Czy transport krajowy się opłaca? Jak założyć firmę transportową w Polsce krok po kroku
W związku z wprowadzeniem przepisów unijnych znanych jako Pakiet Mobilności, wzrostem kosztów transportowych i ogólną sytuacji polityczno-gospodarczej w Europie, wielu przewoźników wycofało się z rynku międzynarodowego i przeszło na „krajówkę”. Pomimo wyzwań, powstają nowe firmy transportowe, które widzą potencjał w polskim rynku przewozowym. Jeśli zastanawiasz się, jak założyć firmę transportową krok po kroku w Polsce, to jesteś w najlepszym miejscu.
Co znajdziesz w poniższym artykule:
- Krok 1 – badanie rynku i konkurencji oraz biznesplan.
- Krok 2 – wnioski, dokumenty i formalności.
- Krok 3 – zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego a licencja krajowa, czyli co trzeba wiedzieć.
- Krok 4 – narzędzia cyfrowe i wsparcie w logistyce.
- Podsumowanie: czy transport krajowy się opłaca?
Po pierwsze – zbadaj rynek i konkurencję
Zanim zdecydujesz się na założenie firmy transportowej, zastanów się gdzie, co i czym będziesz przewozić. Warto przeanalizować konkurencję i jej działania w obrębie wybranego rynku. Na tej podstawie stworzysz biznesplan, który pozwoli Ci oszacować koszty i określić kolejne kroki. Pod uwagę musisz wziąć aktualne średnie ceny usług transportowych, dostępność ładunków i ogólną sytuację na rynku.
Po drugie – załóż działalność gospodarczą, określ obszar i pojazdy
Pierwszym krokiem jest oczywiście założenie działalności gospodarczej. Rejestracja firmy transportowej odbywa się w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej. W przypadku firmy jednoosobowej lub spółki musisz udać się z wnioskiem do odpowiedniej siedziby Krajowego Rejestru Sądowego. Dokument powinien zawierać informacje o firmie (obszar działalności – transport krajowy lub/i międzynarodowy, obiekt działalności – transport rzeczy lub/i osób, dane techniczne pojazdów – typ, DMC, itd.), formę opodatkowania oraz kod PKD. Drugim punktem, do którego musisz się udać, jest Urząd Skarbowy – tu złożysz wniosek o nadanie NIP-u i wybierzesz formę opodatkowania. Ostatnim urzędem jest ZUS, gdzie zgłosisz ubezpieczenie, skorzystasz z ewentualnych ulg (np. w przypadku firmy jednoosobowej) lub wznowisz działalność. Warto pamiętać o tym, że zakładanie firmy transportowej do 3,5 tony w naszym kraju wiąże się z mniejszymi wymaganiami niż w przypadku przewozu ciężarowego. Na busy do 3,5 tony poruszające się na terytorium Polski nie ma potrzeby wyrabiania licencji transportowej – chyba, że mają brać udział w przewozach międzynarodowych, wówczas potrzebna jest licencja wspólnotowa.
Po trzecie – uzyskaj zezwolenie na wykonywanie przewoźnika drogowego
Do prowadzenia działalności transportowej na terenie kraju musisz posiadać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Określane często jako licencja krajowa, nie ma nic wspólnego z licencją wspólnotową – ta obowiązuje przewoźników realizujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy. Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego a licencja krajowa nie się różnią więc wobec siebie. Licencja na krajowy transport drogowy uprawnia do wykonywania zarobkowego transportu drogowego na obszarze kraju. Wracając do zezwolenia na transport krajowy, aby go zdobyć, powinieneś spełnić kilka warunków, jakimi są:
- Stała i rzeczywista siedziba firmy w państwie należącym do Unii Europejskiej.
Przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia w niej dokumentacji związanej z działalnością oraz przechowywania oryginałów dokumentów w razie kontroli. - Odpowiednia zdolność finansowa.
Powinna wynosić 1800 euro na pierwszy pojazd oraz 9000 euro na każdy następny. - Certyfikat Kompetencji Zawodowych.
Dokument jest potwierdzeniem, że przewoźnik posiada wiedzę niezbędną do wykonywania działalności transportowej. - Dobra reputacja.
Określenie świadczące o tym, że przewoźnik spełnia wymóg niekaralności za wybrane naruszenia. Dobrą reputację można utracić wskutek dopuszczenia się chociażby jednego najpoważniejszego naruszenia (NN). Procedurę w sprawie oceny dobrej reputacji uruchamiają trzy bardzo poważne naruszenia (BPN) w ciągu roku. Warto pamiętać, że trzy poważne naruszenia (PN) to jedno bardzo poważne naruszenie (BPN). Istnieje możliwość przeprowadzenia planu naprawczego, który polega na zapobieganiu powstawania naruszeń.
Po czwarte – zadbaj o narzędzia cyfrowe wspierające działalność
Firmy transportowe funkcjonujące bez rozwiązań cyfrowych mają mniejsze szanse na utrzymanie się na rynku. Zwłaszcza w obliczu wyzwań, jakimi są mniejsza liczba frachtów czy deficyt kierowców zawodowych. Korzystanie z rozwiązań dla drogowego transportu drogowego, takich jak giełda transportowa pomaga w znajdowaniu ładunków i zarządzaniu transportem. Posiłkując się narzędziami cyfrowymi masz większą szansę na sukces i pozostajesz o krok przed konkurencją. Jak czytamy na grupach i forach społecznościowych, giełdy transportowe są najbezpieczniejszym miejscem do wyszukiwania ładunków i kontrahentów – każda firma przed dodaniem do giełdy jest weryfikowana przez dostawę, jak również oceniana przez zleceniodawców lub zleceniobiorców.
Transport krajowy – czy to się opłaca?
Pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie mocno odbiły się na transporcie. Pomimo tego, że skutki ostatnich wydarzeń są odczuwalne przez każdą branżę, jak podają eksperci, widać już ożywienie gospodarki. Firmy produkcyjne zaczynają inwestować, a to daje nadzieję dla transportu i logistyki. Sam eksport towarów ma wzrosnąć o ok. 22 procent względem 2021 roku. Koniec spowolnienia to szansa dla nowych firm, które mogą zapełnić lukę powstałą po przedsiębiorstwach, które zamknęły się wskutek w trakcie pandemii i w wyniku wojny na Ukrainie.
Źródła: gov.pl, GUS
Eryk
8 października, 2024 @ 10:12 am
Dzięki za artykuł. Właśnie robię prawo jazdy na kat C i myślę o własnym transporcie. Dzięki za garść przydatnych informacji.