Sezon ogórkowy w TSL? Sytuacja na giełdach transportowych i sposoby na zdobywanie zleceń w okresie letnim

Oceń nas

Sposoby na zlecenia w okresie letnim

Wakacje kojarzone są z tzw. „sezonem ogórkowym”, czyli letnim spowolnieniem. Dla branży TSL to czas pełen wyzwań. Pracownicy idą na urlopy, spada zapotrzebowanie na niektóre usługi i produkty, na drogach zaczynają obowiązywać wakacyjne zakazy jazdy, przeprowadzane są remonty. Wymaga to wprowadzenia nowej strategii w zdobywaniu zleceń, szukaniu ładunków, powierzchni transportowych, jak również planowania tras i optymalizacji pracy wskutek braków kadrowych.

W poniższym artykule podpowiadamy, jak zdobywać zlecenia i radzić sobie z wyzwaniami w okresie letnim.

Sytuacja na giełdach transportowych w II kwartale

W drugim kwartale 2025 roku obserwujemy wyraźne odbicie ruchu na giełdach transportowych. Giełda TIMOCOM odnotowała 23 % wzrost liczby ofert ładunków w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z kolei grupa Alpega, do której należą platformy takie jak Teleroute, Wtransnet i 123cargo, również zanotowała znaczący skok aktywności – liczba ofert frachtów wzrosła o 27% względem I kwartału. Jak wynika z wywiadów udzielonych portalowi Etransport.pl przez przedstawicieli obu giełd transportowych, wraz z rosnącą podażą ładunków doszło do spadku dostępnych powierzchni transportowych. Według Joanny Zielińskiej z Grupy Alpega może to stwarzać przewoźnikom przestrzeń na silniejsze negocjacje. Jeśli chodzi o prognozy na III kwartał roku, zdaniem przedstawiciela giełdy TIMOCOM Radosława Grońskiego warto podejść do niego z umiarkowanym optymizmem, ponieważ trend wzrostowy dotyczący ofert frachtów utrzymuje się pomimo typowych dla „sezonu ogórkowego” spadków zapotrzebowania na transport.

Narzędzia do automatyzacji, szybszego wyszukiwania ofert i monitorowania zleceń

Podstawowym narzędziem zdobywania zleceń jest wspomniana giełda transportowa. Na rynku znajdziemy ich wiele, od darmowych po płatne. Tym, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze giełdy transportowej jest wolumen ofert, doświadczenie na rynku, sposób weryfikacji użytkowników, ale i usługi dodatkowe, takie jak narzędzie do monitorowania pojazdów i ładunków, planowania tras i obliczania jej kosztów, API i komunikator, który usprawnia wymianę informacji.

Dzięki zaawansowanym filtrom i możliwości włączenia powiadomień o pojawieniu się oczekiwanej oferty na niektórych giełdach, firmy mają większą szanse na zdobycie lukratywnych zleceń. Co więcej, dzięki możliwości wyszukania frachtu co do jednego kilometra, przewoźnicy i spedytorzy mają ogromne szanse na znalezienie wolnych ładunków powrotnych. Załadowcy i spedytorzy publikujący oferty zaś mogą skorzystać z dostępnych na giełdach automatyzacji, jak np. TIMOCOM AI, które daje możliwość dodawania wielu ofert jednocześnie z dokumentów tekstowych, arkuszy i grafik.

Dopasowanie strategii do sytuacji w branży

🔎Widoczność i monitoring zleceń

Jak wspomnieliśmy wcześniej, w sezonie wakacyjnym konieczna jest przemyślana strategia. Jej podstawą powinno być utrzymanie widoczności i stałe monitorowanie zleceń. Według analiz, szybkość reakcji to kluczowy czynnik decydujący o wygranych zleceniach w warunkach ograniczonej podaży. Co dokładnie powinny wdrożyć firmy do swojej letniej strategii?

  • codziennie logować dostępność floty,
  • ustawiać alerty ze słowami kluczowymi (np. “Niemcy–Polska”, “ADR”, “chłodnia”),
  • reagować w kilka minut od momentu publikacji oferty.

📝Planowanie tras i obliczanie kosztów transportu

Oprócz stałej widoczności i monitorowania zleceń kluczowym elementem strategii w przypadku firm transportowych jest odpowiednie planowanie tras. Wakacyjne zakazy jazdy, czasowe zamknięcia dróg, objazdy i remonty to wyzwania, które co roku stają przed przewoźnikami w okresie letnim. Dlatego warto korzystać ze wspomnianych wcześniej funkcji, jak m.in. Planer Tras i kalkulator kosztów transportowych.

📣Budowanie relacji i marketing w wakacyjnych miesiącach

Letnie spowolnienie to też doskonały moment na działania pro-klient. Programy lojalnościowe – np. zniżki dla firm zamawiających regularnie usługi, newslettery z ofertami last-minute, informujące o wolnych pojazdach oraz edukacyjne kampanie, prezentujące zakres działania firmy lub ogólną sytuację na rynku to tylko niektóre przykłady, które warto rozważyć w swojej strategii.

 

Czas letniego spowolnienia to także uśpiona czujność konkurencji. Być może to dobry moment na wykorzystanie sytuacji i zdobycie nowych zleceń, zoptymalizowanie działań i zainwestowanie w nowoczesne rozwiązania cyfrowe. Warto mieć na uwadze, że w sezonie wakacyjnym wielu dostawców tego typu narzędzi wprowadza oferty specjalne – przykładem może być promocja na Giełdę Transportową w TIMOCOM. Być może to najlepszy moment na wypróbowanie nowych rozwiązań?

 

Źródło: e-transport.pl, TIMOCOM, Alpega