Jak szukać kontrahentów, ładunków w branży transportowej – poradnik
Jak szukać kontrahentów, ładunków w branży transportowej?
Rynek TSL w Polsce notuje wzrost zarówno firm transportowych, jak i samochodów ciężarowych. W konkurencyjnym biznesie transportowym ważna jest efektywność.
Każdego dnia pojawiają się sytuacje mniej lub bardziej kłopotliwe, które wybijają przewoźników z codziennej rutyny. Tu nie ma nudy. Nie na darmo mówi się, że najcięższy sport to … transport. Konkurencyjność wciąż rośnie.
Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w transporcie? Jak szukać kontrahentów w branży transportowej? Jak szukać zleceń transportowych i zdobywać ładunki? Poniżej kilka przykładów dla tych, którzy przygotowują się do działalności zawodowej w tym sektorze oraz osób czynnych zawodowo – przypomnienie jak ruszyć z miejsca… i do przodu!
Firma (osoba) stawiająca pierwsze kroki w branży TSL powinna zwrócić uwagę na działania dzisiejszego rynku. Jak grzyby po deszczu wyrastają na nim różnej wielkości firmy spedycyjne, które mają coraz więcej pomysłów na pozyskiwanie ładunków. Rosną także w siłę operatorzy logistyczni, którzy swoim klientom świadczą usługi kompleksowe, poczynając od zorganizowania transportu, na magazynowaniu kończąc. Dla przewoźników oznacza to mnogość możliwości zdobywania zleceń. Ważne jest również określenie rodzaju wykonywanego transportu: krajowy czy międzynarodowy?
KTO PYTA, NIE BŁĄDZI
Źródeł informacji jest naprawdę dużo. Trzeba jedynie odrobinę chęci, samozaparcia i wiedzy lub pomysłu, gdzie szukać. Wszystkim znane powiedzenie „kto pyta, nie błądzi” warto również wdrożyć we własny biznes. Podstawowe narzędzia, które ułatwią, pomogą „ruszyć z miejsca” to:
-
KONTAKTY OSOBISTE
Głównie zapomniane i bardzo często nieocenione w pozyskiwaniu nowych partnerów biznesowych. Ważne ze względu na wzajemne polecenie się przedsiębiorców, którzy zazwyczaj darzą się zaufaniem i szacunkiem.
-
INTERNET
Pozwala na znalezienie mnóstwa przydatnych informacji np.:
- wyszukanie firm z wybranej branży oraz charakterystyki potencjalnego kontrahenta,
- zapoznanie się z oceną wybranego do współpracy przedsiębiorstwa,
- wyszukanie organizacji zrzeszających przewoźników, np. http://www.zmpd.pl/
- wyszukanie instytucji publicznych i prywatnych, które ułatwiają nawiązywanie biznesowych relacji i wspierają przedsiębiorczość,
- wyszukanie informacji o ważnych imprezach, takich jak: targi, konferencje, międzynarodowe misje partnerskie, sympozja itp.
SPECJALNE FORA, GDZIE OGŁASZAJĄ SIĘ PRZEWOŹNICY
W celu nawiązania kontaktów biznesowych warto śledzić strony, fora i grupy, na których przedsiębiorcy zamieszczają oferty i ogłoszenia. Można tam znaleźć oferty handlowe, zlecenia, ogłoszenia współpracy i wiele innych tematów, które ułatwią funkcjonowanie firmy. To miejsca, gdzie można nawiązać kontakty współpracy, poszukać pracownika lub wspólnika, zaoferować swoją pomoc oraz zamieścić własne ogłoszenie.
PLATFORMY TRANSPORTOWE (Giełdy ofert transportowych)
To doskonałe źródła i alternatywa do poszukiwania zleceń transportowych nie tylko w dobie mniejszej podaży ładunków. Za ich pośrednictwem można również znajdować partnerów biznesowych do długofalowej współpracy. Giełdy transportowe obserwują stały wzrost użytkowników. Konkurencja na rynku powoduje, iż popyt na ładunki stale rośnie.
Aby optymalizować codzienną pracę, przewoźnicy i spedytorzy szukają różnych rozwiązań. Główną funkcją giełd frachtów i wolnych pojazdów jest umożliwienie użytkownikowi wyszukania ofert transportowych oraz wystawienia własnych.
Ważnym aspektem giełd transportowych jest współpraca z firmami sprawdzonymi, które posiadają reputację solidnego partnera, co gwarantuje bezpieczne funkcjonowanie na rynku.
Zagrożeniem mogą być giełdy darmowe, których użytkownicy w żaden sposób nie są weryfikowani. Bezpieczeństwo powinno odgrywać kluczową rolę w codziennej pracy przewoźników i spedytorów.
Płatne giełdy ładunków i wolnych przestrzeni ładunkowych oferują więcej, aniżeli formę czystej tablicy ogłoszeń. Tutaj znaczenie ma jakość!
Kluczowe platformy transportowe i systemy giełd transportowych:
- http://www.timocom.pl/
- http://www.trans.eu
- http://www.wtransnet.com
- http://teleroute.pl
PRASA BRANŻOWA
Periodyki, które śledzą aktualną sytuację na rynku, są blisko ważnych wydarzeń oraz tematów. Nie tylko pozwalają pogłębić wiedzę i być na bieżąco, ale także zamieszczają przydatne ogłoszenia. Do najpopularniejszych należą:
„Transport Manager”, „Polski Traker”, „TSL Biznes”, „Polska Gazeta Transportowa”, „Truck&Business”.
Instytucje publiczne, podmioty prywatne (doradztwo), jednostki samorządowe – to dopiero początek
Wyżej podane podpowiedzi to dopiero początek ewentualnych możliwości. Przedsiębiorcy do dyspozycji mają szereg rozwiązań, które pozwalają na swobodne działanie i rozwój firmy np.: instytucje publiczne, podmioty prywatne (doradztwo), jednostki samorządowe, itd.
Misją takich instytucji jako podstawy funkcjonowania jest wspieranie przedsiębiorczości i koordynowanie współpracy biznesowej, krajowej czy zagranicznej.
Niektóre pobierają za swoje pośrednictwo opłaty, inne udzielają informacji bezpłatnie.
SPOTKANIA HANDLOWE
W celu zawarcia nowych kontaktów, warto brać udział w różnych wydarzeniach branżowych, np. targach, konferencjach, szkoleniach. Są one okazją do poszerzenia wiedzy, zwiększenia orientacji w sytuacji na rynku, a także zyskania nowych partnerów biznesowych.
UMOWY Z ZAGRANICZNYMI ORGANIZACJAMI
- W Krajowej Izbie Gospodarczej można zamówić listę firm z określonej branży, np. producent odzieży. Wykaz podmiotów jest przygotowany we współpracy z jednostką międzynarodowej grupy CRIF (system wspierania procesów decyzyjnych, doradztwo). Zadania CRIF to zweryfikowanie wiarygodności potencjalnego kontrahenta. Jest to swoista wywiadownia gospodarcza, której zadaniem jest zbadanie partnera biznesowego pod kątem rejestrowym i finansowym w celu ograniczenia ryzyka transakcji.
- Regionalne Izby Gospodarcze mają podpisane umowy/ porozumienia z placówkami zagranicznymi, co ułatwia kooperację międzynarodową (kontaktują ze sobą również krajowych przedsiębiorców). Jednym z przykładów jest RIG w Łodzi, która organizuje bezpłatne seminaria, wykłady oraz okresowo udostępnia tzw. świadczenia zbiorowe.
- Odpłatnie Wielkopolska Izba Przemysłowo-Handlowa udostępnia wykaz adresowy polskich producentów, hurtowników, eksporterów lub importerów dla klientów krajowych i zagranicznych, zgodnie z wyznaczonymi kryteriami.
Poza tym kompetentne osoby z Izby udzielą informacji z zakresu prawa, marketingu, finansów, podatków oraz zaoferują konsultacje ekspertów np. analityków rynkowych, czy określą czynniki konkurencyjności firmy (usługi płatne).
- Na podobnych zasadach funkcjonują inne tego typu placówki w całym kraju.
Na pewno należy pytać w kliku miejscach. Urzędy na rzecz wspierania lokalnej przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego regionu realizują działania poprzez prezentacje i promocje.
- Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która należy do sieci Enterprise Europe Network dla przedsiębiorców zainteresowanych współpracą zagraniczną, oferuje elektroniczną bazę danych, która zwiera oferty polskich i zagranicznych firm.
Korzystanie z bazy jest bezpłatne. Udostępniona jest wszystkim ośrodkom EEN (około 600). Firmy zainteresowane zamieszczeniem oferty w bazie proszone są o wypełnienie formularza zgłoszeniowego w języku angielskim. W dalszej kolejności oferta jest tłumaczona na język danego kraju oraz umieszczona na stronach internetowych wybranych ośrodków EEN lub przekazywana do firm, które byłyby zainteresowane współpracą.
ANALIZA DANYCH FIRMY
Bezpieczniej jest robić interesy z firmą, która działa na rynku nieprzerwanie i długo, aniżeli z taką, która dopiero co rozpoczęła działalność. Od tej reguły są jednak wyjątki. Ważna jest analiza danych, która zagwarantuje nam bezpieczeństwo transakcji. Zawsze możemy trafić na kontrahenta, który zbankrutował lub niebawem to uczyni – bo ma długi. Możemy natknąć się na firmę posługującą się fałszywymi danymi czy osoby podszywające się pod inną firmę. Obowiązkowo powinniśmy sprawdzić każdą jednostkę, z którą rozpoczynamy biznes.
PODSTAWOWE NARZĘDZIA DO WERYFIKACJI
Informacje podstawowe, jakie powinny zostać zweryfikowane, to upewnienie się, że firma jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Należy to sprawdzić, ponieważ w opisie jest informacja o ewentualnych powiązaniach z innymi osobami (informacja o innych spółkach). Jest wykaz kodów PKD przypisanych przedsiębiorcy, co pozwala ocenić, jaki rodzaj działalności prowadzi.
Do celów sprawdzenia spółek została udostępniona strona Krajowego Rejestru Sądowego. Jeśli nie znaleźliśmy firmy w CEIDG, sprawdźmy w KRS.
- https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/search.aspx
- https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu
W nawiązywaniu nowych relacji, znajomości i budowaniu swojej ścieżki zawodowej mogą pomóc dobre maniery i znajomość zasad zachowania. Jednak najważniejszymi czynnikami są lojalność oraz ciągła gotowość podjęcia każdego transportu. Warto na początku na to postawić. Może powoli, ale sukcesywnie rozwiniemy firmę. Jak głosi powiedzenie: „nie od razu Rzym zbudowano”.
Krzysztof
26 grudnia, 2015 @ 12:17 am
Cytat: „… do przodu tj. prawa noga na gaz a lewa na sprzęgło!” Hmm, czyli prawą nogą wciskamy gaz, a lewą sprzęgło? No to mamy następujący efekt: silnik „wyje”, a my stoimy w miejscu.
😉
Pozdrawiam śliczną autorkę
Piotr
1 grudnia, 2017 @ 7:57 am
Hej czepliwy. Czy autorka napisała, żeby zrobić to jednocześnie? Wszyscy wiemy o co chodzi, ale znalazł się Krzyś-internetowy troll, co to popisać się chciał.
Paweł
14 kwietnia, 2021 @ 2:47 pm
Wydaje mi się, że giełdy transportowe + prywatne kontakty. Ale oczywiście są zapewne zwolennicy dogadywania się przez fora internetowe. To zawsze oszczędność na opłacie abonamentowej.