Czym jest konosament morski?
Konosament morski
Jest potwierdzeniem przyjęcia towaru przez armatora (przewoźnika morskiego) na statek oraz jednocześnie zobowiązaniem do bezpiecznego przetransportowania i wydania go prawnemu posiadaczowi oryginału w porcie przeznaczenia. W związku z tym, iż prawa jakie daje konosament morski nie istnieją bez niego, jest on papierem wartościowym.
Najważniejsze informacje, jakie zawiera konosament to:
- okres, w którym przewoźnik jest odpowiedzialny za ładunek (Period of Responsibility),
- trasa podróży i jej (The Scope of Voyage) oraz
- obowiązki i uprawnienia załadowcy, odbiorcy oraz przewoźnika związane z ładowaniem, wyładowaniem i dostawą towaru (Loading, Discharging and Delivery)
Konosament morski jest wypełniany przez spedytora. Najczęściej spedytor jest załadowcą w imieniu eksportera. Językiem wypełnienia dokumentu jest język angielski. Wypełniane są trzy oryginały (tylko one mają charakter papieru wartościowego) oraz dowolna liczba kopii.
Obieg konosamentu morskiego wygląda następująco: po jego podpisaniu przez przewoźnika, komplet konosamentów wysyłany jest najczęściej przez spedytora do eksportera. Ten z kolei składa konosament, razem z innymi dokumentami w banku. Tam (jeśli stosowane są uwarunkowane formy zapłaty) eksporter otrzymuje należność za towar. Po uregulowaniu zapłaty oryginalny konosament otrzymuje importer. Dokument stanowi podstawę do odbioru towaru od przewoźnika w porcie przeznaczenia.
Przepisy dot. konosamentu morskiego:
- – Konwencja brukselska o konosamentach z 1924 r., Reguły Visby z 1968 r. oraz Protokół Brukselski z 1979 r.
- – Ustawa Kodeks Morski z dnia 18 września 2001 r. (Dz. U. 2001, nr 138 poz.1545)