Zmowa cenowa producentów ciężarówek
Rekordowa kara dla czołowych producentów ciężarówek za zmowę cenową
Komisja Europejska odkryła nielegalny kartel producentów ciężarówek i nałożyła na nich rekordowo wysoką karę w wysokości prawie 3 mld euro. Jest to najwyższa w historii kara za tego typu nielegalne porozumienie. Wiodący producenci 14 lat temu zawiązali bowiem zmowę cenową, która trwała do dziś i łamała unijne zasady konkurencji. Zmowa dotyczyła utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu cen i zawyżania ich kosztem konsumentów. Firmy dogadywały się również w kwestii czasu wprowadzania w swoich modelach nowoczesnych technologii, dzięki którym pojazdy spełniały normy emisji zanieczyszczeń oraz przerzucania kosztów tych rozwiązań na końcowego klienta. Było to szczególnie szkodliwe dla europejskich przewoźników. Wszystkie firmy przyznały się do winy i przystały na współpracę w śledztwie.
Niedozwolona współpraca
KE nałożyła karę na czterech głównych producentów samochodów ciężarowych. Najwyższą z nich będzie musiał zapłacić Daimler (ponad 1 mld euro), w następnej kolejności DAF (752 mln euro), Volvo/Renault (670 mln euro) i Iveco (494 mln euro). Nie zakończono jeszcze postępowania przeciwko Scanii, która odmawia pójścia na ugodę. Kary nie poniesie jedynie MAN (producent ciężarówek należący do koncernu Volkswagen), który był świadkiem koronnym w sprawie. Część firm już ogłosiła, że dysponuje rezerwami na pokrycie kar.
Wszystko wyszło na jaw w 2011 r., kiedy to MAN ujawnił istnienie kartelu i przeprowadzono niezapowiedzianą inspekcję we wszystkich wskazanych siedzibach firm. Śledztwo wykazało, że zmowa producentów ciężarówek trwała od 1997 r. W tym czasie podczas różnorodnych spotkań firmy ustalały listę cen brutto za swoje ciężarówki w Europejskim Obszarze Gospodarczym (państwa znajdujące się na terenie Unii Europejskiej, Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Na podstawie tej listy ustalano następnie ceny dla indywidualnych klientów. Jednak niedozwolona współpraca przybierała też inne formy – m.in. koordynowanie wprowadzania technologii ograniczających emisje spalin i scedowanie kosztów tych technologii na klientów.
Z uwagi na fakt, że wymienione koncerny mają 90 proc. udział w europejskim rynku średnich i ciężkich samochodów ciężarowych a ich zmowa trwała wiele lat i dotyczyła bardzo dużego rynku, Komisja Europejska postanowiła nałożyć na znanych producentów rekordowo wysoką grzywnę. Łączna ich wartość niemal dwukrotnie przekracza poprzedni rekord. Współpraca spółki MAN z Komisją Europejską jako jedynej pozwoliła jej uniknąć kary (pierwotnie producent miał zapłacić 1,2 mld euro).
Podsumowując
Kartel motoryzacyjny, w którym udział brało pięciu największych europejskich producentów pojazdów ciężarowych po 14 latach został rozbity. Sankcje za zmowę cenową są ogromne -najwyższe w całej historii Unii Europejskiej. Komisja Europejska dała wyraźnie do zrozumienia, że tego typu porozumienia nigdy nie będą akceptowane. Jednocześnie Komisja przypomniała, że klienci poszkodowani wskutek zmowy cenowej mogą na własną rękę występować o zadośćuczynienie na drodze sądowej.
Photo: Images_of_Money via Source / CC BY