Zatrudnienie kierowcy spoza Unii Europejskiej
Jak zatrudnić kierowcę spoza EU?
Polscy przewoźnicy ze względu na deficyt kierowców na krajowym rynku coraz częściej decydują się zatrudnienie pracowników spoza Unii Europejskiej. Tylko w 2015 r. wydano 13238 świadectw kierowcy dla obcokrajowców. Najwięcej wydanych świadectw przypada co roku na obywateli Ukrainy; na kolejnych miejscach znajdują się kierowcy z Białorusi i Mołdawii. Jednak aby legalnie zatrudnić cudzoziemca w polskiej firmie transportowej trzeba znać szereg przepisów.
Jakie obowiązki w tym zakresie ma przewoźnik a jakie potencjalny kierowca?
Zezwolenie na pracę
Przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców w Polsce reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenia wykonawcze. Do podjęcia przez cudzoziemca legalnej pracy w Polsce uprawnia zezwolenie na pracę. O wydanie zezwolenia wnioskuje pracodawca, który ma zamiar zatrudnić obcokrajowca. Jako załącznik do wniosku należy dołączyć informację Starosty dotyczącą potrzeb rynku pracy. Wcześniej pracodawca musi złożyć w Urzędzie Pracy ofertę na stanowisko, na którym chciałby zatrudnić cudzoziemca. Jeżeli na ofertę nie zgłoszą się polscy obywatele nie ma przeszkód do zatrudnienia obywatela zagranicznego. Zezwolenie na pracę jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużone.
Przewoźnik może zawrzeć z cudzoziemcem zarówno umowę o pracę, jak i umowę cywilnoprawną np. zlecenie. Jednakże przedsiębiorca wykonujący przewozy na potrzeby własne (nieposiadający licencji transportowej ani zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) może zatrudnić kierowcę wyłącznie na podstawie umowy o pracę.
Uwaga!!! Przewoźnik, który chce zatrudnić kierowcę z Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Rosji, Gruzji i Armenii na nie dłużej niż sześć miesięcy w ciągu 12 kolejnych miesięcy nie potrzebuje zezwolenia na pracę. Firma musi jedynie złożyć w urzędzie pracy specjalne oświadczenie o zamiarze jego zatrudnienia. Pracodawca może następnie wystąpić do wojewody z wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę tego cudzoziemca. Osoba ta nie musi uzyskać zezwolenia na pracę na terytorium Rzeczypospolitej jeżeli uzyskała kartę pobytu na podstawie małżeństwa z obywatelem polskim lub jeśli pobiera w Polsce nauki. Reguluje to rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.
Świadectwo kierowcy
Kierowcy – obywatele państw niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej, którzy są zatrudnieni w przedsiębiorstwach transportowych zarejestrowanych na terytorium Polski i wykonują międzynarodowy transport drogowy rzeczy muszą posiadać świadectwo kierowcy. Jest ono potwierdzeniem legalności zatrudnienia. Świadectwo wydaje się na wniosek przedsiębiorcy posiadającego licencję wspólnotową (wniosek można złożyć na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego). Do wniosku należy dołączyć
- licencję wspólnotową dotyczącą międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,
- zaświadczenie o zatrudnieniu kierowcy oraz spełnieniu przez kierowcę wymagań,
- dokument potwierdzający tożsamość,
- prawo jazdy,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie społeczne kierowcy,
- dowód legalnego zatrudnienia (zezwolenie na pracę, oświadczenie o zamiarze zatrudnienia cudzoziemca, karta pobytu, karta Polaka),
- dowód uiszczenia opłaty.
Świadectwo kierowcy wydaje Główny Inspektor Transportu Drogowego na okres do 5 lat. Załatwienie sprawy powinno nastąpić niezwłocznie. Oryginał dokumentu musi być przechowywany w pojeździe i należy go okazywać na żądanie upoważnionych służb podczas kontroli drogowej. Wypis ze świadectwa musi być przechowywany w siedzibie przewoźnika.
Kwalifikacja wstępna i szkolenia okresowe
W przypadku zatrudnienia obcokrajowca spoza EU wymagana jest także kwalifikacja wstępna oraz szkolenia okresowe. Kwalifikacja wstępna to szkolenie dla osób chcących wykonywać pracę w transporcie drogowym, które uprawnienia do kierowania pojazdami. Szkolenie składa się z 280 godzin zajęć dydaktycznych (teoria i praktyka) i należy ukończyć je zanim kierowca rozpocznie pracę u polskiego przewoźnika. Aby przystąpić do kwalifikacji kierowca musi posiadać orzeczenie lekarskie i psychologiczne. Kwalifikacja wstępna kończy się egzaminem teoretycznym.
Kierowca musi co pięć lat ukończyć szkolenie okresowe (ponownie musi też zrobić badania i wymienić prawo jazdy). Szkolenie okresowe ma na celu wzmocnienie umiejętności jazdy, poprawę świadomości ekologicznej, uświadomienie uwarunkowań ekonomicznych w transporcie oraz przypomnienie uwarunkowań prawnych wykonywanego transportu drogowego.
Uwaga!!! Zarówno kwalifikacja wstępna, jak i szkolenie okresowe odbyte w dowolnym kraju EU są respektowane w każdym państwie członkowskim.
Prawo jazdy
Do prowadzenia pojazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uprawnia prawo jazdy danego kierowcy wydane w kraju jego pochodzenia. Jednak kierowca może korzystać z niego maksymalnie przez 6 miesięcy od momentu wjazdu do Polski. Po tym czasie prawo jazdy należy wymienić. Kierowca wykonujący przewóz drogowy musi uzyskać wpis do polskiego prawa jazdy, potwierdzający spełnienie wymagań ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorca musi w takim przypadku złożyć oświadczenie o zatrudnieniu lub nawiązaniu współpracy z danym kierowcą, który będzie wykonywał lub wykonuje przewozy na jego rzecz.
Uwaga!!! Jeżeli okaże się, że prawo jazdy danego kierowcy wydane w innym państwie członkowskim EU, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA zostało zatrzymane na terytorium któregokolwiek z tych państw albo czasowo cofnięto mu uprawnienia do kierowania pojazdem, kierowca nie będzie mógł wymienić go na ważne polskie prawo jazdy.
Podsumowując
Polscy przewoźnicy mają coraz większe problemy ze znalezieniem zawodowych kierowców na polskim rynku przewozów. Tanią i rozsądną alternatywą jest zatrudnienie kierowców z krajów trzecich. Rodzime firmy transportowe najczęściej decydują się na pracowników z Ukrainy, Białorusi czy Mołdawii, jednak proces zatrudnienia obcokrajowców wielokrotnie nastręcza przedsiębiorcom wiele trudności.
Ważne aby przewoźnicy dobrze poznali przepisy, które pozwalają na legalne zatrudnienie osób spoza EU. Przede wszystkim warto wiedzieć, że obywatele ci do 6 miesięcy przebywania na terytorium Polski mogą podjąć pracę na podstawie oświadczenia pracodawcy o zamiarze powierzenia mu obowiązków. Po upływie tego okresu osoba ta zobowiązana jest posiadać zezwolenie na pracę. Kierowca zagraniczny chcący zawodowo zajmować się przewozem rzeczy, obowiązany jest również posiadać polskie świadectwo potwierdzające kwalifikacje zawodowe oraz polskie prawo jazdy (po upływie 6 miesięcy od początku pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Kolejnymi koniecznymi dokumentami, którymi musi legitymować się kierowca jest polskie orzeczenie lekarskie oraz orzeczenie psychologiczne.
Mimo dość skomplikowanej procedury warto rozważyć zatrudnienie obcokrajowca w firmie transportowej, gdyż rozwiązania to może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści.
tomek
2 sierpnia, 2016 @ 9:44 pm
Niezle Bzdury.
Po pierwsze kierowca zarabia te same pieniadze co 10 lat temu wysokosc wyplaty jest prsktycznie ta sama .
W polsce najnizsza krajowa jest placa za 8g. Pracy ,kierowcy pracuja za te pieniadze od 10 do 15g. Dziennie i nikt nie placi wiecej za to.
Po 2 zatrudnienie kierowcy spoza UE dsje mozliwosc zaoszczedzenia minimum najnizszej krajowej.
Przeciez taki kierowca nie moze zarobic mniej jak krsjowa ,
Sprytni pracodawcy wpadli na pomysl ze jest dziura w przepisach i placa nie oficjalnie tylko delegacje ,z kilometra ,badz frachtu a podstawa im zostsje , kierowca taki musi pracowac bo mysi a pracodawca wykazuje tylko w dokumentach.
Szlag chce mnie trsfic ze politycy bardzo dobrze otym wiedza a nic nie robia.
Dopuki w polsce nie bedzie ustalony uproszczony system i jasny tak beda to robic pracodawcy.
Polakowi musi dac podstawe plus delegacje(co pracodawca uznaje za zsrobek)
A obcego moze oszukac.
Zawud kierowcy obwarowany jest zakazami nskazami i odpowiednimi dokumentsmi a nie ustalono placy minimalnej dla tego zawodu
Co gorsza lekaz np. Pracuje w szpitalu od rana ,po poludniu prywatny gabinet a nawieczur 2 drugiego szpitala na dyzur nocny sie wyspac.
Kierowca natomiast jesli przepracuje caly dzien nie moze isc przcowsc do innej firmy bo karta kierowcy wykaze ze zlamal prawo bo wykozystsl jusz godziny pracy i koniec .
Dopuki politycy msja interes w transporcie to nic sie nie zmieni plsca za godziny przepracowzne a nie podstawy.
Ptoste 1g pracy np 10zl i srednia 13g przeprscowanych daje kwote 130zl pomnozyc razy dni w miesiacu np tylko 20 dni daje nam ile 2600na reke a dostaje 1400 .
TAK WIEC PROSZE NIE MOWIC ZE BRAKUJE PRSCOWNIKOW TYLKO .
FIRMY PLACA ZALOSNE STAWKI I DLATEGO UCIEKAMY DO SASIADA.
JESTEM KIEROWCA OD 13 LAT I ZARABIAM TE SAME PIENIADZE JAK ZACZYNALEM.
EIECEJ KONTROLI W FIRMACH Z KIEROWCAMI SPOZA UNI , UPROSZCZENIE PLACY BEZ FURTKI WYJSCIA ,ZWIEKSZYC PODSTAWE I LUDXIE SIE ZNAJDA.
NADMIENIE ZE OD WEJSCIA DO UE poldkie firmy przeksztslcily sie w fabryki pieniedzy, w zsdnym z krajow UE zadna firma w ciagu roku nie rozwinela sie tak jak w polsce.
Tak ze na przysxlosc zanim powstanie jskis temat prosze obrucic sie po rynku i kierowcach.
Baca
28 kwietnia, 2017 @ 7:57 am
Kurczę ale ortografia to się kłania kolego u ciebie
Adam
2 sierpnia, 2016 @ 9:56 pm
Dobry temat a ja dodam jeszcze jedna ciekawostke. Polska firma jezdzi za taka sama stawke jak sasiady w UE
Wiec skoro srednia kierowcy u francuza jest od 1700e a polak kierowce zarabia 1400 i cos tam wiec widac ile ma firma w kieszeni na kierowcy a dodam ze to kierowca francuski dostaje a firma ma z tego jeszcze zysk wiec gdzie tu prawda .
Tak tak zaraz firmy powiedza ze jezdza za mniejsza stawke ale zapominajadodac faktu ze sami zanizali stawki zeby inna firme polska wygrysc z roboty ale zapomnieli o tym ze wszystko drozeje .
A stawki bez myslnie zanizali.
A teraz placza.
I na kierowcach oszczednosci szukaja.
Adam
2 sierpnia, 2016 @ 9:57 pm
Zapomnialem dodac ze 1400 zlotych nie euro polski kierowca zarabia
Bogdan
21 września, 2016 @ 7:27 pm
Adam i Tomek skąd wy się urwaliście????
Takich bzdur dawno nie czytałem . 1400zł ?????????? O jakich wy kierowcach piszecie ??????
W naszej firmie kierowca, z prawem jazdy C
+E , jeżdżąc w 100% zgodnie z czasem pracy , wszystkie soboty i niedziele wolne, zarabia od 4 do 6 tysięcy złotych na rękę.
Transport kontenerowy tylko po kraju. (na 8 aut 2 nam stoją z powodu braku kierowców)
Druga sprawa, obywateli Ukrainy zatrudnia się nie dla oszczędności a po to żeby auto nie stało tylko jeździło .Ukraińcy zarabiają dokładnie tyle samo co Polacy.
Kierowcy u kolegi na chłodniach w transporcie międzynarodowym zarabiają od 6 do 7,5 tysiąca złotych miesięcznie.
Beata
13 października, 2016 @ 4:45 pm
Brawo.Kierowcy dobrze się gada.Ktoś kto ma firmę widzi wszystko od środka.
k
15 marca, 2017 @ 8:29 am
Kolega chyba zapomnial ze delegacja niejest wynagrodzeniem!!!!!!! i bajki pisze ze kierowca zarabia 7 tys.. Sprobuj wziasc kredyt to sie przekonasz ile zarabiasz.
Kamil
18 maja, 2017 @ 2:08 pm
Trzeba spróbować wziąć kredyt w banku, który do oceny zdolności kredytowej wlicza diety wypłacane kierowcom za czas podróży zagranicznej. Są takie np. BGŻ BNP Paribas 🙂