Licencje i zezwolenia wymagane przy okazjonalnym przewozie osób
Okazjonalny przewóz osób
Wykonywanie transportu drogowego w zakresie przewozów osób niejednemu przedsiębiorcy nastręcza wielu trudności związanych z przepisami prawnym regulującymi ten rodzaj działalności. Inne bowiem wymagania stosuje się do przewozów regularnych, przewozów regularnych specjalnych, przewozów wahadłowych i okazjonalnych.
Ze względu na obszerność tematu w niniejszym artykule przedstawiono zagadnienia związane szczególnie z przewozami okazjonalnymi pojazdami do 9 osób z kierowcą oraz pojazdami przekraczającymi 9 miejsc; zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym. Przedsiębiorcy dowiedzą się z niego m.in. kiedy niezbędna jest licencja na transport i jakie warunki trzeba spełnić aby ją otrzymać?
Definicja przewozów okazjonalnych
Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym przewóz okazjonalny to przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahadłowego. W przewozach okazjonalnych pojazdy kursują bez ustalonego rozkładu w przewozach krajowych lub międzynarodowych i mogą dotyczyć zarówno przewozów osób busami do 9 osób z kierowcą oraz przewozów autokarami i autobusami.
Zgodnie z Umową w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS) międzynarodowe przewozy okazjonalne to przewozy pomiędzy terytoriami co najmniej dwóch umawiających się stron; mogą być one wykonywane z pewnym zakresem częstotliwości, co nie powoduje utraty przez nie charakteru przewozu okazjonalnego. Umowa ta ma zastosowanie do międzynarodowych okazjonalnych przewozów drogowych pasażerów bez względu na ich narodowość, realizowanych przez przewoźników zarobkowego transportu drogowego, mających siedzibę w umawiającej się stronie i posiadających licencję na wykonywanie międzynarodowych przewozów okazjonalnych autokarem i autobusem
Przewóz do 9 osób z kierowcą
Podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz taksówką wymaga uzyskania odpowiedniej licencji (dotyczy to także przewozów okazjonalnych).
Prawo krajowe przewiduje trzy rodzaje licencji osobowych tj.:
- licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym;
- licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
- licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką.
W krajowym transporcie drogowym licencje wydaje starosta powiatowy właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Licencji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat.
Stosowną licencję można otrzymać jeżeli:
- członkowie organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzające spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy — osoby prowadzące działalność gospodarczą: nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne: przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy albo inne mające związek z wykonywaniem zawodu oraz nie wydano im prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego;
- przynajmniej jedna z osób zarządzających przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca w przedsiębiorstwie transportem drogowym legitymuje się certyfikatem kompetencji zawodowych;
- przedsiębiorca znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określonej dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości:
- a) 9000 euro — na pierwszy pojazd samochodowy przeznaczony do transportu drogowego,
- b) 5000 euro — na każdy następny pojazd samochodowy przeznaczony do transportu drogowego;
- w stosunku do zatrudnionych przez przedsiębiorcę kierowców, a także innych osób niezatrudnionych przez tego przedsiębiorcę, lecz wykonujących osobiście przewóz na jego rzecz, nie orzeczono zakazu wykonywania zawodu kierowcy;
- przedsiębiorca posiada tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany.
Kierowcy pojazdów do 9 osób z kierowcą powinni posiadać prawo jazdy kat. B oraz ważne orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Gdy już zostanie wydana licencja na transport okazjonalny do 9 osób, należy przestrzegać kilku nakazów. Przede wszystkim nie wolno umieszczać i używać w aucie taksometru, zamieszczać na dachu pojazdu lamp oraz innych urządzeń technicznych. Zabronione jest również umieszczanie na pojeździe wszelkiego rodzaju widocznych oznaczeń zawierających nazwę firmy, adres, telefon czy też stronę WWW.
Podjęcie i wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą od dnia 15 sierpnia 2013 r. nie wymaga uzyskania licencji.
Transport osób autokarami i autobusami
Autobusy i autokary są to pojazdy, które ze względu na swoją konstrukcję i wyposażenie przystosowane są do przewozu więcej niż dziewięciu osób, łącznie z kierowcą i są do tego celu przeznaczone.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym do podjęcia i wykonywania krajowego transportu drogowego osób autokarem lub autobusem (oraz transportu drogowego rzeczy) niezbędne jest „zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego”. Zastąpiło ono wcześniejsze licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego. Należy pamiętać, że zezwolenie umożliwia wykonywanie przewozów pasażerów (również przewozów okazjonalnych) wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie uprawnia do wykonywania krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz przewozu osób taksówką.
Szczegółowy spis wymagań dla przedsiębiorców zainteresowanych prowadzeniem międzynarodowego transportu drogowego przy wykorzystaniu pojazdów o liczbie miejsc powyżej 9 łącznie z kierowcą zawarty jest w rozporządzeniu WE nr 1071/2009, ustanawiającym wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Zgodnie z prawem przedsiębiorcy wykonujący zawód przewoźnika drogowego muszą posiadać licencję wspólnotową na wykonywanie międzynarodowych przewozów autokarem i autobusem/licencję na wykonywanie międzynarodowych przewozów okazjonalnych autokarem i autobusem, którą mogą uzyskać po spełnieniu warunków dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. I tak przedsiębiorcy muszą:
- posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich;
- cieszyć się dobrą reputacją;
- posiadać odpowiednią zdolność finansową;
- posiadać wymagane kompetencje zawodowe.
Licencja na międzynarodowy zarobkowy przewóz osób autokarem lub autobusem jest wydawana na odnawialne okresy nie dłuższe niż 10 lat. Organem właściwym w sprawach udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany lub cofnięcia licencji wspólnotowej jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. Licencji wspólnotowej udziela się przedsiębiorcy, jeżeli posiada zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Podsumowując
Na wykonywanie krajowego okazjonalnego transportu osób pojazdami o liczbie miejsc do 9 wymagana jest stosowna licencja, ale na wykonywanie międzynarodowego okazjonalnego transportu osób pojazdami o liczbie miejsc do 9 takowa licencja nie jest już potrzebna.
Uwaga!!! Jeśli kierowca prywatnego samochodu dokonuje odpłatnego okazjonalnego przewozu osób na terenie Polski bez wymaganej licencji grozi mu grzywna w wysokości 8 tys. PLN. Dodatkowo jeśli przewóz okazjonalny wykonuje się pojazdem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego również grozi kara w wysokości 8 tys. PLN.
Na wykonywanie krajowego transportu osób pojazdami o liczbie miejsc powyżej 9 łącznie z miejscem kierowcy wymagane jest zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Na wykonywanie międzynarodowego transportu autokarami i autobusami wymagane jest uzyskanie licencji wspólnotowej.
Tomek
9 stycznia, 2017 @ 6:41 pm
Czy są jakieś wyjątki prawne na przewóz okazjonalny limuzyna? Chodzi mi tutaj o konkretny przypadek. Limuzyna 10os + kierowca, DMC nie przekracza 3,5t czy w takiej opcji wymagane jest prawo jazdy kat D? Czy wystarczy kat B?
Ernixus
15 lipca, 2018 @ 8:52 am
Skoro masz prawo jazdy kat b to powinienes wiedziec ze mozna prowadzic pojazdy do max 9 miejsc wraz z kierowca … jesli pojazd jest zarejestrowany na wiecej niz 9 miejsc z kierowca musisz miec minimum kat D1
krokodyl
18 grudnia, 2020 @ 11:56 am
Sa busiki 15 osobowe co mieszcza sie w 3,5T i co tez na B? poczytaj, pomyśl zanim napiszesz glupote…
Andrzej
31 stycznia, 2017 @ 11:04 am
Witam w BOTM otrzymałem informację, że aby wykonywać międzynarodowy transport drogowy osób pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą jest obowiązek posiadania licencji na kraj oraz zgłosić to do odpowiedniego urzędu w Niemczech (prowadzę przewóz osób z PL do DE).
Tylko nie otrzymałem informacji di jakiego urzędu mam to zgłosić w Niemczech. Może ktoś coś słyszał na ten temat??
Albert
9 lipca, 2017 @ 11:13 am
Witam borykam się z tym samym problemem mam założoną działalność i poszeżyłem jej zakres o okazjonalny przewóz osób i z tego artykułu wynika że do 9 osób wraz z kierowcą nie trzeba mieć licencji na okazjonalny międzynarodowy przewóz osób.Ale już na Polskę trzeba.Czy dowiedział się Pan jak to faktycznie jest.Bardzo dziękuję za odp. Pozdrawiam.
Roland
23 czerwca, 2019 @ 7:14 pm
Znalazł Pan odpowiedź na to pytanie?
Roland
23 czerwca, 2019 @ 7:16 pm
Znalazł Pan odpowiedź na to pytanie jaki urzad w Niemczech?
Autokary
23 czerwca, 2017 @ 11:34 am
Zdecydowanie najlepszą opcją jest wynajęcie całego autokaru, ponieważ wtedy podróżować będą z nami sami znajomi oraz kierowca z danej firmy, na którą się zdecydowaliśmy.
Albert
9 lipca, 2017 @ 11:27 am
Dzień dobry to znaczy że przy okazjonalnym między narodowym transporcie osób nie trzeba mieć licencji.Czyli wystarczy pojazd i kierowca z np. kat B i założona działalność i już można zająć się przewozem.A na terenie Polski wykonując okazjonalny przewóz osób trzeba mieć licencję.Czyli jak jadę z Zielonej Góry np do Wrocławia to już trzeba mieć licencję.
Natalia
18 lipca, 2017 @ 3:23 pm
Znalazł Pan odpowiedź na to pytanie?
Czy taki okazjonalny przewoz międzynarodowy może odbywać się samochodem 7 osobowym
Adam
22 lutego, 2018 @ 7:18 pm
Dzień Dobry
Mam dylemat, może uda się to jednoznacznie zrozumieć :
Jestem taksówkarzem ( posiadam auto Taxi , licencje itd… )
Zastanawiałem się nad dodatkowym świadczeniem usług przewozowych osób na terenie polski i UE samochodem który posiadam, czyli taksówką. Oczywiście zamówienia na transport mogą pojawić się skąd kolwiek ( nie tylko z mojej gminy ) i dokądkolwiek. Nie był by to transport zgodny z rozkładem jazdy tylko pod konkretne ( lotnisko,wakacje, wesele i inne.. ) zamówienie ( nazywa się to chyba okazjonalny transport osób samochodem osobowym ).
Jakie wymagania musiałbym spełnić żeby z racji wykonywanej pracy nie zostać potraktowanym jak przestępca ..?? ( np mandat 8000 )
Czy obecne uprawnienia upoważniają mnie do tego ??
Jak nie to co trzeba zrobić żeby dodatkowo oprócz taxi można było obsługiwać tego typu zlecenia op..?? które akty prawne o tym mówią ..??
Próbowałem się dodzwonić na infolinie ITD ale to się nie udało mimo wielokrotnych prób ….Może ktoś mi pomoże ..??
Z uszanowaniem
Adam
xxxx
25 lutego, 2018 @ 2:54 pm
czyli co jade z Rzeszowa zabieram klienta, kolejnego mam w Sączu zabieram > kierunek włochy to mam posiadac licencje na kraj ????
matt
1 listopada, 2018 @ 6:49 pm
Raczej nie bo przecież nie dokonałeś usługi przewozu osoby z punktu A do punktu B osoby w Polsce tylko wsiadają a wysiadają na terenie innego Państwa
krokodyl
18 grudnia, 2020 @ 12:29 pm
nie mozesz jednoczesnie tym samym samochodem przewozic okazjonalnie i taxi. chyba zebys za kazdym razem zdejmowal reklamy i koguta taxi i taksometr. mozliwe ze wydzial komunikacji nie wydalby licencji na przewoz samochodem osobowym jak juz widnieje ze jest licencja na taxi na ten sam pojazd.
eurotrip
3 listopada, 2018 @ 8:25 pm
Witam, na początku chciałem zapytać czy odpowiada tu ktoś na zadane pytania? Pytanie pierwsze. Bus do 9 osób z kierowcą, czy zbierając w Polsce klientów na wyjazd zagranicę wymaga się licencji na kraj? oraz czy wracając do Polski, miało by się odwrotną sytuację, czyli mając klientów z Niemiec do PL i po Polsce ich rozwozimy to czy wymagana jest tu licencja na kraj, skoro jedziemy z zagranicy? Czy potrzebne jest do tego rodzaju usługi, uzyskanie kompetencji zawodowych? (na busy do 9 osób). Drugie krótkie pytanie to, czy zgłasza się taką działalność w Urzędach zagranicznych przy busach do 9 osób?.. Proszę o krótką odpowiedź. Pozdrawiam
kirokodyl
18 grudnia, 2020 @ 12:02 pm
Oczywiscie, ze tak. Jadac z Rzeszowa do Rzymu nie musisz miec. Zabierajac kogos z Nowego Sacza wykonujesz transport krajowy pomimo, ze nikt nie wysiada.
przewóz osób
27 stycznia, 2019 @ 1:51 pm
Witam, moje pytanie dotyczy przewozu osób autobusem. Jestem żołnierzem zawodowym posiadam prawo jazdy kat. D od 06.08.2005 r. Przewożąc autobusem wojskowym żołnierzy nie jest mi potrzebne zaświadczenie na przewóz osób. Natomiast chciałbym się dowiedzieć jak przewożę dzieci szkolne, wycieczki, harcerzy itp. po drogach publicznych zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie czy muszę mieć ukończone szkolenie na przewóz osób i wbity kod 95 w prawo jazdy? Ponieważ różnie jest to interpretowane potrzebuję klarownej odpowiedzi czy żołnierz przewożąc osoby cywilne musi mieć szkolenie na przewóz osób, i jakie dokładnie przepisy regulują taki przewóz.
Pozdrawiam
Galm serwis
2 sierpnia, 2020 @ 5:09 am
Witam, na początku chciałem zapytać czy odpowiada tu ktoś na zadane pytania? Pytanie pierwsze. Bus do 9 osób z kierowcą, czy zbierając w Polsce klientów na wyjazd zagranicę wymaga się licencji na kraj? oraz czy wracając do Polski, miało by się odwrotną sytuację, czyli mając klientów z Niemiec do PL i po Polsce ich rozwozimy to czy wymagana jest tu licencja na kraj, skoro jedziemy z zagranicy? Czy potrzebne jest do tego rodzaju usługi, uzyskanie kompetencji zawodowych? (na busy do 9 osób). Drugie krótkie pytanie to, czy zgłasza się taką działalność w Urzędach zagranicznych przy busach do 9 osób?.. Proszę o krótką odpowiedź.
Magister
18 czerwca, 2019 @ 12:43 pm
Wiele polskich firm transportowych wykonuje transport drogowy osób samochodami o łącznej dopuszczalnej masie do 3,5 tony oraz łącznej ilości miejsc siedzących do 9, tj. 8 + 1 przez terytorium Niemiec bądź wewnątrz Niemiec (tzw. przewozy kabotażowe) przy z góry wyznaczonej regularnej trasie (tzw. przejazdy liniowe; niem.: Linienverkehr) lub jako przewozy okazjonalne (niem. Gelegenheitsverkehr). Praktyka pokazuje, że wielu polskich przewoźników trudniących się tego rodzaju przewozem nie jest świadoma, że dany sektor usług transportowych podlega w Niemczech szczególnej regulacji prawnej i że ich świadczenie co do zasady wymaga zezwolenia (licencji) właściwego niemieckiego organu nadzorującego ruch drogowy i brak tego zezwolenia jest sankcjonowany karnie lub jako wykroczenie. Dlatego coraz częściej można spotkać się z sytuacjami, że podczas kontroli policyjnej lub kontroli ze strony urzędu BAG przewoźnik podczas przewozu osób pojazdem do 9 miejsc proszony jest o okazanie niemieckiego zezwolenia (licencji) na przewóz nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą a w razie jego braku lub jego nieważności niemiecki urząd pobiera kaucję pieniężną (areszt) na poczet późniejszego mandatu karnego w kwocie nie niższej niż 12 250 EUR. Na ogół zarówno pobierane kaucje pieniężna jaki i nałożone mandaty karne za nieprzestrzeganie niemieckich wymagań dotyczących branży transportu osób wynoszą wielokrotność tej sumy. Ryzyko znacznych kar oraz związane z tym problemy finansowe powinny skłaniać polskich przewoźników do analizy prawnej, czy ich działalność przewozowa osób w Niemczech wymaga od nich pozyskania niemieckiego zezwolenia na transport osób.
Regulacje prawne dotyczące przewozów osobowych pojazdami do 9 osób z kierowcą włącznie
Wśród firm transportowych wykonujących przewozy osób pojazdem do 9 miejsc (tj. 8 + 1) pokutuje przekonanie, że przewozy te wykonywane między Polską a Niemcami i wewnątrz Niemiec (kabotaże) jako przewozy liniowe i/lub okazjonalne są zwolnione z konieczność uzyskania niemieckiego zezwolenia na przewozy do 9 osób. To błędne przekonanie ma swoje rzekome oparcie w rozporządzeniu Unii Europejskiej nr. 1073/2009 (rozporządzenie w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006), według którego przepisów transport osób zwolniony ma być z ograniczeń kabotażowych oraz ograniczeń dot. przejazdów okazjonalnych. Należy tu podkreślić, że jest to półprawda, gdyż wspomniane rozporządzenie dotyczy się jedynie pojazdów, które ze względu na liczbę miejsc umożliwiają przewóz większej liczby osób aniżeli jedynie 9 osób z kierowcą włącznie. W konsekwencji przewozy osób pojazdami do 9 miejsc z kierowcą nie podlegają liberalnym rozwiązaniom tego rozporządzenia.
W rzeczywistości zastosowanie na przewozy do 9 osób ma wyłącznie Umowa W Sprawie Międzynarodowych Drogowych Przewozów Pasażerskich w formie Okazjonalnych Przewozów Autokarami i Autobusami (ASOR) z dnia 26.05.1982 r. oraz umowa między Polską na Niemcami dot. przewozu osób z dnia 8.11.1991 r. Wedle tych postanowień przewozy osób, które nie polegają wyłącznie na tzw. objazdach z zamkniętymi drzwiami oraz przewozów osób w jedno miejsce i powrotu „na pusto“ bądź przyjazdu „na pusto“ i powrotu ze zorganizowaną grupą, lecz podczas przewozu mogą wsiadać dodatkowi pasażerowie oraz przewożeni pasażerowie mogą wysiadać w różnych miejscach, należy posiadać także niemieckie zezwolenie na przewóz do 9 osób. Wobec tego w przypadku, jeśli polski przewoźnik wykonuje przewozy osób opisane w poprzednim zdaniu musi zwrócić się o wydanie zezwolenia do odpowiedniego niemieckiego urzędu nadzoru ruchu. Zezwolenie na przewozy osób pojazdami do 9 miejsc do i wewnątrz Niemiec można uzyskać zgodnie z par. 52 ust 3 PBefG a na przejazdy tranzytowe zgodnie z par. 53 ust. 3 PBefG.
Michał
16 lipca, 2019 @ 9:25 pm
Czy jak mam prawo jazdy kat. D to mogę zabrać znajomych autobusem nad jezioro czy potrzebuję jakiś zezwoleń
dsa
5 września, 2019 @ 10:48 am
Wszystko zależy od tego czy wykonujesz przejazd odpłatnie. Jeżeli tak, konieczna jest licencja.
Andrzej
15 września, 2019 @ 7:06 pm
Witam Czy Pan „Magister” może uchylić rąbka tajemnicy do jakiego urzędu w DE trzeba się zgłosić po wspomnianą licencję?? lub dać jakiś kontakt do siebie?
Andrzej
15 września, 2019 @ 7:07 pm
W
Tomek
17 grudnia, 2019 @ 11:25 am
Chcę wraz ze znajomymi wynająć auto i pojechac nim razem. Nie robie tego zarobkowo. Jadą za free. Czy musze miec licencje ?
Piotr
10 stycznia, 2020 @ 7:26 am
Posiadam licencję na przewóz osób na liniach regularnych (rozkładowych). Czy muszę ubiegać się o licencję na przewóz okazjonalny, autobusowy?
Max
13 września, 2020 @ 9:19 am
Cześć wszystkim,
A jak sprawa się ma ,jeżeli wypożyczamy busa 9 os. od firmy, która posiada licencję i certyfikaty do przewoz okazjonalnego .Czy od niej muszę uzyskać jakieś zezwolenia? Czy mogę działać na jej licencji? Jak to wygląda? Może jakiś odpowiedni dokument ?
albert
27 września, 2020 @ 7:30 pm
chciałbym okazjonalnie zarobkowo przewozić okolicznościowo osoby do 9 osób czy muszę mieć działalność oraz czy muszę posiadać jakąś licencję jak tak to jaką proszę o pomoc
krokodyl
18 grudnia, 2020 @ 12:09 pm
dzialalnosc, certyfikat kompetencji zawodowych, licencja na przewoz samochodem osobowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu 7-9 osob
Damianek
19 lipca, 2021 @ 8:22 am
Witam. Chciał bym otworzyć jednoosobową działalność w postaci kupienia busa 9 osób i wynajęcia bo z kierowca lub bez na różne okazje wesela pogrzeby czy wakacje na terenie kraju. Posiadam prawo jazdy B C+E badania lekarskie i psychotesty potrzebuje czegoś jeszcze? To znaczy czy muszę uzyskać licencję oraz robić jakieś dodatkowe badania ?
Wojtek
24 maja, 2022 @ 8:30 pm
Posiadam prawo jazdy katABCDE chce wynająć samochód 9 osobowy do przewiezienia rodziny na wesele czy muszę posiadać jakieś inne uprawnienia
P. H.
30 maja, 2022 @ 12:07 pm
Z tego, co nam wiadomo, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o transporcie drogowym, przewóz pracowników i ich rodzin traktowany jest jako niezarobkowy przewóz drogowy na potrzeby własne. W przypadku przewozów drogowych na potrzeby własne wymagane jest zaświadczenie, natomiast według https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/1637 w przypadku przewozu nie więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą), nie jest wymagane owo zaświadczenie – pod warunkiem, że transport odbywa się przez przedsiębiorcę posiadającego uprawnienia do wykonywania transportu drogowego.
Pierr
8 czerwca, 2022 @ 7:42 pm
A czy tz Kowalski może też na własną rękę zdobyć taka licencji czy to jest możliwe czy tylko to jest przeznaczone dla firm