Czarne skrzynki obowiązkowe od 7 lipca – kogo obowiązują i co się zmieni?

Oceń nas

czarne-skrzynki-w-pojazdach-od-7-lipca

Rejestratory danych na temat zdarzeń, znane jako EDR lub bardziej potocznie – jako czarne skrzynki, stały się obowiązkowym elementem wyposażenia nowych pojazdów. Sprawdź, kogo obowiązują, kto będzie miał do nich dostęp i w jakim celu mogą być wykorzystywane zebrane w nich informacje.

Kogo obowiązują czarne skrzynki od 7 lipca?

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/2144, rejestratory danych EDR muszą znaleźć się na pokładzie wszystkich nowo rejestrowanych samochodów osobowych (kat. M1) i dostawczych (kat. N1 – m.in. busy do 3,5 tony).

Jakie dane będą zapisywane w czarnych skrzynkach i kto będzie miał do nich dostęp?

Rejestratory będą zapisywać dane przed 5 sekund – przed i po zdarzeniu drogowym. Informacje, jakie będą zbierane to m.in.:

  • przyspieszenie wzdłużne i boczne,
  • ciśnienie w układzie hamulcowym,
  • prędkość obrotowa silnika,
  • prędkość jazdy,
  • stopień wciśnięcia pedału gazu,
  • działanie systemów bezpieczeństwa – poduszek powietrznych, napinania pasów.

Zbieranie, zapisywanie i przechowywanie danych musi być ustandaryzowane – nie jak dotąd zależne od wewnętrznych ustaleń producentów. Jak czytamy w unijnym rozporządzeniu, producenci pojazdów muszą dopilnować, aby dane z rejestratorów były zabezpieczone, anonimowe i chronione przed manipulacją. Dodatkowo, ich obowiązkiem jest udostępnianie danych technicznych i narzędzi diagnostycznych, niezbędnych do pozyskiwania i interpretacji informacji z czarnych skrzynek. Dostęp do informacji mają ułatwiać znormalizowane protokoły komunikacyjne.

W jakim celu prowadzono czarne skrzynki w samochodach?

Celem wprowadzenia obowiązku czarnych skrzynek jest podniesienie bezpieczeństwa, ale i dostęp do danych w razie potrzeby wyjaśnienia zdarzeń drogowych. Przykładem może być wypadek śmiertelny bez udziału świadków lub zdarzenie, gdzie trudno rozstrzygnąć o winie. Informacje zarejestrowane w czarnej skrzynce posłużą również przyszłym kierowcom, którzy na ich podstawie będą mogli lepiej przygotować się na różne sytuacje drogowe. Jak czytamy w komunikacie Komisji Europejskiej, dane zarejestrowane w EDR pomogą w opracowaniu i usprawnieniu systemów zabezpieczeń.

Czy czarne skrzynki w ciężarówkach również są obowiązkowe?

Jeszcze nie – rejestratory danych na temat zdarzeń staną się obowiązkowym elementem na pokładzie nowych ciężarówek i autobusów od 7 stycznia 2026 roku. Warto pamiętać, że czarne skrzynki od dawna montowane są w pojazdach, a obowiązek wprowadzania rejestratorów na pokład dotyczy nowych samochodów. Zmiany dotyczą głównie zbierania, zapisywania i przechowywania danych, który do tej pory nie był ustandaryzowany i w dużej mierze zależał od wewnętrznych ustaleń producentów.

Źródła: Oficjalna strona internetowa Unii Europejskiej, Prawo Drogowe