Transport międzynarodowy i sytuacja busów do 3,5 tony. Podsumowanie na podstawie raportu GITD
Ubiegły rok był dla transportu międzynarodowego wyjątkowo wymagający. Wprowadzenie przepisów Pakietu Mobilności zbiegło się w czasie z wybuchem wojny w Ukrainie. Dodatkowe wymagania względem firm transportowych, jak Licencja Wspólnotowa, delegowanie kierowców, inwestycja we flotę i bazę eksploatacyjną, zaczęły obowiązywać w momencie galopującej inflacji, zerwania łańcuchów dostaw i spowolnienia gospodarczego.
Jak transport międzynarodowy w 2022 roku przedstawia się w statystykach polskiego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego?
Przewóz rzeczy – licencja wspólnotowa i wypisy z licencji
Jeśli chodzi o nowe uprawnienia w transporcie międzynarodowym rzeczy, liczba licencji w 2022 roku wyniosła 10 171, co daje ponad 155% więcej licencji niż w roku 2021 (3 976). Dodatkowo, w odróżnieniu od roku 2021, w ostatnim raporcie GITD pojawiły się dane dotyczące wypisów na pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony i na busy do 3,5 tony:
Porównując lata 2021 i 2022 widzimy tendencję wzrostową we wszystkich rodzajach wniosków. W 2022 roku było więcej odnawianych uprawnień, rozszerzeń uprawnień, przekształceń. Minimalny spadek dotyczył odejścia wspólnika – co ciekawe, dla pojazdów powyżej 3,5 tony było to 45 wypisów, w przypadku busów od 2,5 do 3,5 tony GITD zanotowało tylko 5 wypisów.
Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
Dokumenty uprawniające do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego dla przewozu rzeczy w 2022 roku zostały wydane w liczbie 9 659 (ważne w obrocie według danych na dzień 31 grudnia 2022 roku – 33 206). To duży wzrost w porównaniu z 2021 rokiem, kiedy to wydano zaledwie 3 727 zezwoleń (25 303 ważnych w obrocie według stanu na dzień 31 grudnia 2021 roku).
Świadectwo kierowcy zawodowego
Według stanu na dzień 31 grudnia 2022 roku, świadectwa kierowcy ważne w obrocie zamknęły się w liczbie 160 664. W 2021 roku było to 132 625 wydanych świadectw. Widać tu tendencję wzrostową, pomimo kryzysu związanego z niedoborem kierowców i redukcją ukraińskich pracowników, którzy wrócili do ojczyzny po wybuchu wojny. Jeśli już mowa o obywatelach Ukrainy, w 2022 roku wydano dla nich 127 389 świadectw kierowcy (stan na dzień 31 grudnia 2022 r.), czyli o ok. 24 tys. więcej niż rok wcześniej.
Busy do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym po wprowadzeniu licencji
Według GITD, w 2022 roku liczba wypisów z licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy na busy do 3,5 tony wyniosła 18 487. Dane dotyczą firm, które wcześniej nie posiadały licencji wspólnotowej, a więc nie mogły wykonywać transportu międzynarodowego po wprowadzeniu przepisów Pakietu Mobilności. Jak czytamy w analizach ekspertów, w 2022 roku popyt na transport lekki zanotował mniejszy spadek niż transport ciężki. Według statystyk GITD, firmy transportowe dysponujące co najmniej 50. pojazdami w swojej flocie, zarejestrowały prawie 3 tys. lekkich, typu busy do 3,5 tony. Wspomniane wnioski dotyczące odejścia wspólnika zanotowały o wiele mniejszy spadek w przypadku busów do 3,5 tony niż pojazdów o większym DMC. Wygląda na to, że pomimo wprowadzenia obowiązku licencji wspólnotowej, pojazdy lekkie radzą sobie nieźle. Co więcej, prawie 30% z nich, w tym dostawczaków, spełnia normę Euro 6, czyli emituje o 80% mniej tlenków azotu niż przy normie Euro 5. Daje to nadzieję na coraz śmielszy powrót na arenę międzynarodową firm transportowych, wykorzystujących busy do 3,5 tony.
Źródło: Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD)