Transport latem – podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas burzy
Czerwiec, lipiec i sierpień to miesiące, w których obserwuje się najwięcej burz i wyładowań atmosferycznych. Ale burza to nie tylko grzmoty i pioruny – zjawiskom towarzyszą wysokie temperatury i silne ulewy. Proporcjonalnie do liczby anomalii pogodowych wzrasta zagrożenie na drogach, dlatego szczególnie za kółkiem ważne jest zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze
Droga hamowania samochodu ciężarowego jadącego prędkością 90km/h na suchej nawierzchni wynosi 98 metrów. Podczas rzęsistego deszczu, który często towarzyszy burzy, droga hamowania może znacząco się wydłużyć z uwagi na:
🔹 mokrą i śliską nawierzchnię,
🔹 ograniczoną widoczność,
🔹 tworzące się kałuże, itd.
Do wyżej wymienionych czynników mających wpływ na długość hamowania należy dodać opóźnioną reakcję kierowcy. Może się ona różnić w zależności od intensywności opadów i predyspozycji kierowcy, jak poziom skupienia, czas spędzony za kółkiem i wiele innych.
Zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu
Bezpieczna odległość ciężarówki od pojazdu jadącego przed nim wynosi minimum 80 metrów. W przypadku dłuższych samochodów (powyżej 7 m), kierowca ma obowiązek zachować odstęp, umożliwiający innemu pojazdowi bezproblemowe wyprzedzanie go. Warto pamiętać, że według aktualnych przepisów prawa ruchu drogowego, od 1 lipca 2023 roku będzie obowiązywał zakaz wyprzedzania ciężarówek przez inne ciężarówki.
Używanie odpowiednich świateł
Niezwykle pomocne w czasie nawałnicy są światła przeciwmgielne. Należy włączyć je, kiedy widoczność jest bardzo ograniczona i wynosi ok. 50 metrów. Jeśli kierowca jest w stanie zobaczyć, co dzieje się przed nim na drodze na dłużnym odcinku, powinien wstrzymać się z włączaniem świateł przeciwmgielnych. Ze względu na swoją moc mogą oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka i utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu.
Zwracanie uwagi na nawierzchnię
Oprócz wspomnianej wyżej mokrej i śliskiej nawierzchni, w czasie burzy i silnych opadów warto wziąć pod uwagę ogólny stan drogi. Latem droga może być zdeformowana przez wysokie temperatury lub nierówna z uwagi na resztki gumy z opon wtopionych w asfalt. Oprócz tego w czasie nawałnicy na drodze mogą pojawić się porwane przez wiatr gałęzie, liście, kamienie, a nawet elementy infrastruktury.
Zjechanie w bezpieczne miejsce
W przypadku naprawdę silnej burzy, której towarzyszą opady, silne podmuchy wiatru czy podtopienia, warto zjechać do najbliższego MOP-u (Miejsca Obsługi Podróżnych) i tam poczekać na poprawę pogody. Zjazd na pobocze, czy zatrzymanie ciężarówki na światłach awaryjnych to nienajlepszy pomysł – z uwagi na ograniczoną widoczność i wydłużoną drogę hamowania może dojść do prawdziwego karambolu. Zjeżdżając do MPO-u, w miarę możliwości, nie powinno parkować się pod drzewami, wieżami, słupami i innymi obiektami mogącymi przyciągać pioruny.
⬇️ Pobierz wykaz parkingów i MOP z uwzględnieniem stacji paliw, restauracji, miejsc noclegowych, miejsc dla pojazdów z ładunkiem ADR, myjnią, warsztatem, itp.:
Kierowca ciężarówki a bezpieczeństwo w czasie burzy
Zasady bezpieczeństwa podczas burzy dotyczą nie tylko zachowania na drodze, ale i zadbania o kierowcę ciężarówki. W trakcie burzy osoba znajdująca się w kabinie nie powinna jej opuszczać. Należy przygotować się na tę ewentualność i zadbać o zapas wody (nie tylko ze względu na możliwie przedłużony postój, ale i panujące upały) oraz przekąski dodające energii (np. wysokobiałkowe batoniki, suszone owoce, cytrusy). W razie konieczności opuszczenia kabiny w trakcie burzy, nie wolno przebywać pod drzewami, słupami wysokiego napięcia, wiatami. Należy wówczas jak najszybciej udać się do wnętrza budynku, a w przypadku wyładowań atmosferycznych na odcinku pomiędzy ciężarówką a toaletą, restauracją czy innym punktem do którego zmierzamy – kucnąć.
Według statystyk czerwiec zajmuje niechlubne pierwsze miejsce w rankingu miesięcy, w których dochodzi do największej liczby wypadków. Dochodzi do nich nie tylko z powodu letniej aury, dającej kierowcom złudne poczucie bezpiecznych warunków do szybszej jazdy. Wiele wypadków spowodowanych jest przez anomalia pogodowe, jak burze i nawałnice. Nie należy więc ich bagatelizować i wziąć sobie do serca bezpieczne zachowanie podczas burzy.
Źródła: motofakty.pl