Ładunki w Polsce na stabilnym poziomie – nowy Barometr Transportowy

Oceń nas

raport-barometr-transportowy-sytaucja-w-branży-tsl-poradnik-transporotwy

Opublikowany dziś raport Barometru Transportowego firmy TIMOCOM nie pozostawia złudzeń – ostatni kwartał 2022 roku upłynął nam pod znakiem redukcji ofert frachtów. Początek 2023 roku również nie napawa optymizmem. Liczba ofert transportowych w Europie spadła, a wraz z nimi ceny za usługi przewozowe. W Polsce tendencja również jest widoczna, ale w o wiele mniejszym stopniu niż w Niemczech czy Francji.

Transport do Niemiec i innych krajów europejskich a liczba frachtów

Według raportu podaż frachtów w Europie od października do grudnia spadła aż o 36% w stosunku do III kwartału minionego roku. W samych Niemczech, które są głównym kierunkiem polskich przewoźników, w IV kwartale było o 39% mniej ładunków niż w poprzednim. Jeśli chodzi o transport ładunków pomiędzy krajami, największe spadki pod koniec 2022 roku zanotowały te w relacjach Belgia-Niemcy i Niemcy-Francja. Według statystyk Federalnego Urzędu Statystycznego, które przywołuje analityk Gunnar Gburek w Barometrze Transportowym, popyt na towary w Niemczech spadł w tym czasie o 1,1%. Od naszych zachodnich sąsiadów kraje europejskie zamówiły o 10,3% mniej ładunków.

oferty-frachtów-w-europie-rok-do-roku-q4-2022
Źródło: TIMOCOM

Ładunki w Polsce na wyższym poziomie niż w pozostałych krajach UE

Jak podaje Barometr Transportowy, sytuacja w Polsce przedstawia się w nieco lepszym świetle. Według analiz TIMOCOM ogólna liczba ładunków w Polsce w IV kwartale zmalała tylko o 7% w stosunku do III kwartału 2022 roku, co jest bardzo dobrym wynikiem w perspektywie pozostałych państw wspólnoty. Jednocześnie, w IV kwartale ubiegłego roku pojawiło się o 6% więcej ładunków niż w analogicznym czasie rok temu.

Jak będzie wyglądało wyszukiwanie ofert ładunku w 2023 roku?

Na podstawie danych w Barometrze Transportowym i pierwszych obserwacji możemy prognozować, że popyt na ładunki w I kwartale 2023 roku nadal będzie malał, co odbije się na cenach transportowych. Jednak, w perspektywie dalszych miesięcy, może dojść do ich stopniowej stabilizacji. Jak podkreśla analityk TIMOCOM Gunnar Gburek, stosunek liczby ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych zależy od sezonu:

– „Interesujące, co wydarzy się w kolejnym wysokim sezonie. Wzorem poprzednich lat przed Wielkanocą znów spodziewamy się wzrostu podaży ładunków. Przypuszczalnie stosunek liczby ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych nadal będzie kształtował się sezonowo, tak jak miało to miejsce w czasach przed pandemią koronawirusa” – podaje Gunnar Gburek.

Najnowszy raport Barometru Transportowego w pełnej wersji dostępny jest do pobrania na stronie:

button_blog)poradnik-transportowy