Wyższe opłaty drogowe w Holandii, Luksemburgu i Szwecji
Od 25 marca 2025 roku wchodzą w życie istotne zmiany dotyczące opłat za eurowinietę w Holandii, Luksemburgu i Szwecji. Nowa struktura taryfowa wprowadza podwyżkę opłat o 1,9% oraz zmienia sposób kalkulacji stawek, uwzględniając klasy emisji CO₂ pojazdów ciężarowych.
Nowa struktura opłat Eurovignette
Dotychczasowe opłaty za eurowinietę były uzależnione głównie od normy emisji Euro oraz liczby osi pojazdu. Od 25 marca 2025 roku w Holandii, Luksemburgu i Szwecji opłaty będą naliczane na podstawie klasy emisji CO₂ oraz liczby osi pojazdu.
Aby dostosować się do nowych przepisów, przewoźnicy muszą:
- Określić klasę emisji CO₂ pojazdu – informacje te można znaleźć w krajowym rejestrze pojazdów lub w dokumentacji producenta.
- Zamówić eurowinietę z uwzględnieniem nowych stawek – proces rezerwacji pozostaje bez zmian, ale konieczne jest podanie klasy emisji CO₂ pojazdu.
Wzrost myta – powody zmian
Nowa struktura opłat ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu poprzez zachęcanie do korzystania z pojazdów o niższej emisji CO₂. Dostosowanie stawek do poziomu emisji wpisuje się w unijne dyrektywy dotyczące redukcji wpływu transportu na środowisko.
Zmiany w opłatach drogowych w innych krajach
Warto również zauważyć, że od 1 stycznia 2025 roku Dania zrezygnowała z eurowiniety, wprowadzając system opłat drogowych oparty na liczbie przejechanych kilometrów. Przewoźnicy operujący na terenie Niderlandów, Luksemburgu i Szwecji powinni niezwłocznie dostosować się do nowych wymogów, aby uniknąć ewentualnych sankcji i zoptymalizować koszty związane z opłatami drogowymi.
Źródła: TIMOCOM, rozliczkierowce.pl, Tachospeed