Obowiązek oznakowania pojazdów i sektoralny zakaz jazdy w Austrii

4.5/5 - (4 votes)

Nowe przepisy dla firm transportowych jeżdżących przez Tyrol

zakaz jazdy w Austrii

  1. Winiety ekologiczne
  2. Ograniczenia i zakazy dla najmniej ekologicznych pojazdów
  3. Tyrol walczy z zanieczyszczeniem środowiska
  4. Podsumowanie

W niektórych regionach Austrii od ponad dwóch lat funkcjonują winiety ekologiczne. Są to specjalne plakietki emisji spalin normy Euro, w które musi być wyposażony każdy samochód ciężarowy i ciągnik siodłowy. Od 01 maja 2017 r. obowiązek ten wprowadza także Tyrol. Dodatkowo w zachodniej Austrii będzie obowiązywał sektoralny zakaz jazdy dla wszystkich pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 tony z wyjątkiem pojazdów klasy emisji spalin Euro 6. W związku z zakazem nie będzie można przejechać przez Przełęcz Brennerską z ładunkami, które są na liście towarów zakazanych.

Co jeszcze powinni wiedzieć przewoźnicy jeżdżący przez kraje związkowe na terenie Republiki Austrii?

  1. Winiety ekologiczne

Od 1 stycznia 2015 r., zgodnie z Rozporządzeniem IG-L, każde auto ciężarowe poruszające się po wschodniej części Austrii (obszar Wiednia, tereny na wschód od Wiednia, miasta Dolnej Austrii, Styrii i Burgendlandii; od 01 lipca 2015 r. także wybrane strefy wzdłuż Autostrady A1) musi mieć bezwzględnie naklejoną na przedniej szybie kolorową winietę ekologiczną. Określa ona klasę emisji spalin, do której dany pojazd jest zaliczany – od Euro 1 do Euro 6. Na winiecie musi znajdować się 6 ostatnich cyfr numeru VIN pojazdu. Co ważne wszystkie dane pojazdu muszą być wprowadzone do Urzędu w Austrii. Plakietka jest ważna bezterminowo (zachowuje ważność również w przypadku zmiany tablic rejestracyjnych). W przypadku pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t. plakietki wydawane są właścicielowi pojazdu do samodzielnego naklejenia. W przypadku pojazdów do 3,5 t. sprzedawca wydający plakietkę musi nakleić ją na pojazd. Każda winieta musi posiadać certyfikat z pieczątką warsztatu i podpisem.

Koszt winiety zakupionej w Austrii  (artykuł o płacy minimalnej w Austrii) wynosi 2,5 EUR brutto (+ koszt obsługi serwisowej); w Polsce pośrednictwem w zamawianiu austriackich plakietek ekologicznych zajmuje PZM TRAVEL (koszt plakietki 150,50 PLN). Nabycie takiej winiety umożliwia też firma HGA z siedzibą w Wiedniu (możliwość komunikacji w języku polskim). Winiety przesłane są drogą pocztową lub można odebrać je osobiście w punkcie wydania winiet (koszt plakietki 24 euro + 20 euro koszt przesyłki).

Przejazd bez wymaganej plakietki grozi mandatem w wysokości 2.180 euro; pojazd zostaje zakwalifikowany jako Euro 1. Za brak pieczątki i podpisu warsztatu wydającego winietę grozi mandat 200 euro.

  1. Ograniczenia i zakazy dla najmniej ekologicznych pojazdów

Dzięki wprowadzeniu plakietek emisji spalin uprawnione służby są w stanie stwierdzić, czy dany pojazd nie jest objęty zakazem ruchu w danym regionie. Austria sukcesywnie bowiem wprowadza zakazy jazdy dla najmniej ekologicznych pojazdów na swoim obszarze. Teraz zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami podobne ograniczenia i zakazy wprowadza także Tyrol (kraj związkowy w zachodniej Austrii o powierzchni 12647,71 km²). Od 01 maja 2017 r. będzie istniał tam obowiązek oznakowania wszystkich pojazdów ciężarowych i wszystkich emisji spalin.

Na terenie Tyrolu od 1 listopada 2016 r. funkcjonuje również sektoralny zakaz jazdy dla pojazdów przewożących towary, które są na liście towarów zakazanych. Są to:

  • Wszystkie odpady wyszczególnione na liście odpadów według Unii Europejskiej 2000/532/EG (z późniejszymi zmianami 2014/955/EU),
  • Kamienie, ziemia i materiały z wyrobisk ziemnych (produkty oraz półprodukty z tych materiałów nie są objęte zakazem),
  • Drewno i korek (zakaz nie obejmuje drewna tarcicowego oraz innych produktów z drewna poddanego obróbce, produktów z korka naturalnego np. płyt korkowych, korków do butelek, wykładzin podłogowych, materiałów budowlanych i termoizolacyjny),
  • Pojazdy silnikowe głównych grup i podgrup L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, M2 i N1 (zakazem nie są objęte transporty pojedynczych części oraz holowanie pojazdów uległych wypadkowi lub uszkodzeniu),
  • Rudy metali nieżelaznych i żelazowych w stanie nieprzetworzonym,
  • Stal (z wyjątkiem stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej do zaopatrzenia budowlanego),
  • Marmur i trawertyn (nie dotyczy elementów wystroju wnętrz z marmuru),
  • Płytki ceramiczne i kafelki (zakaz nie obejmuje cegieł wytworzonych na bazie iłu).

[themify_box style=”blue warning” ]Uwaga !!! Z zakazów wyjęte są m.in. przejazdy pojazdami, które transportują towary w celu załadunku na kolej na terminale w Wörgl lub w Hall w Tyrolu (jeżeli przedłożone zostaną odpowiednie dokumenty), przejazdy pojazdami, które muszą być załadowane lub rozładowane w regionie objętym zakazem oraz przejazdy sił zbrojnych lub obcych wojsk, które przebywają na terenie Austrii.[/themify_box]

  1. Tyrol walczy z zanieczyszczeniem środowiska

Dla przypomnienia sektoralny zakaz jazdy w Tyrolu obowiązywał już wcześniej (od 2007r,), ale w 2011 r. został on zniesiony przez Najwyższy Sąd Europejski, który uznał zakaz za utrudnienie w wolnym przepływie towarów w Europie. Tyrolczycy postanowili jednak niedawno zakaz ten przywrócić. Przez przełącz Brennerską (jedna z najważniejszych alpejskich przełęczy na granicy Austrii i Włoch) przejeżdża bowiem rocznie ponad 2 miliony ciężarówek, co wpływa niekorzystnie na środowisko oraz zdrowie mieszkańców tego regionu. Funkcjonowanie zakazu ma spowodować przeniesienie ponad 10% transportów z drogi na szyny.

Zakaz miał docelowo dotyczyć wszystkich pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 tony, bez względu na klasę emisji spalin. Po krytyce Unii Europejskiej z zakazu wyjęto jednak pojazdy Euro 6 oraz pojazdy Euro 5 i EEV (ale tylko do 30 kwietnia 2017 r.).

Zakaz obowiązuje na drodze A12 przez Przełęcz Brennerską między miejscowością Kufstein i Innsbruckiem w obydwu kierunkach. Ciężarówki przewożące towary zakazane muszą objeżdżać Tyrol przez Bawarię lub korzystać z przejazdów pociągami intermodalnymi RoLa (pomiędzy Wörgl i Brennero lub Trento).

  1. Podsumowanie

Rygorystyczne zakazy środowiskowe na terenie Austrii wynikają ze stale narastającego ruchu samochodów i walki tamtejszych władz z zanieczyszczeniem powietrza. Przewoźnicy poruszający się po Austrii muszą wyposażyć swoje pojazdy w odpowiednie plakietki emisji spalin, muszą także przestrzegać zakazów jazdy w niektórych regionach. Teraz lista obszarów, w których obowiązują zakazy ponownie zwiększy się.

Po 01 maja 2017 r. przez Przełęcz Brennerską będą mogły przejechać wyłącznie najnowsze pojazdy, spełniające najsurowsze normy Euro 6. Zakaz dotknie jednak tylko przewozów tych towarów, które znajdują się w wykazie towarów zakazanych. Przewoźnicy mogą bez ograniczeń sektoralnego zakazu jazdy przewozić towary przez Tyrol za pomocą pociągów intermodalnych.

Informacja za: www.pzmtravel.com.pl, www.pspdgdynia.pl, www.szybkivat.pl, www.jazdaprawna.pl, www.biznesilogistyka.pl, www.uniatransportu.pl