Zmiany w branży transportowej po 1 lipca 2022 roku w Polsce i w pozostałych krajach Unii Europejskiej

3/5 - (1 vote)

zmiany-w-branzy-transportowej-od-1-lipca-2022-roku

Jeden z najcieplejszych miesięcy w roku to również gorący czas dla firm transportowych. Wszystko przez modyfikację polskiego prawa podatkowego, czyli Polski Nowy Ład 2.0. Ale nie tylko – od 1 lipca 2022 roku szereg zmian zacznie obowiązywać w Niemczech, Belgii, Austrii czy w Wielkiej Brytanii.

Polski Nowy Ład 2.0 i nowy sposób obliczania wynagrodzenia kierowców zawodowych

Nowa skala podatkowa, zmieniony sposób rozliczania kierowców czy likwidacja ulgi dla klasy średniej to tylko niektóre propozycje polskiego rządu, które zostaną wprowadzone 1 lipca 2022 roku wraz z Polskim Nowym Ładem 2.0. Jednym z najważniejszych postulatów projektu jest zmniejszenie 17-procentowej stawki podatku PIT na 12%. Oznacza to, że firmy transportowe zatrudniające kierowców, których skumulowany przychód mieści się w pierwszym przedziale skali podatkowej i przysługuje im kwota wolna zmniejszająca podatek, będą musiały wypłacić pracownikom wyższe wynagrodzenia. Według analiz prawniczych, na zmianach skorzystają zarabiający najmniej – ich wynagrodzenia będą większe nawet o 4500 zł w skali roku. O podwyżki mogą upomnieć się również kierowcy zarabiający więcej niż ci zatrudnieni za najniższą krajową. Jeśli pracują na etacie i przekroczą próg 12 795 zł brutto (8 519,47 zł netto) miesięcznie, ich obciążenia podatkowe i składka zdrowotna wzrastają – a wypłata może się zmniejszyć. Przedsiębiorcy transportowi powinni więc liczyć się z tym, że ich kierowcy mogą domagać się rekompensaty w postaci wyższego wynagrodzenia brutto.

Nowa najniższa krajowa w Niemczech i wyższa ulga pracownicza

Zmiany w rozliczaniu kierowców szykują się również w Niemczech. Od 1 lipca 2022 roku wzrasta płaca minimalna do 10,45 euro. Oznacza to, że pracownicy zatrudnieni w firmach transportowych, wykonujących międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy (w tym kabotaż i transport z załadunkiem, doładunkiem, rozładunkiem, częściowym rozładunkiem), otrzymają większe wynagrodzenie. Z początkiem lipca podniesiony zostanie ryczałt pracowniczy oraz ulga pracownicza (z 1000 euro na 1200 euro). Według zapowiedzi prawo obowiązuje wstecz – kierowcy i pozostali pracownicy firm transportowych będą mogli otrzymać zwrot kosztów od stycznia 2022 roku.

Wzrost cen paliw w Austrii i nawet 200 euro dodatku w ramach Klimabonus

Skutkiem trwającej w Austrii reformy podatkowej jest wprowadzenie opłaty od CO2. W zamian rząd oferuje swoim obywatelom Klimabonus, czyli dodatek klimatyczny. Obejmować on będzie osoby mieszkające na terenie Austrii przez ponad 183 dni w 2022 roku (licząc od dnia 3 lipca 2022 roku). Bonus klimatyczny będzie wynosił od 100 do 200 euro, w zależności od dostępu do publicznych środków transportu. Według nieoficjalnych informacji, 100 euro przysługiwać będzie mieszkańcom dużych miast, 200 euro zaś mieszkańcom wsi. Większy zastrzyk gotówki przyda się osobom korzystającym z własnych środków transportu, z uwagi na jeszcze jedną zmianę, którą austriacki rząd zapowiedział od 1 lipca 2022 roku. Chodzi o wzrost cen paliw o 0,09 euro za olej napędowy i 0,08 euro za litr benzyny.

Wyższe opłaty drogowe w Belgii dla ciężarówek

Jeśli chodzi o Belgię, tu również szykuje się podwyżka – ale nowych opłat drogowych. Wyższe taryfy obowiązywać będą od 1 lipca 2022 roku dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i dla pojazdów z homologacją kategorii N1 z naczepami. Nowe stawki zostaną zaktualizowane automatycznie w urządzeniach pokładowych obsługujących myto na terenie Belgii, czyli Axxès, Eurotoll, Satellic, Telepass, Toll4Europe i TotalEnergies Marketing Services. Wyższe opłaty drogowe skorygowane zostały o wskaźnik inflacji.

Ułatwienie formalności celnych w Wielkiej Brytanii

Chociaż Wielka Brytania nie należy już do państw członkowskich, z uwagi na popularność tego kierunku wspomnimy, jakie zmiany szykują się na Wyspach po 1 lipca 2022 roku. Najważniejsze z nich dotyczą ułatwień w dopełnianiu formalności celnych. Brytyjski rząd przygotował wytyczne dla krajów pozostających z nimi w relacjach handlowych, czyli głównie dla firm transportowych.

Od 1 lipca 2022 roku w Wielkiej Brytanii:

  • opcjonalne jest składanie deklaracji bezpieczeństwa i ochrony w ramach MRN w systemie granicznym GVMS dla wywozu i przewozu,
  • wymogi bezpieczeństwa i ochrony dla wywiezionych pustych jednostek są zniesione,
  • wymogi bezpieczeństwa i ochrony odnośnie wychodzących przeładunków pomiędzy portami są usunięte (dotyczy to przemieszczenia w ramach tranzytu i jednej umowy przewozu),
  • wymogi bezpieczeństwa i ochrony bagażu przy wywozie i przywozie są zniesione.

Oprócz tego, wycofano zapowiadane wcześniej kontrole graniczne w ramach Brexit.

System bezpieczeństwa dla nowych pojazdów, samochodów dostawczych i ciężarowych

Ważnym unijnym rozporządzeniem, które zaczyna obowiązywać 6 lipca 2022 roku, jest zwiększenie bezpieczeństwa w pojazdach za pomocą odpowiednich systemów. Według dyrektywy (UE)2019/2144 zmiany w bezpieczeństwie pojazdów wprowadzane będą stopniowo. Pierwszy ich etap zapowiadany jest właśnie na początek lipca 2022 roku, ostatni na styczeń 2029 roku.

Od 6 lipca 2022 roku wszystkie nowe pojazdy w UE muszą posiadać:

  • inteligentny asystent kontroli prędkości;
  • interfejs pozwalający na montaż alkomatów blokujących zapłon;
  • systemy ostrzegające o senności i spadku lub rozproszeniu uwagi kierowcy,
  • sygnały awaryjne stopu;
  • systemy wykrywania obiektów podczas cofania;
  • rejestratory danych dotyczących rożnych zdarzeń drogowych;
  • system monitorowania poziomu ciśnienia w oponach.

Samochody dostawcze powinny być wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa:

  • zaawansowane systemy hamowania awaryjnego, dzięki którym możliwe będzie wykrycie znajdujących się przed pojazdem innych pojazdów silnikowych i niechronionych uczestników ruchu drogowego;
  • systemy awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w razie zagrożenia;
  • powiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową, które umożliwiają złagodzenie obrażeń w przypadku zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego.

Samochody ciężarowe (chociaż spełniają ogólne wymagania i wyposażone są w wymienione wyżej systemy) do 2029 roku mają zostać wyposażone w jeszcze lepsze systemy bezpieczeństwa.

Systemy bezpieczeństwa, jakie obecnie wymagane są w samochodach ciężarowych, to:

  • system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu;
  • zaawansowane systemy hamowania awaryjnego;
  • zaawansowane systemy zdolne do wykrywania pieszych i rowerzystów, którzy znajdują się w ich pobliżu pojazdu;
  • systemy ostrzegania kierowcy o obecności pieszych i rowerzystów oraz unikania zderzenia z nimi;
  • rozwiązania pomagające ograniczyć martwe pola przed i po bokach pojazdu.

Podsumowanie – jak będzie wyglądać sytuacja w branży transportowej w II półroczu 2022 roku?

Bieżący rok nie oszczędza branży transportowej. Pandemia COVID-19 i związane z nią restrykcje, różniące się od siebie w zależności od krajów, wpłynęły nie tylko na destabilizację w łańcuchu dostaw, ale i trudności w wykonywaniu zawodu kierowcy. Wpłynęło to niewątpliwie na deficyt tej grupy zawodowej, którą w dużej części wypełniali kierowcy z Ukrainy. Niestety, wskutek agresji Rosji na Ukrainę większość z nich porzuciła swoje miejsca pracy i wróciła do ojczyzny. Problemy w dostawach, rosnąca inflacja i rekordowo wysokie ceny paliw, czyli typowo gospodarcze skutki wojny w Ukrainie, odczuwane są cały czas – i jeszcze długo będą. Rządy państw starają się zaradzić problemom oferując rozwiązania, takie jak Polski Nowy Ład, które w praktyce nie dla wszystkich okazują się być korzystne. Do tego dochodzi Pakiet Mobilności i jego przepisy, niosące za sobą nowe obowiązki, ale i potężne wydatki, zwłaszcza dla średnich, małych i mikro przedsiębiorstw. Jak będzie wyglądała sytuacja w branży transportowej w kolejnym półroczu? Trudno powiedzieć, choć eksperci są zgodni, że coraz większe koszty utrzymania firm transportowych i zbyt niskie wynagrodzenia kierowców zawodowych, mogą doprowadzić do jeszcze większego kryzysu.

 

 

Źródła:

https://www.gov.pl/web/polski-lad/o-programie

http://www.pspdgdynia.pl/posts/najwaniejsze-zmiany-dla-brany-transportowej-w-europie-w-2022-r-1345.php

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polski-lad-2-0-juz-od-lipca-Sprawdzamy-jak-beda-wygladaly-nasze-pensje-8342423.html

https://www.truck.pl/pl/article/1396/polski-%C5%82ad-%E2%80%93-czyli-co-czeka-bran%C5%BC%C4%99-transportow%C4%85-po-1-stycznia-2022-r-obci%C4%85%C5%BCenia-wzrosn%C4%85-nie-tylko-z-powodu-pakietu-mobilno%C5%9Bci%2C17

https://punkt.media/pl/poradniki/austria/transport-i-mieszkania-a/12974-co-zmieni-sie-dla-kierowcow-w-austrii-w-2022-roku