Czas pracy kierowcy we Francji

Jak prowadzić ewidencję oraz zasady rozliczania wynagrodzenia

  1. Wymogi wynikające z przepisów
  2. Minimalna stawka godzinowa
  3. Podsumowanie

Niebawem minie rok od wprowadzenia we Francji płacy minimalnej w transporcie. Jak się okazuje wielu polskich przewoźników nadal ma problem ze spełnieniem szeregu obowiązków wynikających z ustawy Loi Macron; zwłaszcza z rozliczeniem pracy kierowców wykonujących przewozy na terenie Republiki.

Ewidencja oraz zasady rozliczania wynagrodzenia

Jak zatem prawidłowo rozliczyć czas pracy pracowników delegowanych zgodnie z obowiązującymi we Francji przepisami?

  1. Wymogi wynikające z przepisów

Płaca minimalna we Francji obowiązuje zagranicznych kierowców od 01 lipca 2016 r. Dotyczy ona kabotażu oraz przewozów międzynarodowych z załadunkiem lub rozładunkiem we Francji (z wyłączeniem przewozów tranzytowych). Przepisami o delegowaniu objęte są także przejazdy na pusto.

Dla przypomnienia każde przedsiębiorstwo transportowe realizujące transport drogą lądową i wodną w przypadku delegowania musi wyznaczyć swojego przedstawiciela zagranicznego na terenie Francji (osobę fizyczną lub inną firmę). Przedstawiciel jest odpowiedzialny za kontakt z francuskimi instytucjami (musi władać językiem francuskim) oraz jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji związanej w wynagrodzeniem delegowanych pracowników. Przedstawiciela należy ustanowić na co najmniej okres oddelegowania oraz 1,5 roku po zakończeniu delegowania. Co ważne przedstawicielem może być  osoba fizyczna/firma, która rzeczywiście znajduje się we Francji.

W ramach realizacji świadczenia usług na terenie Francji przez firmę przewozową należy także złożyć stosowne zaświadczenie o delegowaniu (dla każdego delegowanego kierowcy). Zgłoszenia należy dokonać za pomocą elektronicznego systemu zgłaszania pracowników delegowanych (SIPSI) na stronie francuskiego Ministerstwa Pracy. Zaświadczenie to tłumaczone na język francuski wraz z umową o pracę kierowca musi posiadać w pojeździe.

Uwaga!!! Dodatkowo od 01 kwietnia br. został wprowadzony obowiązek przechowywania i udostępniania dokumentu potwierdzającego podleganie pracownika ubezpieczeniu społecznemu (dokument ZUS A1).

  1. Minimalna stawka godzinowa

Za godziny przepracowane na terytorium Francji kierowcy przysługuje minimalna stawka godzinowa wynagrodzenia (rozliczenie wynagrodzenia odbywa się zgodnie z dyrektywą 96/71/WE). Kierowcy należy się co najmniej 9,76 euro za godzinę za rzeczywisty czas pracy na terenie Francji do momentu opuszczenia jej terytorium. Czas ten obejmuje wszystkie czynności związane z przewozem, które kierowca rejestruje za pomocą tachografu poza okresem przerw i odpoczynków. Będzie to zatem nie tylko prowadzenie auta, ale także załadunek i rozładunek, obsługa przyczep, pomaganie osobom wysiadającym i wsiadającym, wykonywanie czynności spedycyjnych, czas przeznaczony na niezbędne formalności administracyjne, okresy pozostawania w gotowości, okresy pozostawania w dyspozycji przypadające na normalne godziny pracy w przypadku kierowców zatrudnionych w systemie zadaniowym (podróż pociągiem lub promem, oczekiwanie na przejściach granicznych ) oraz 15 minutowa przerwa śniadaniowa po minięciu 6 godzin od momentu rozpoczęcia pracy.

Jednak oprócz tego kierowcy w związku z układem zbiorowym przysługują też inne dodatki stażowe (w zależności od długości pracy w danym przedsiębiorstwie dodatek może wynieść do 8%) i kompetencyjne, dodatki za pracę w nocy (ok. 2 euro za godzinę pracy), niedzielę i święta (ok. 14 euro) oraz urlopowe (ok. 28 euro). Kierowcom delegowanym przysługują także stawki za nadgodziny. Jeśli kierowca przepracuje w tygodniu więcej niż 35h (norma tygodniowa), ale nie więcej niż 43h, przysługuje mu wzrost wynagrodzenia o 25%. Jeżeli kierowca przekroczy normę tygodniowego okresu więcej niż 43h, przysługuje mu dodatek w wysokości 50%.

Uwaga!!! Do płacy minimalnej można zaliczyć ryczałt noclegowy jednak tylko w przypadku zapewnienia kierowcy miejsca do spania w pojeździe. Warto jednak pamiętać, że kierowca na terenie Francji nie może spać w kabinie gdy odbiera tygodniowy odpoczynek regularny. Do płacy minimalnej nie zalicza się kosztów wyżywienia w związku z podróżą służbową.

Również pozostawanie w dyspozycji w załodze wlicza się do czasu pracy (w 100% w przypadku transportu towarów oraz w 50% w przypadku transportu osób) a więc w takim przypadku kierowcy należy się wynagrodzenie zgodne z minimalną stawką godzinową.

  1. Podsumowanie

Francuska ustaw nakłada na przewoźników w transporcie międzynarodowym szereg obowiązków administracyjnych. Jednym z nich jest rozliczenie minimalnego wynagrodzenia dla osób delegowanych.  We Francji oprócz minimalnego wynagrodzenia kierowcom przysługuje także szereg innych dodatków.

Analiza czasu pracy i rozliczenie należnego wynagrodzenia może nastręczyć przewoźnikom wielu trudności. Jeśli przedsiębiorca nie zna się dobrze na francuskich przepisach, powinien przekazać te obowiązki wyspecjalizowanej firmie. Zarówno bowiem brak spełnienia wymogów administracyjnych oraz brak wypłaty (lub niewłaściwe naliczenie) wynagrodzenia za pracę na terenie Francji skutkuje wysokimi grzywnami.

 

Informacja za: www.ocrk.pl, www.inelo.pl, www.zmpd.pl, www.placaminimalna.eu www.transport-expert.pl