Koronawirus a branża transportowa

5/5 - (3 votes)

Czy można ograniczyć wpływ koronawirusa na branżę transportową?

koronawirus transport brana

 

Media już od kilku dni informują o załamaniu się polskiego rynku transportowego w związku z koronawirusem. Do obecnej sytuacji w największym stopniu przyczyniło się zamknięcie najpierw poszczególnych regionów, a potem całych granic przez Włochy (do których w chwili pisania tego tekstu dołączają kolejne państwa). Polska, podobnie jak reszta Europy, zaczyna też coraz wyraźniej odczuwać skutki przestojów w chińskich fabrykach, które – według szacunków – do pełnej efektywności mają wrócić dopiero w połowie roku. Dodatkowo kolejne przypadki zarażenia w naszym kraju doprowadziły do ogromnych strat także w transporcie pasażerskim. Jak donosi ZMPD, liczba przejazdów autokarami spadła w ostatnich dniach o 97%. W niniejszym artykule sprawdzamy, jak przedsiębiorcy mogą zminimalizować skutki epidemii dla swojej branży… i dla społeczeństwa.

1.  Jak koronawirus oddziałuje na transport?

2. Czy firma transportowa w kryzysie może nie płacić składek ZUS?

3. Jak przewoźnicy i spedytorzy mogą minimalizować straty?

4. Jak długo koronawirus będzie dotykał branżę transportową?

 

1.  Jak koronawirus oddziałuje na transport?

W sektorze pasażerskim najbardziej cierpią realizatorzy międzynarodowych przewozów turystycznych. Nieoficjalnie mówi się o odwołaniu powyżej 90% wycieczek zagranicznych. Zamknięcie placówek oświatowych i instytucji kultury od 12 marca w najbliższych dniach wpłynie także na kursy krajowych autokarów rejsowych i komunikację miejską.

Sytuacja z transportem rzeczy ma się nie lepiej: obroty w tej części rynku spadły o ponad 30% (dane ZMPD). Rozprzestrzenianie się koronawirusa skutkuje po pierwsze zamknięciem fabryk lub ograniczeniem przez nie produkcji, co wpływa na zmniejszenie liczby ładunków, po drugie redukcją liczby kursów międzynarodowych. Na epidemii „korzystają” póki co przede wszystkim firmy kurierskie oraz taksówkarskie. Polacy, chcąc uniknąć przebywania w dużych skupiskach ludzkich, znacznie więcej kupują przez internet, rośnie więc popyt na dostawy zakupów z hipermarketów oraz innych przesyłek ze sklepów online. W wielu z nich czas oczekiwania na dostawę wydłużył się nawet kilkukrotnie. Część osób przesiada się też ze środków transportu publicznego do taksówek lub korzysta z usług firm typu Uber czy Bolt.

2. Czy firma transportowa w kryzysie może nie płacić składek ZUS?

Przedsiębiorcy związani z transportem wystosowali za pośrednictwem organizacji „Transport Logistyka Polska” apel do władz RP z prośbą o wsparcie, które pomoże uratować ich firmy przed bankructwem. Podczas konferencji w dn. 10 marca 2020 r. rząd obiecał przygotowanie specjalnej ustawy, wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców związanych z TSL. Dokument ma być gotowy do zaprezentowania w przyszłym tygodniu. Minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiada, że każda firma (nie tylko z sektora transportowego), którą mocno dotkną ograniczenia związane z epidemią, będzie mogła skorzystać ze specjalnych rozwiązań, takich jak odroczenie, rozłożenie na raty lub (w wyjątkowych przypadkach) umorzenie składek ZUS. Taka możliwość spotyka się ze wstępną aprobatą wielu właścicieli firm przewozowych, którzy deklarują wprost, że nie chcą od państwa pieniędzy, tylko dodatkowych opcji. Wymieniają wśród nich właśnie ulgi podatkowe, kredyty obrotowe albo długoterminowe odroczenia płatności – np. dla przedsiębiorców posiadających kredyty leasingowe na ciężarówki lub autobusy.

3. Jak przewoźnicy i spedytorzy mogą minimalizować straty?

Kwestią niesłusznie lekceważoną przez część przedstawicieli branży jest profilaktyka. Tymczasem działa tu prosta zasada: im szybciej skończy się pandemia, tym szybciej będzie można zacząć normalnie funkcjonować i odrabiać straty. Dlatego opłacalna – w jak najbardziej dosłownym znaczeniu – okazuje się regularna dezynfekcja pojazdów i dbanie o kierowców, zarówno poprzez wyposażanie ich w środki odkażające, rękawiczki czy maseczki, jak i wstrzymanie w miarę możliwości transportów w najbardziej zagrożone regiony. Szczegółowe wytyczne dotyczące kwestii sanitarnych można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj/zalecenia-dla-branzy-transportowej-i-logistycznej-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa

Niebagatelne znaczenie ma też komunikacja. Większość państw uruchomiła specjalne infolinie, pod którymi można dowiedzieć się o aktualnej sytuacji w wybranym regionie – np. jaka jest liczba zarażonych, czy nie ma utrudnień lub ograniczeń dla transportu. Dzięki temu można uniknąć nieskutecznych (albo najbardziej ryzykownych pod względem epidemiologicznym) przewozów lub przyjmowania niemożliwych do zrealizowania zleceń. Inną kwestią jest sprawne działanie tych infolinii, a z tym niestety bywa różnie, co pokazuje chociażby nasz rodzimy przykład: internauci skarżą się, że dodzwonienie się pod numer wskazany przez NFZ graniczy z cudem, zaś automat informuje oczekujących, że przed nimi w kolejce czeka jeszcze ponad 30 osób. Śledzenie wiadomości o koronawirusie umożliwiają także poświęcone pandemii strony rządowe poszczególnych krajów (np. https://www.gov.pl/web/koronawirus, https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus.html, http://www.salute.gov.it/nuovocoronavirus/)

4. Jak długo koronawirus będzie dotykał branżę transportową?

Chociaż trudno tutaj o odpowiedź inną niż „nie wiadomo”, to prześledzenie sytuacji na świecie daje pewne wskazówki. Najświeższe doniesienia z Chin pozwalają myśleć, że epidemia już na ich terenie przyhamowała. Zawieszono tam działalność wszystkich tymczasowych szpitali, gdyż z uwagi na spadek zachorowań przestały być potrzebne. Zmniejszenie aktywności wirusa jest też spodziewane w związku z wiosennym wzrostem temperatur. Jak długo potrwa zagrożenie, a tym bardziej jego skutki, trudno dokładnie przewidzieć. Na pewno jednak warto starać się samemu zapobiegać rozprzestrzenianiu koronawirusa.

 

Źródła:

https://www.gov.pl/web/rozwoj/zalecenia-dla-branzy-transportowej-i-logistycznej-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa

https://www.money.pl/gospodarka/koronawirus-w-transporcie-wielkie-statki-przeladunkowe-rzadziej-zawijaja-do-portow-6486981131060865a.html

https://www.money.pl/gospodarka/koronawirus-w-polsce-problemy-z-dostepnoscia-towarow-sie-pojawia-6485329843095169a.html

https://www.money.pl/gospodarka/zalamal-sie-rynek-transportowy-w-polsce-tysiace-firm-i-pracownikow-zostaly-bez-grosza-6486046973335169a.html

https://www.money.pl/gospodarka/transport-liczy-na-pomoc-panstwa-szef-flixbusa-nie-chcemy-pieniedzy-6487448797182081a.html

https://40ton.net/rzad-obiecuje-ulgi-i-doplaty-dla-przewoznikow-czy-to-pomoze-na-koronawirusa/

https://tlp.org.pl/tlp-apeluje-rzad-uwzglednia-postulaty/

https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/koronawirus-pakiet-antykryzysowy-jadwigi-emilewicz/0wvzzts

https://businessinsider.com.pl/koronawirus-uderza-w-polskie-firmy-lista-strat-spolek-z-gpw/2wz6hxs

https://businessinsider.com.pl/firmy/branza-transportowa-jedna-z-pierwszych-ofiar-koronawirusa/slm0p18<