Nowy system e-myta i e-winiet w Słowacji od 1 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 r. w Słowacji wejdzie obowiązek klasyfikacji pojazdów do pięciu klas emisji CO₂ (CO₂ 1–5), zgodnie z dyrektywą Eurovignette. Oznacza to, że zmienią się również wysokości stawek opłat drogowych. Sprawdź, jak zaplanować transport do Słowacji z uwzględnieniem nadchodzących zmian.
Wprowadzenie klas emisji CO₂ w Słowacji
Pojazdy zeroemisyjne (np. elektryczne, wodorowe) trafią do klasy CO₂ 5 – z najniższą stawką, natomiast większość floty – do klasy CO₂ 1 (najwyższa stawka). Klasyfikacja zostanie przeprowadzona automatycznie; przewoźnicy mogą sprawdzić swoje pojazdy i – jeśli spełniają wymogi – złożyć dokumentację (COC/CIF) w celu zakwalifikowania do lepszej klasy.
Podwyżka stawek opłat drogowych – aż do 40 %
Zmiany obejmą istotny wzrost stawek myta – średnio ok. 40 %, co wynika zarówno z aktualizacji polityki ekologicznej, jak i zwiększenia VAT z 20 % do 23 % od stycznia 2025 r. W praktyce oznacza to, że pojazdy z klasy CO₂ 1 zapłacą nawet 40 % więcej niż dotychczas.
Dwa systemy poboru – e-winieta i e-myto
Co ważne, w Słowacji nadal funkcjonują dwa oddzielne systemy do naliczania opłat drogowych. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze różnice pomiędzy nimi:
🔺E-winieta: dla pojazdów do 3,5 t (kategoria M1) – winiety elektroniczne na okres: 1 dzień (8,10 €), 10 dni (10,80 €), 30 dni (17,10 €) i roczna (90 €).
🔺E-myto: dla pojazdów powyżej 3,5 t – naliczanie opłat jest automatyczne za pomocą urządzeń OBU, stawki zależą od masy, liczby osi, rodzaju drogi i klasy emisji CO₂/EURO.
Ważne ❗Brak ważnej winiety lub e-myta skutkuje automatycznym mandatem, wykrywanym przez monitoring rejestracji.
Nowe opłaty drogowe w Słowacji – co się dokładnie zmienia?
Poniżej zebraliśmy w całość najważniejsze zmiany dotyczące nowego systemu oraz stawek opłat drogowych w Słowacji od lipca 2025 roku:
- Klasyfikacja pojazdów do 5 klas CO₂ – od 1 lipca 2025 wszystkie pojazdy trafią do klas CO₂ 1–5. Domyślnie większość pojazdów znajdzie się w najwyższej klasie, jeśli nie zgłoszą dokumentów pozwalających na niższą.
- Nowe stawki i zniżki – obowiązują nowe taryfy oraz system ulg dla pojazdów ekologicznych (CO₂ 5).
- Podwyżka VAT – wzrost o 3 pp (z 20 % do 23 %) wpływa na przeliczenie taryf opłat drogowych.
- E-winiety bez zmian – ceny winiet pozostają analogiczne do 2025 i można je kupić online (aktywowana od razu, bez fizycznej naklejki).
Zmiana stawek opłat – konsekwencje dla TSL
W wyniku nadchodzących zmian w Słowacji nastąpi wzrost kosztów transportu – przeciętne stawki dla ciężarówek mogą wzrosnąć aż o 40 %, co należy uwzględnić to w kalkulacjach ofertowych. Nowy system opłat drogowych wymusza na przewoźnikach optymalizację floty. Pojazdy niskoemisyjne mogą uzyskać korzystniejszą stawkę, dlatego warto prowadzić dokumentację i przypisywać je do klas CO₂ 2–5. W przypadku ciężarówek dedykowanych do transportu przez Słowację, konieczne jest wyposażenie ich w sprawne OBU.
Niemniej istotne będzie nowe planowanie tras przez autostrady i drogi szybkiego ruchu. Nowy system opłat w Słowacji wymaga uwzględnienia nowych opłat, zwłaszcza dla flot mieszanych. Oprócz zmiany w logistyce, warto zwrócić uwagę na informowanie i szkolenie pracowników – dział prawny i operacyjny powinien zapoznać się z nowymi zasadami klasyfikacji, dopasowaniem urządzeń i aktualizacji systemów.
Porady dla przewoźników kierujących się do Słowacji
- Przegląd floty – sprawdź, które pojazdy kwalifikują się do lepszych klas CO₂; zachęć kierowców i menedżerów floty do aktualizacji dokumentów.
- Aktualizacja systemów IT – uwzględnij nowe stawki i parametry w swoim oprogramowaniu do planowania tras i kalkulacji kosztów.
- Zakup odpowiednich winiet/OBU – sprawdź czy masz odpowiednią liczbę urządzeń i aktualne winiety, aby uniknąć kar.
- Komunikacja z klientami – z wyprzedzeniem informuj klientów o wzroście kosztów przewozu wynikającym bezpośrednio z regulacji.
- Decyzje inwestycyjne – rozważ inwestycje w pojazdy niskoemisyjne, które w dłuższym horyzoncie mogą się zwrócić dzięki obniżonym stawkom.
Zmiany w słowackim systemie opłat drogowych od 1 lipca 2025 r. to znaczący krok w kierunku ekologicznej polityki transportowej. Dla sektora TSL oznacza to przede wszystkim wyższe koszty (nawet +40 %), ale jednocześnie szansę na premiowanie niskoemisyjnych pojazdów. Kluczowym elementem ograniczania kosztów będzie aktywna klasyfikacja floty, aktualizacja urządzeń e-myto i odpowiednie dostosowanie kalkulacji tras.
Zmiana ta wymaga działania – dlatego warto już teraz przygotować się technicznie, logistycznie i komunikacyjnie na nadchodzące zmiany.
Źródło: TIMOCOM, impargo.de/blog
