Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek w Czechach – nowe odcinki autostrad

W lipcu u naszych południowych sąsiadów ma nastąpić ważna zmiana – rozszerzenie zakazu wyprzedzania na istotnych odcinkach dróg. Decyzja podyktowana jest potrzebą zwiększenia płynności ruchu, ale i bezpieczeństwa, które może być narażone w trakcie tzw. „wyścigów słoni”. Sprawdź, które odcinki czeskich dróg zostaną objęte zakazem wyprzedzania, ile kosztuje mandat za wyprzedzanie ciężarówką w Czechach i co o nowym wymogu myślą sami przewoźnicy.
Rozszerzenie zakazów wyprzedzania w Czechach – gdzie będzie obowiązywać?
Ograniczenie dla pojazdów ciężarowych, jakim jest zakaz wyprzedzania, funkcjonuje w Czechach od 2020 roku i obejmuje wybrane odcinki dróg. Należą do nich m.in. odcinki D1, D3, D8 i D1. Planowano dodać do nich kolejne fragmenty autostrad, jednak problemy z rozmieszczeniem znaków ostrzegających spowodowały przesunięcie terminu.
Zakaz wyprzedzania obejmie nowe odcinki czeskich autostrad od lipca 2025:
🔵D1 Holubice – Vyškov (km 210-230),
🔵D2 Brno – Blučina (km 3-11),
🔵D8 Úžice – Nová Ves (km 9-18),
🔵D11 Jirny – Bříství (km 8-18),
🔵Odcinki przy granicach na autostradach D1, D2 i D8 (w związku z kontrolami granicznymi).
Wyprzedzanie ciężarówką w Czechach – jakie kary grożą za złamanie zakazu?
Mandat za wyprzedzanie ciężarówką w Czechach wynosi 5 000-10 000 CZK. To według przelicznika walut na czerwiec 2025 roku ok. 359-1718 zł. Oprócz grzywny kierowca wyprzedzający ciężarówką na czeskiej drodze, może otrzymać 7 punktów karnych.
❗Warto pamiętać, że zakaz dotyczy dróg dwupasmowych – na trzypasmowych autostradach ciężarówka może wyprzedzać inne pojazdy, ale wyłącznie zjeżdżając na drugi pas.
Decyzja o rozszerzeniu zakazu okiem przewoźników
Według ogólnodostępnych informacji, sami zainteresowani, czyli przewoźnicy drogowi, mają kilka uwag co do wprowadzonego zakazu wyprzedzania. Ich zdaniem nie jest to bardziej konieczne od faktycznych problemów, z którymi mają do czynienia na co dzień. Na liście zarzutów przewoźników transportujących towary po czeskich drogach znalazły się m.in. mocno obciążone ruchem trasy. Rozbudowa autostrad i poszerzenie drogi o dodatkowy, trzeci pas byłoby ich zdaniem bardziej zasadne niż wprowadzenie zakazu wyprzedzania. Pomysł nie podoba się przewoźnikom z jeszcze innej ważnej przyczyny – jazda po jednym pasie to spowolnienie, które generuje nie tylko opóźnienia w dostawie, ale i dodatkowe koszty transportowe.
Źródło: Ministerstwo dopravy
