Karta czasu pracy kierowcy w Niemczech a pojazd o dmc do 3,5 tony!
To nieprawda, że tak zwani „busiarze” nie muszą okazywać się w Niemczech kartą kierowcy, gdzie zapisane są godziny pracy. Kto tak myśli, ten musi liczyć się z mandatami.
Poniższy tekst to odpowiedź na pytanie jednego z naszych czytelników. Poszukaliśmy poszperaliśmy i jest.
Oczywiście prawdą jest, że kierowca prowadzący pojazd o dmc do 3,5 tony w Polsce nie ma obowiązku zainstalowania tachografu, czy też prowadzenia książki czasu pracy. W rozporządzeniu 561/2006/WE także nie ma mowy o prowadzeniu karty kierowcy dla pojazdów lżejszych niż 3,5 tony.
I w związku z powyższym mogły pojawić się wątpliwości co do słuszności nakładanych mandatów przez niemieckie służby kontrolne. Niestety racja jest po stronie naszych sąsiadów.
Otóż 22 grudnia 2010 roku u naszych zachodnich sąsiadów weszły w życie przepisy dotyczące właśnie rejestracji czasu pracy kierowców w pojazdach o dmc poniżej 3,5 tony. Jest to Rozporządzenie w sprawie załóg pojazdów mechanicznych (Fahrpersonalverordnung).
Zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem, a dokładnie z §1, ustęp 1 pozycja 1 to właśnie kierowcy pojazdów, których masa całkowita razem z przyczepą lub naczepą wynosi powyżej 2,8 tony, a nie przekracza 3,5 tony są zobowiązani do udokumentowania czasu pracy, tj. czasu jazdy, przerw, innego czasu pracy i odpoczynku. Nie nakładany jest natomiast obowiązek instalowania tachografu w pojeździe. Przewoźnicy, którzy wykorzystują do świadczenia usług transportowych pojazdy o dmc powyżej 2,8 tony a poniżej 3,5 tony muszą na terenie Niemiec umożliwić swoim kierowcom okazanie się rejestracją czasu ich pracy. Obowiązują ich oczywiście wspólnotowe przepisy wynikające z rozporządzenia o czasie pracy kierowcy, które są tożsame z niemieckimi przepisami.
Jeśli w pojeździe nie ma tachografu, to kierowca powinien zapisywać każdego dnia wszystkie informacje dotyczące jego czasu pracy (jazda, odpoczynek, przerwa, inna praca). Co ważne, każda ze stron tak prowadzonej dokumentacji musi zawierać:
- nazwisko, imię
- nr rejestracyjny
- numer formularza
- data
- okres odpoczynku i przerw w prowadzeniu pojazdu
- czas prowadzenia pojazdu
- inne okresy pracy i okres dyspozycyjności
- miejsce rozpoczęcia jazdy
- miejsce zakończenia jazdy
- ilość kilometrów wg licznika
- przy zakończeniu jazdy (bei Fahrtende)
- przy rozpoczęciu jazdy (bei Fahrtbeginn)
- całkowita przejechana odległość (Gesamtfahrstrecke)
- uwagi i podpis (Bemerkungen und Unterschrift)
- Liczba godzin (Stundenzahl)
UWAGA! Zapisy dotyczące czasu pracy kierowcy muszą być prowadzone w formie specjalnie do tego celu przeznaczonego formularza dostępnego tutaj: http://www.bag.bund.de/cln_011/SharedDocs/Downloads/DE/Formulare_Hinweisblaetter/Tageskontrollblatt.htm
I tak podczas kontroli BAG kierowca prowadzący pojazd powyżej dmc 2,8 tony a poniżej dmc 3,5 tony powinien okazać się dokumentacją swojego czasu pracy z ostatnich 28 dni.
Jeśli kierowca w tym czasie nie prowadził pojazdu lub prowadził bez obowiązku prowadzenia rejestracji czasu pracy, powinien zgodnie z §6 Rozporządzenia w sprawie załóg pojazdów mechanicznych okazać się odpowiednim zaświadczeniem (udostępniamy je w wersji niemieckiej i tłumaczonej poniżej).
Dokument, wzór zaświadczenia:
– zaświadczenie po Niemiecku.doc
– tłumaczenie oświadczenia.doc
Warto tu jednak podkreślić, że opisywane rozporządzenie nie ma zastosowania na terenie Niemiec w przypadku pojazdów:
- wymienionych w Rozporządzeniu 561/2006/WE art. 3, b) do i) oraz w art. 13 a) do m) oraz o) do p),
- które przewożą materiał, sprzęt czy też urządzenia, które są niezbędne do wykonywania działalności przez prowadzącego transport, jeśli nie jest on jego głównym zajęciem,
- maszyn samobieżnych,
- służących do przewozu dóbr sprzedawanych na miejscowych targowiskach (warzw, owoców, zboża itp.),
- które poruszają się maks. do 250 km od zakładu, z którego pochodzą produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi.
Jak widać z niemieckim organami kontrolnymi w przypadku braku rejestracji czasu pracy przez kierowcę w pojeździe o dmc poniżej 3,5 tony nie ma co dyskutować. Najlepiej przygotować niezbędne dokumenty.
Źródło: GITD
Wojciech
11 października, 2015 @ 6:13 pm
PS jest to część całości tekstu z konwencji AETR którą w całości znajdziecie pod tym adresem http://www.orlentransport.pl/PL/CzyWieszZe/Documents/Umowa_Europejska_AETR.pdf jeżeli GEBELS będzie chciał wystawić mandat proszę okazać takową zawartość tej umowy którą Niemcy podpisali i tylko tyczy się pojazdów zarejestrowanych u nich w kraju tzn. Niemczech.
Ja osobiście mam dwie wersje tej że umowy w J. Polskim oraz J. Angielskim i przy kontroli się tym podpieram w razie wątpliwości policjanta co mu chcę przekazać słownie i za każdym razem chyli głowę z nie smakiem oddając papiery i puszczając w dalszą drogę 🙂 PS2 przy okazaniu tych że dokumentów upewnij się że masz 100% pewności za autko i ładunek tzn. stan techniczny i wizualny samochodu typu opony(bieżnik) szyba przednia bez skaz typu pęknięcia czy małe dziurki, nie rozpruta plandeka i za stare pasy zabezpieczające oraz umiejscowienie(rozłożenie) ładunku + dokumentów dotyczących samego ładunku.
1. Niniejszą Umowę stosuje się na terytorium każdej Umawiającej się Strony do każdego międzynarodowego przewozu drogowego wykonywanego pojazdem zarejestrowanym na terytorium tej Umawiającej się Strony lub na terytorium każdej innej Umawiającej się Strony.
2. Jednakże: a) jeżeli podczas międzynarodowego przewozu drogowego jeden lub więcej członków załogi nie opuszcza terytorium państwowego, na którym jest normalnie zatrudniony, Umawiająca się Strona, której podlega ten obszar, może nie stosować do niego lub do nich postanowień niniejszej Umowy; b) jeśli Umawiające się Strony, których terytorium jest wykorzystywane, nie uzgodnią inaczej, niniejsza Umowa nie ma zastosowania do międzynarodowych przewozów drogowych, wykonywanych przez: 1. Pojazdy, przeznaczone do przewozu towarów i których dopuszczalna masa całkowita, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 tony; 2. Pojazdy, przeznaczone do przewozu pasażerów, które ze względu na typ konstrukcyjny i wyposażenie nadają się do przewozu najwyżej dziewięciu osób łącznie z kierowcą i są do tego celu przeznaczone; 3. Pojazdy, przeznaczone do przewozu pasażerów w usługach regularnych , których droga przebiegu nie przekracza 50 km ; 4. Pojazdy, których maksymalna prędkość dopuszczalna nie przekracza 30 kilometrów na godzinę;
5. Pojazdy, przeznaczone dla lub podlegające kontroli sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, pożarniczych i sił odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego; 6. Pojazdy, przeznaczone dla usług kanalizacyjnych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, zarządów dróg, usług oczyszczania, telegraficznych, przewozu artykułów pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników lub odbiorników radiowych lub telewizyjnych; 7. Pojazdy używane w stanach wyjątkowych lub przeznaczone do zadań ratownictwa; 8. Wyspecjalizowane pojazdy przeznaczone do zadań medycznych; 9. Pojazdy przewożące wyposażenie cyrkowe i wesołych miasteczek; 10. Wyspecjalizowane pojazdy pomocy technicznej; 11. Pojazdy przechodzące próby drogowe w celach ulepszeń technicznych, naprawczych lub utrzymania oraz pojazdy nowe lub przebudowane, które jeszcze nie weszły do ruchu; 12. Pojazdy używane do niehandlowych przewozów dóbr w celach prywatnych; 13. Pojazdy używane do odbioru mleka w fermach lub odwożące do ferm pojemniki na mleko bądź produkty mleczne przeznaczone do karmienia bydła.
Artykuł 3 Zastosowanie niektórych postanowień Umowy do przewozów drogowych wykonywanych przez pojazdy zarejestrowane na terytoriach Państw nie będących Umawiającymi się Stronami Umowy
1. Każda Umawiająca się Strona będzie stosować na swym terytorium do międzynarodowego przewozu drogowego wykonywanego jakimkolwiek pojazdem zarejestrowanym na terytorium kraju nie będącego Stroną niniejszej Umowy postanowienia nie mniej wymagające niż te, które określone są w artykułach 5, 6, 7, 8, 9, 10, niniejszej Umowy
Mirek
29 kwietnia, 2016 @ 4:40 am
Witam,
sam to tłumaczyłeś ?
Na stronie jest tylko polska wersja.
Mariusz
5 listopada, 2016 @ 9:53 am
bzdety wstawiasz i tyle.
boxergardagarda75@onet.eu
13 września, 2019 @ 6:51 pm
Ostatnio zatrzymało mnie BAG i po kontroli tacho book nałożyło mi mandat 400 euro, tylko dlatego że nie miałem wpisanych dni i godzin przebytych poza terenem Niemiec. Czy ten mandat był słuszny? Każdy dzień i godzinę skrupulatnie wpisywałem jeżeli chodziło o czas na terenie Niemiec
Mariusz
15 listopada, 2016 @ 1:51 pm
witam,czy ten obowiązek dotyczący czasu pracy kierowcy dotyczy tez właścicieli firm?
Druczki.ei
2 lutego, 2017 @ 12:54 pm
Witam serdecznie. Książka kontrolna czasu pracy kierowcy Kontrollbuch w wersji 4 językowej PL-DE- FR- GB jest już dostępna w naszym sklepie http://www.druczki.eu Przesyłam link do produktu https://druczki.eu/ksiazka-kontrollbuch-pl-de-fr-gb.html
Kasia
8 września, 2017 @ 7:04 am
Witam czy dostał pan jakąś odpowiedź na swoje pytanie albo czy ma pan wiedzę czy właściciel jak jedzie busem z materiałem -swoim – czy musi mieć książkę???
Imię
3 września, 2017 @ 12:42 pm
Witam
Jeżeli dobrze zrozumiałem w szczególności końcówkę artykułu, to prowadzenie rejestracji czasu pracy nie dotyczy kierowcy, który np. przewozi sprzęt potrzebny jego firmie do wykonania jakiegoś zadania (firma nie transportuje niczego dla podmiotów zewnętrznych, jedynie na własne potrzeby). Czy tak to wygląda?
Jagga
24 kwietnia, 2018 @ 7:36 pm
Czy w razie kontroli w Niemczech wystarczy zaświadczenie w j. polskim czy musi być wersja niemiecka tego zaświadczenia.
boxergardagarda75@onet.eu
13 września, 2019 @ 7:02 pm
Ostatnio zatrzymało mnie BAG i po kontroli tacho book nałożyło mi mandat 400 euro, tylko dlatego że nie miałem wpisanych dni i godzin przebytych poza terenem Niemiec. Czy ten mandat był słuszny? Każdy dzień i godzinę skrupulatnie wpisywałem jeżeli chodziło o czas na terenie Niemiec
Piotr Grabowski
2 czerwca, 2024 @ 8:30 pm
czy kierowca busa prowadzący busa po europie w systemie 3/1obowiazuja diety w każdym państwie w którym przebywa według pakietu mobilnosci