Ruszył kolejny etap wdrażania ICS2 – sprawdź, jak przygotować się do zmian
Import Control System 2 (ICS2), czyli nowoczesny system zarządzania informacjami o ładunkach jest stopniowo implementowany wobec wszystkich podmiotów biorących udział w imporcie towarów na teren Unii Europejskiej. Przyszedł czas na kolejny etap zmian dla transportu drogowego, kolejowego oraz dla spedytorów i wystawców konosamentów spedytorskich. Jak przygotować się do nadchodzących zmian? O tym w poniższym artykule.
System ICS-2 – co to jest i kogo dotyczy?
ICS2 to system informatyczny, którego głównym zadaniem jest gromadzenie i analiza danych dotyczących towarów importowanych do UE. Umożliwia on wcześniejsze przekazywanie informacji o ładunkach, co pozwala na skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem celnym oraz ochronę jednolitego rynku i obywateli Unii. System ten zastępuje dotychczasowy Import Control System (ICS), jak również stare PDS (Przywozowe Deklaracje Skrócone), wprowadzając bardziej zaawansowane mechanizmy kontroli i raportowania.
Nowe regulacje obejmują wszystkie podmioty zaangażowane w import towarów z krajów trzecich na teren UE. Dotyczy to przewoźników, spedytorów (zarówno morskich, jak i drogowych), sprzedawców hurtowych i detalicznych, w tym prowadzących sprzedaż online. W praktyce oznacza to, że każdy podmiot uczestniczący w łańcuchu dostaw, który wprowadza towary na obszar celny Unii, musi dostosować się do nowych wymogów.
Import Control System 2 – co się zmienia?
🔵Podstawową zmianą wynikającą z IC2 jest obowiązek rejestracji w nowym systemie. Powinien zrobić to każdy podmiot biorący udział w imporcie towarów do UE, wystawiający listy przewozowe. W systemie należy określić rolę, jaką pełni się w całym procesie logistycznym.
🔵Zmieniają się również terminy składania zgłoszeń – deklaracje ENS będą musiały być wprowadzane do systemu co najmniej 2 godziny przed wjazdem na teren państwa należącego do Unii Europejskiej.
🔵Jeśli chodzi o system obsługi zgłoszeń, firmy będą mogły korzystać bezpośrednio z systemu ICS-2, jak również z własnych systemów teleinformatycznych oraz usług przedstawicieli systemów.
🔵ICS2 to również system kontroli. Wobec tego zmieni się również proces weryfikacji przewoźnika, który będzie obejmować:
🔹złożenie deklaracji ENS,
🔹informacji o przekroczeniu granicy z UE,
🔹kontroli przewożonego towaru.
Nowy system dla importu towarów do UE – jak się do niego przygotować?
Pomimo tego, że termin wdrożenia dla transportu drogowego przedłużono na czerwiec 2026 roku, przewoźnicy już teraz powinni zapoznać się ze zmianami i odpowiednio na nie przygotować. Jakie działania powinny podjąć firmy transportowe powinny zwrócić szczególną uwagę?
🔵Analizować obecne procesy związane z importem towarów i zidentyfikować obszary wymagające dostosowania do nowych przepisów. Zwrócić szczególną uwagę na poprawność kodów HS i EORI, kiedy zmiana wejdzie już w życie.
🔵Organizować szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za obsługę importu, aby zapewnić im niezbędną wiedzę na temat ICS2 i nowych obowiązków. Wszelkie błędy przewoźników wiążą się z wysokimi karami finansowymi.
🔵Zaktualizować systemy IT lub wdrożyć systemy informatyczne umożliwiające skuteczne przekazywanie wymaganych danych do ICS2.
🔵Nawiązać ścisłą współpracę z przewoźnikami, spedytorami oraz innymi partnerami w łańcuchu dostaw, aby zapewnić płynne przekazywanie informacji i zgodność z nowymi regulacjami.
🔵Śledzić komunikaty i wytyczne publikowane przez organy celne oraz instytucje odpowiedzialne za wdrażanie ICS2, aby być na bieżąco z ewentualnymi aktualizacjami i dodatkowymi wymaganiami.
Import towarów na teren Unii Europejskiej z krajów trzecich podlega coraz większym restrykcjom. To samo dotyczy eksportu – Wielka Brytania zaostrzyła przepisy dotyczące transportu i wymiany towarów, wprowadziła też Borded Targeting Operating model opisujący zasady importu. Zachęcamy do śledzenia naszego bloga, aby pozostawać na bieżąco ze wszystkimi zmianami w tym temacie.
Źródło: https://www.timocom.pl/blog/import-control-system-2-co-to-jest-kogo-obowiazuje-i-od-kiedy-692234