Nowe zasady wjazdu do Niemiec z Polski
Zasady wjazdu z Polski do innego kraju to nie lada zagwozdka dla przewoźników. W dobie koronawirusa każdy kraj wprowadza własne obostrzenia, które warunkuje przede wszystkim ilość zakażeń. A jak wiadomo, sytuacja zmienia się z dnia na dzień. Skutkuje to dezinformacją, korkami przy granicy, mandatami, a nawet koniecznością cofnięcia się do bazy. Co zrobić, aby uniknąć nieprzyjemnych, ale i kosztownych sytuacji?
- Ogólne zasady wjazdu do Niemiec
- Przejazd przez Niemcy – jak to wygląda w praktyce?
- Zasady 2G, 3G, 2G+, 3G+ i inne obostrzenia w Niemczech
- Test na COVID a wejście na teren zakładu w Niemczech
- Wjazd do Niemiec na krócej niż 72 godziny
- Jak wjechać do niemieckich landów?
- Podsumowanie
- AKTUALIZACJA: czerwiec 2022 r.
Ogólne zasady wjazdu do Niemiec
Na rządowej stronie gov.pl/web/niemcy możemy uzyskać informacje o obowiązujących zasadach związanych z wjazdem z Polski do innego kraju. Duża część zaleceń dotyczy branży transportowej, a dokładniej kierowców zawodowych oraz tranzytowych. Osobne procedury wyróżnione są dla kierowców przekraczających granicę Niemiec. Jak możemy przeczytać na gov.pl:
„Kierowcy zawodowi, a dokładnie osoby zajmujące się zawodowo transportem towarów, dóbr i osób w ruchu międzynarodowym przy zachowaniu odpowiednich standardów higieny i reżimu sanitarnego zwolnione są z obowiązku zgłaszania wjazdu (wypełniania formularza lokalizacyjnego), z obowiązku przedstawiania negatywnego testu lub certyfikatu zaszczepienia/ozdrowieńca.”
Wytyczne dla kierowców zawodowych i tranzytowych podzielone są dwie kategorie. Pierwsza z nich dotyczy tych, którzy wyjeżdżają z kraju będącym obszarem wysokiego ryzyka zarażeniem koronawirusem (czyli m.in. z Polski), druga zaś – z obszarów mutacji wirusa.
Ponieważ Polska figuruje na liście Instytutu Roberta Kocha jako kraj o wysokim ryzyku zarażenia koronawirusem, każdy kierowca, który przebywał na jej terenie w ciągu 10 dni przed wjazdem do Niemiec, musi zostać przebadany. Zgodnie z kryteriami WHO kierowca do wyboru ma szybki test antygenowy lub test PCR, którego wynik musi mieć przy wjeździe na teren Niemiec oraz w razie kontroli. W przypadku przekroczenia tego czasu, kierowca zobowiązany jest do wykonania testu na obecność COVID na terenie Niemiec.
Jaki test na Covid przed wjazdem do Niemiec?
- Testy antygenowe (PCR, LAMP, TMA oraz 72 h) mogą być wykonane najszybciej 48 h przed przekroczeniem granicy polsko-niemieckiej (czas liczony jest od momentu pobrania wymazu, a nie otrzymania wyniku).
- Wyżej wymienione testy muszą spełniać kryteria WHO (czułość ≥ 80%, swoistość ≥ 97%).
- Wynik testu musi być przetłumaczony, w tym przypadku na język niemiecki.
W związku ze wspomnianym podwyższonym ryzykiem zakażenia, od 5 grudnia 2021 roku konieczna jest rejestracja wjazdu do Niemiec, która obowiązuje kierowców przewożących towary i ludzi w transporcie drogowym. Drugim niezbędnym dokumentem jest deklaracja wjazdu, której nie trzeba uzupełniać jedynie w przypadku tranzytu przez kraj o statusie wysokiej zachorowalności.
Tranzyt z Polski zaś powinien obywać się możliwie najszybciej. Jak podaje gov.pl, całkowity czas przejazdu przez Niemcy nie powinien przekroczyć 24 godzin – bez noclegu i zbędnych postojów. Plusem dla tranzytu lądowego jest brak obowiązku rejestracji formularza lokalizacyjnego, który wymagany jest już w przypadku transportu powietrznego.
Jak wynika z informacji dostępnych m.in. na forach internetowych, na których obecni są kierowcy i przewoźnicy, sytuacja jest zmienna i mocno zależna od obostrzeń obowiązujących w danym landzie. Pomimo tego, że negatywny wynik nie jest już potrzebny do przekroczenia granicy (jeśli pobyt w Polsce był krótszy niż 10 dni), kierowca zawodowy może być o niego poproszony w razie kontroli w innej części Niemiec. Skomplikowane i niejasne procedury utrudnia dodatkowo obowiązek posiadania deklaracji. Dokument, który dostępny jest do pobrania ze strony internetowej i teoretycznie nie powinien zaprzątać głowy kierowcy dłużej niż 5 minut, może uprzykrzyć mu życie. Jak wypowiada się jeden z użytkowników forum branżowego, za jego nieposiadanie zapłacił podczas kontroli 250 euro kary. Inny forumowicz pisze, że w Köln za brak podpisanej deklaracji można otrzymać mandat w wysokości 1500 euro. Co więcej, za naruszenie zasady 3G w miejscu pracy na terenie Niemiec grozi kara grzywny w wysokości do 25 tys. euro.
Przejazd przez Niemcy – jak to wygląda w praktyce?
Jak wynika z informacji dostępnych m.in. na forach internetowych, na których obecni są kierowcy i przewoźnicy, sytuacja jest zmienna i mocno zależna od obostrzeń obowiązujących w danym landzie. Pomimo tego, że negatywny wynik nie jest już potrzebny do przekroczenia granicy (jeśli pobyt w Polsce był krótszy niż 10 dni), kierowca zawodowy może być o niego poproszony w razie kontroli w innej części Niemiec. Skomplikowane i niejasne procedury utrudnia dodatkowo obowiązek posiadania deklaracji. Dokument, który dostępny jest do pobrania ze strony internetowej i teoretycznie nie powinien zaprzątać głowy kierowcy dłużej niż 5 minut, może uprzykrzyć mu życie. Jak wypowiada się jeden z użytkowników forum branżowego, za jego nieposiadanie zapłacił podczas kontroli 250 euro kary. Inny forumowicz pisze, że w Köln za brak podpisanej deklaracji można otrzymać mandat w wysokości 1500 euro. Co więcej, za naruszenie zasady 3G w miejscu pracy na terenie Niemiec grozi kara grzywny w wysokości do 25 tys. euro.
Zasady 2G, 3G, 2G+, 3G+ i inne obostrzenia w Niemczech
Zwolnienie kierowców z obowiązku posiadania ważnego testu na koronawirusa kłóci się z zasadami 2G i 3G, które obowiązują w Niemczech. Według nich wstęp do lokali, m.in. do sklepów, placówek handlowych, a także instytucji, zakładów, fabryk czy magazynów, mają wyłącznie osoby zaszczepione (geimpf), ozdrowiałe (genesen) lub przetestowane (getestes). Jak podaje strona rządowa gov.pl:
- zasada 3G umożliwia wstęp tylko dla osób z ujemnym wynikiem testu, zaszczepionych lub ozdrowieńców,
- zasada 2G umożliwia wstęp tylko dla osób zaszczepionych lub ozdrowieńców.
Ostatnio wprowadzono również warianty wyżej wymienionych zasad. Skrót 2G+ dotyczy miejsc, które otwarte są dla osób zaszczepionych i ozdrowiałych, ale dodatkowo z testem. 3G+ zaś daje wstęp osobom zaszczepionym, ozdrowiałym i przetestowanym, z negatywnym wynikiem testu.
Co w przypadku, kiedy kierowca dostarcza towar do wybranego punktu i chce go rozładować? Jak wyglądają przerwy w jeździe, wejście do sklepu, nocowanie? Wszystkie miejsca użytku publicznego podlegają wyżej wymienionym zasadom, a więc wymuszają na kierowcach certyfikat szczepienia, ozdrowienia lub negatywny wynik testu na koronawirusa. Być może z tego względu na stronie gov.pl, w zakładce dotyczącej kierowców zawodowych, teoretycznie zwolnionych z testów, pojawił się dopisek:
„Ze względu na szereg wprowadzonych w Niemczech ograniczeń (w tym w dostępie do stanowiska pracy, regulaminy zakładowe itp.) może być wymagane posiadanie aktualnego (negatywnego) wyniku testu (w przypadku osób niezaszczepionych) albo certyfikatu zaszczepienia/ozdrowieńca już po wjeździe do Niemiec.”
Test na COVID a wejście na teren zakładu w Niemczech
Jak podaje Departament Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Infrastruktury, na mocy nowych regulacji obowiązujących w Niemczech od 24 listopada 2021 roku:
„Pracownicy, właściciele i operatorzy mają wstęp do miejsca pracy (w których nie można wykluczyć fizycznego kontaktu z innymi ludźmi), tylko jeśli zostali przetestowani, wyzdrowieli lub są zaszczepieni (niemiecka zasada: 3G, angielska: TRV, EC, DCC) i jeśli obecnie nie wykazują typowych objawów lub oznak zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2.
Przy wejściu do miejsca pracy należy posiadać dowód szczepienia, dowód powrotu do zdrowia lub dowód negatywnego wyniku testu. Testy antygenowe mają ważność 24h, testy PCR – 48h.”
Jak widać, test na koronawirusa jest niezbędny pomimo tego, że nie jest obowiązkowy przy przekraczaniu granicy polsko-niemieckiej. Ponieważ wynik testu ważny jest przez 48 h od momentu jego wykonania, warto zrobić go jeszcze w Polsce. Wykaz mobilnych punktów pobrań dostępny jest na stronie pacjent.gov.pl.
Wjazd do Niemiec na krócej niż 72 godziny
Strona rządowa podaje, że „osoby zajmujące się zawodowo transportem towarów, dóbr i osób w ruchu międzynarodowym przy zachowaniu odpowiednich standardów higieny i reżimu sanitarnego, o ile wjeżdżają do Niemiec na mniej niż 72 godz. są zwolnione z obowiązku wypełniania formularza lokalizacyjnego i kwarantanny. Muszą jednak posiadać negatywny wynik testu PCR wykonanego nie wcześniej niż 48 godz. przed wjazdem do Niemiec .” W środowisku transportowym słyszy się o sytuacjach, w których 72 godziny zostały przez kierowcę przekroczone. Wiązało się to z nieprzyjemnymi sytuacjami, a nawet mandatami. Dlatego, na wszelki wypadek, warto mieć przy sobie formularz lokalizacyjny i deklarację wjazdu, które dostępne są do pobrania na stronie internetowej zupełnie za darmo.
Jak wjechać do niemieckich landów?
Sprawa posiadania wyniku testu na COVID wydaje się być jeszcze bardziej skomplikowana, jeśli weźmiemy pod uwagę ograniczenia obowiązujące w poszczególnych landach, a nawet powiatach. Zdarza się bowiem, że w jednym regionie wymagany jest test na obecność koronawirusa, w kolejnym już nie. Skala obostrzeń życia społecznego i ograniczeń dostępu do instytucji publicznych zależna jest od sytuacji pandemicznej w poszczególnych regionach. W landach czy powiatach najsilniej dotkniętych pandemią mogą obowiązywać ostrzejsze obostrzenia, takie jak posiadanie aktualnego wyniku testu przed wejściem do wybranej instytucji publicznej. Występują też przypadki lockdownów lub zakazy poruszania się na zewnątrz w godzinach nocnych. Dlatego przed udaniem się w trasę do wybranego regionu Niemiec, warto sprawdzić aktualne wytyczne na specjalnie stworzonej do tego stronie bundesregierung.de.
To, w jaki sposób przekraczana będzie niemiecka granica i jakie dokumenty będą wymagane, w dużym stopniu zależy od sytuacji epidemiologicznej danego kraju. Dobrym przykładem może być Anglia, która 20 grudnia 2021 roku została wpisana przez niemiecki Instytut Roberta Kocha na listę krajów, w których występują warianty koronawirusa. Kierowcy przybywający do Niemiec z Anglii byli zobowiązani do przedstawienia negatywnego testu na granicy. Od 4 stycznia 2021 roku Wielka Brytania została skreślona z listy krajów, w których występują mutacje COVID, a wyniki testów nie są już wymagane. Jak będzie wyglądało testowanie kierowców transportowych na granicy? Wszystko zależy od sytuacji epidemiologicznej i kolejnych, ewentualnych, mutacji wirusa.
- Testy na COVID oficjalnie nie są wymagane w przypadku kierowców zawodowych i tranzytowych.
- Z uwagi na szereg obostrzeń na terenie Niemiec może być wymagane posiadanie aktualnego (nie starszego niż 48 godzin) wyniku testu lub certyfikatu zaszczepienia/ozdrowieńca, aby uzyskać dostęp do stanowiska pracy, lokali użytku publicznego, lokali gastronomicznych, itd.
- Testy antygenowe uznawane w Niemczech to testy PCR, LAMP, TMA oraz 72 h, wykonane maksymalnie 48 godziny przed przekroczeniem granicy polsko-niemieckiej, o czułości ≥ 80% i swoistości ≥ 97%.
- Wynik testu na obecność koronawirusa musi być przetłumaczony na język niemiecki.
- Przy wjeździe na teren Niemiec trzeba mieć przy sobie formularz lokalizacyjny i deklarację wjazdu.
- Kierowcy zawodowi i tranzytowi, którzy przebywają w Niemczech krócej niż 72 godziny, zwolnieni są z obowiązku posiadania formularza i deklaracji, muszą mieć natomiast negatywny wynik testu PCR (wykonany maksymalnie 48 godzin wcześniej).
- Całkowity czas tranzytu z Polski przez Niemcy powinien wynosić maksymalnie 24 godziny, bez noclegu i z ograniczoną ilością wyjść na zewnątrz.
- Obostrzenia 2G, 3G, 2G+ i 3G+ obowiązują w Niemczech w zależności od landu i powiatu. Warto sprawdzić je planując podróż np. na stronie bundesregierung.de.
- Informacje o statusach krajów (o podwyższonej zachorowalności lub z występującymi mutacjami koronawirusa) dostępne są na liście Instytutu Roberta Kocha i aktualizowane są co piątek.
AKTUALIZACJA: czerwiec 2022 r.
W związku z malejącą liczbą zachorowań na COVID-19, 25 maja 2022 roku federalny minister zdrowia Karl Lauterbach ogłosił złagodzenie przepisów dotyczących wjazdu do Niemiec:
„Od 1 czerwca do końca sierpnia 2022 roku zawieszamy zasadę 3 G”.
Co to oznacza w praktyce?
- Przy wjeździe do Niemiec nie trzeba będzie przedstawiać dowodu zaszczepienia, ozdrowienia ani negatywnego wyniku testu na koronawirusa.
- Nie ma obowiązku wykonywania testu przed podróżą do Niemiec.
- Negatywny wynik testu nie jest wymagany z zastrzeżeniem, że nie wjeżdża się na teren Niemiec z państwa, gdzie występuje mutacja koronawirusa. Jeśli tranzyt przez Niemcy odbywa się z kraju wymienionego na liście Instytutu Roberta Kocha (https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Risikogebiete_neu.html), przy przekroczeniu granicy, należy okazać negatywny wynik testu PCR wykonany maksymalnie 48 h wcześniej.
W przypadku wjazdu do Niemiec, z państwa będącego obszarem mutacji, osoba prowadząca pojazd nadal ma obowiązek odbycia 14-dniowej kwarantanny. Jeśli w trakcie jej trwania u kierowcy pojawią się objawy koronawirusa, ma on obowiązek skontaktowania się z urzędem ds. zdrowia i wykonania testu.
Źródła:
https://www.gov.pl/web/niemcy/informacje-dot-rozprzestrzeniania-sie-koronawirusa-sars-cov-2-w-niemczech
https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/corona-bundeslaender-1745198
https://www.dw.com/pl/niemcy-coraz-wi%C4%99cej-land%C3%B3w-znosi-zasad%C4%99-2g-w-handlu-detalicznym/a-60717237
https://www.lontex.pl/news/niemcy-restrykcje-covid
https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran
https://www.einreiseanmeldung.de/#/
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Risikogebiete_neu.html;jsessionid=5B6E3B89F3BE996BC6941A9B432DE928.internet052?nn=2444038
http://www.kpspm.pl/458-niemcy-elektroniczna-deklaracja-wjazdu-i-testowanie
Departament Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Infrastruktury
https://www.deutschland.de/pl/news/koronawirus-w-niemczech-informacjehttps://www.gov.pl/web/niemcy/informacje-dot-rozprzestrzeniania-sie-koronawirusa-sars-cov-2-w-niemczech
Zdjęcie: Gina Sanders