Czy przejeżdżając samochodem do 3,5T przez Niemcy muszę je zgłaszać do MILOG?
Odpowiadamy na pytania czytelników:
====================================
Temat: Pytanie MILOG
Treść wiadomości:
Witam!
Czy przejeżdżając samochodem do 3,5T (auto w leasingu) przez Niemcy muszę je zgłaszać do MILOG?
Z góry dziękuję za odpowiedz.
Pozdrawiam.
====================================
Według niemieckiej ustawy o płacy minimalnej (Mindestlohngesetz), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. każda firma transportowa, której samochód wykonuje przewozy kabotażowe, a także dokonuje załadunku i rozładunku na terenie Niemiec, musi płacić swoim kierowcom stawki ustalone w ustawie MiLoG tj. 8,50 euro za godzinę.
Jeśli zatem Pani auto wykonuje którykolwiek z tych rodzajów transportów, to musi je Pani zgłosić do niemieckiej służby celnej, zarejestrować kierowców wykonujących pracę na terenie Federacji oraz w odpowiedni sposób rozliczyć swoich pracowników. Na szczęście przedsiębiorstwa przewozowe mogą zminimalizować ponoszone z tego tytułu koszty, gdyż diety i ryczałty noclegowe są składnikiem wynagrodzenia (mogą zostać uznane za składnik płacy minimalnej) – zarobki niektórych kierowców pokryją się zatem ze stawką wyznaczoną przez MiLoG.
Początkowo niemiecką ustawą o płacy minimalnej w transporcie objęte były wszystkie rodzaje przewozów (łącznie z transportem tranzytowym), jednak Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciw Niemcom, doprowadzając do zawieszenia stosowania przepisów MiLoG w tranzycie. Zatem jeśli Pani auto (i każde inne; niezależnie od jego tonażu) przejeżdża tylko przez Niemcy, nie trzeba zgłaszać tego faktu. Proszę jednak pamiętać, że 22 grudnia 2010 r. weszły w życie w Niemczech przepisy dotyczące rejestracji czasu pracy kierowców zajmujących się lekkim transportem drogowym – w przypadku transportu powyżej 2,8 tony a poniżej 3,5 tony (którego nie obejmuje licencja na transport), kierowca na terenie Niemiec musi udokumentować czas pracy z ostatnich 28 dni. Jeśli w pojeździe nie ma tachografu, to kierowca powinien zapisywać każdego dnia w karcie pracy wszystkie informacje dotyczące jego czasu pracy (jazda, odpoczynek, przerwa, inna praca).
Jeśli chodzi o transporty dwustronne (do lub z Niemiec) oraz przewozy kabotażowe i tutaj przewidziano nieliczne wyjątki, jednak wcześniej trzeba spełnić określone warunki. Warto wiedzieć, że przepisy o pensji minimalnej nie dotyczą kierowców na samozatrudnieniu, którzy prowadzą własny pojazd lub pojazd pozyskany na własną rękę z innego źródła (np. leasing) oraz gdy nie więcej niż 4/5 przychodów przedsiębiorstwa pochodzi od jednego klienta. Co ważne w zleceniu powinno być wymienione nie więcej niż miejsce i termin dostarczenia ładunku, a zamówienie musi być opłacone z góry ustaloną kwotą. W przypadku kierowców na samozatrudnieniu kierujących pojazdami o DMC powyżej 3,5 tony kierowca musi dodatkowo okazać licencję wspólnotową na swoje nazwisko (musi być samodzielnym przedsiębiorcom).