Podatek drogowy od samochodów ciężarowych w Wielkiej Brytanii
Wyskość podatku drogowego w UK, zasady i kara z brak
Od 1 kwietnia 2014 roku w Wielkiej Brytanii obowiązuje nowa opłata drogowa dla wszystkich zagranicznych samochodów ciężarowych o dmc 12 ton i więcej. Rząd Zjednoczonego Królestwa decyzję o wprowadzeniu podatku uzasadnia potrzebą jednakowego traktowania wszystkich ciężarówek, korzystających z dróg na terytorium państwa oraz pogarszającym się stanem brytyjskich dróg.
Wysokość opłat HGV Levy
Sieć autostrad na Wyspach wynosi 3600 km. Do tej pory wszystkie autostrady były darmowe. Od 01.04.2014r. jednak za przejazd po nich obowiązuje nowy (rządowy) podatek drogowy o nazwie HGV Levy. Dotyczy on wszystkich pojazdów spoza UK o masie od 12 ton wzwyż (Brytyjscy kierowcy będą mogli odliczyć sobie wysokość opłaty od podatku drogowego). Wpływy z podatku mają być przeznaczane na rozwój dróg w Wielkiej Brytanii. Ponadto płatny jest przejazd niektórymi tunelami i mostami oraz poruszanie się po stolicy.
Opłata myta HGV Levy opiera się na systemie elektronicznych winiet czasowych (dziennych, tygodniowych, miesięcznych, półrocznych, rocznych), a operatorem systemu jest Northgate Public Services. Wysokość opłaty uzależniono od typu pojazdu, liczby osi i wagi (ciągniki z naczepą powyżej 4000 kg, ciągniki dwuosiowe, ciągniki z trzema lub więcej osiami, pozostałe pojazdy ciężarowe) oraz klasy emisji spalin. Stawka waha się od 1.70 funtów do 10 funtów dziennie lub od 85 funtów do 1000 funtów rocznie (roczne winiety są tańsze w przeliczeniu na dzień niż krótkoterminowe).
Uwaga!!! Należy wiedzieć, że ważność winiety rozpoczyna się o godzinie 00:00:00, a kończy o godzinie 23:59:59 w dniu, do kiedy jest wykupiona.
Sposoby płatności
Opłatę należy uiszczać zawsze przed wjazdem na teren kraju!!! Rozliczenia można dokonać telefonicznie, online na stronie operatora opłat drogowych www.hgvlevy-info.org.uk (przelewem, przy użyciu karty kredytowej lub debetowej) lub za pomocą niektórych kart paliwowych. Wcześniej jednak należy założyć konto na opłaty drogowe (zarejestrować pojazd w systemie elektronicznym). Za pomocą Internetu można także w każdej chwili sprawdzić czy pojazd ma wykupioną i ważną winietę. Możliwe jest również opłacenie podatku w terminalach promowych lub na kilku wybranych stacjach benzynowych, korzystając z usługi ?Pay and Go? (płacąc gotówką lub kartą).
Kara za brak uiszczenia opłaty
Nad zapłatą za myto czuwa automatyczny system monitoringu (baza danych umożliwiająca władzom identyfikacje i podjęcie odpowiednich działań). System rozpoznaje tablice rejestracyjne, a następnie informuje organy policyjne o przewoźnikach, którzy nie wnieśli stosownej opłaty. Również inne służby kontrolne (np. kontrolerzy na promie) wyślą organom ścigania stosowne informacje o braku zapłaty podatku. Za brak uiszczenia opłaty drogowej grozi kara w wysokości 300 funtów (płatna na miejscu). Jeśli kierowca nie będzie w stanie uregulować grzywny, pojazd zostanie natychmiast zatrzymany. To oczywiście może poważnie zakłócić harmonogram pracy przedsiębiorstwa i wygenerować dalsze koszty.
Podsumowując
Nowy podatek drogowy w Wielkiej Brytanii (HGV Levy) wszedł w życie kilka dni temu. Nałożenie obowiązku zapłaty myta sprawiło, że samochody ciężarowe zza granicy ponoszą od tej pory koszty utrzymania dróg, którymi się poruszają (obciążone są wyłącznie zagraniczne pojazdy). To dla Zjednoczonego Królestwa szansa na znaczne zwiększenie wpływów do budżetu. Opłata została wprowadzona zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, mimo sprzeczności z unijną zasadą niedyskryminacji, a więc poboru opłat wyłącznie od pojazdów zagranicznych.
Optymizmem nie napawa również fakt, że także Niemcy chcą wprowadzić obowiązek zapłaty za autostrady dla wszystkich obcokrajowców. Władze krajów argumentują potrzebę wprowadzenia takiego myta tym, że właściciele zagranicznych pojazdów niszczą drogi, a nie płacą żadnych podatków w danym państwie.