zabytków. Ale Francja to także bardzo dobrze rozwinięty rynek transportu towarowego. Także polskie firmy coraz częściej oferują kompleksową obsługę transportowo-spedycyjną w relacji Polska – Francja i Francja – Polska. Warto zatem poznać ten kraj od strony sieci drogowej i zasad na niej panujących, aby optymalnie zaplanować swoją trasę.
Koniec Ecotax- cały artykuł znajdziesz tutaj
Opłaty za autostrady i drogi ekspresowe
Po Francji podróżuje się wygodnie, ale dosyć drogo. Całkowita długość sieci drogowej we Francji wynosi 893 300 km, z czego ponad 12 000 km to autostrady oraz drogi ekspresowe, które są płatne. We Francji są dwie kategorie dróg: drogi krajowe i drogi departamentalne. Drogami zarządza w sumie 14 koncesjonariuszy. Wysokość opłat uzależniona jest od odcinka drogi, kategorii pojazdu, liczby osi oraz klasy Euro pojazdu. Dodatkowo w niektórych miejscach opłaty zróżnicowane są w zależności od dnia i godzin przejazdu. Średnio jest to 0,19 euro za km. Przejazd jednym odcinkiem drogi może zatem kosztować nawet 80 euro dla samochodu osobowego i 250 euro dla samochodu ciężarowego. Płatności można regulować gotówką, kartami kredytowymi, przepłaconymi kartami paliwowymi lub za pomocą elektronicznego poboru myta.
Opłaty za tunele, mosty, wiadukty i drogi wysokogórskie
We Francji płatne są także największe tunele łączące kraj z Włochami, z Andorą, z Hiszpanią i Wielką Brytanią. Są to: Tunel Frejus, Mont Blanc, Prado Carenage, Marice Lemaire, Puymorens, Duplex, Envalira, Bielsa, Somport i Eurotunel pod kanałem La Manche. Koszt przejazdu waha się od 2 do 285 euro w zależności od rodzaju pojazdu. Jednak są tunele, przez które mogą przejechać wyłącznie samochody do 3,5t, 3,5m wysokości i 2m szerokości oraz takie, które nie mają zamontowanej instalacji gazowej LPG (ze względu na bezpieczeństwo). Oprócz tego zapłacimy także za przejazd niektórymi mostami i wiaduktami. Tu opłaty orientacyjnie wynoszą od 2,5 do 45 euro. Bezpłatne są przejazdy przez przełęcze i drogi wysokogórskie, ale większość z nich jest zamknięta dla ruchu w okresie zimowym.
Myto elektroniczne – TIS-PL
We Francji działa system elektronicznego myta dla samochodów ciężarowych i autobusów, oparty na zasadach obowiązujących w innych krajach Europy. Działa on od 2007 roku i dotyczy wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. System TIS-PL oparty jest na urządzeniu elektronicznym OBU, które umieszcza się na przedniej szybie samochodu, w celu ułatwienia przejazdu przez punkty poboru opłat drogowych. Istnieją szybkie pasy ruchu dla korzystających z urządzeń pokładowych, dzięki czemu nie trzeba stać w długich kolejkach. Urządzenie działa na zasadzie mikrofali, a więc rejestruje na odległość transakcje elektroniczne, a płatności naliczane są metodą post-paid (płatność odroczona). Za wszystkie transakcje wystawiana jest jedna faktura, za którą można odliczyć VAT. Dzięki urządzeniu można także uzyskać kilkunastoprocentowe zniżki za każdy przejazd. Ostatnio wielu partnerów proponuje urządzenia pokładowe, dzięki którym można rozliczać się z myta zarówno na terenie Francji, Hiszpanii, Niemiec i Belgi oraz płacić za parkingi strzeżone. Aby otrzymać urządzenie należy zgłosić się do jednego z operatorów i podpisać umowę.
Dodatkowe opłaty ? Podatek Ecotaxe
Już w tym roku kierowcy samochodów ciężarowych będą musieli zapłacić także podatek ekologiczny Ecotaxe na francuskich drogach krajowy i drogach lokalnych. Będzie on pobierany równolegle do opłat drogowych TIS PL, obowiązujących na autostradach, mostach i w tunelach. Szacunkowa wysokość opłaty Ecotaxe to 0,12 euro/km. Naliczenie podatku będzie możliwe za pomocą satelitarnego systemu GPS. Podatek zacznie obowiązywać od kwietnia 2013 roku.
Aktualizacja 1 grudzień 2014
Koniec Ecotax- cały artykuł znajdziesz tutaj
Podsumowanie
Szlak autostrad we Francji jest bardzo dobrze rozwinięty i doskonale skomunikowany z pozostałymi drogami. Prędkość na autostradzie waha się od 50km/h przy złej widoczności do 130km/h dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5t.
Bardzo dobrym pomysłem wprowadzonym przez Francuzów jest sygnalizacja świetlna umieszczana nad pasmem ruchu na niektórych odcinkach autostrad, która informuje o natężeniu ruchu i czasie przejazdu do najbliższego zjazdu. Dodatkowo stacje radiowe co godzinę nadają komunikaty o stanie dróg i korkach w języku angielskim.
We Francji dobrze rozbudowane są także tzw. ?nacjonalki?, czyli sieć dróg krajowych, które biegną wzdłuż autostrad. Przejazd nimi jest bezpłatny więc może być dla nas pewną alternatywą. Litr benzyny we Francji kosztuje trochę ponad 1 euro.