Pobór opłat ma być łatwiejszy – zmiany od 6 maja 2023 r.
Już od jutra zaczną obowiązywać nowe zasady funkcjonowania Europejskiej Opłaty Elektronicznej (EETS – European Electronic Toll Service). Dzięki temu pobór opłat drogowych i poruszanie się po polskich drogach krajowych mają być łatwiejsze. Nie tylko dla polskich kierowców, ale i tranzytowych.
Zmiany w ustawie o drogach publicznych – podstawa prawna
Nowelizacja dotyczy ustawy z dnia 14 kwietnia 2022 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/520 z dnia 19 marca 2019 roku w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych na terenie państw członkowskich, a także ułatwienie wymiany informacji na temat nieuiszczenia opłat drogowych w Unii przez kierowców tranzytowych. Nowelizacja zmienia ustawę o drogach publicznych z 21 marca 1985 r.
Najważniejsze zmiany od 6 maja 2023 r.:
- Usługa EETS ma zastosowanie również w przypadku elektronicznych systemów poboru opłat, w których wykorzystuje się technologię automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR).
- Dostawcy EETS nie muszą zawierać już umów ze wszystkimi podmiotami pobierającymi opłaty na obszarach objętych EETS.
- Podmioty pobierający opłaty mają obowiązek wypłaty wynagrodzenia dostawcom EETS z uwzględnieniem zasad ustalania wysokości tychże wypłat.
- Podmioty świadczące usługi poboru opłat drogowych mają nałożone obowiązki w zakresie sposobu prowadzenia księgowości i udostępniania informacji o wynagrodzeniu organom pojednawczym.
- Pomiędzy dostawcami EETS a podmiotami pobierającymi opłaty lub kontrolującymi ich prawidłowość, a także podmiotami zarządzającymi drogami lub ruchem na nich funkcjonują określone zasady wymiany i przetwarzania danych dotyczących usługi EETS.
- Wszystkie podmioty pobierające opłaty w elektronicznych systemach poboru opłat, gdzie stosuje się urządzenia pokładowe, muszą znajdować się środowiska testowe dla dostawców EETS, dzięki którym możliwe jest weryfikowanie oferowanych urządzeń.
- Pomiędzy dostawcami EETS a podmiotami pobierającymi opłaty drogowe musi istnieć organ do wstępnych kontaktów administracyjnych.
- Użytkownicy usługi EETS mają określone obowiązki dotyczące prawidłowego poboru opłat i ustalają podział odpowiedzialności pomiędzy sobą a dostawcami EETS.
- Umowa pomiędzy użytkownikami EETS a dostawcą EETS musi zawierać określone elementy.
- Kompetencje Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) są rozszerzone o punkt kontaktowy właściwy w ramach przewozów transgranicznych.
Jeśli chodzi o transgraniczną wymianę informacji, określone zostały podmioty wraz z zakresem ich działania:
– Główny Inspektor Transportu Drogowego – naruszenia obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej,
– Szef Krajowej Administracji Skarbowej – naruszenia obowiązku wnoszenia elektronicznej opłaty autostradowej.
Dodatkowo, na mocy nowelizacji ustawy, od 6 maja 2023 roku Główny Inspektorat Drogowy jest uprawniony do zatrzymania pojazdu w przypadku stwierdzenia, że został naruszony obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej za przejazd.
Więcej na ten temat w treści ustawy:
Źródła: prawodrogowe.pl