Czy truck platooning okaże się remedium na niedobór kierowców zawodowych?

5/5 - (2 votes)

truck-platooning-pomoze-w-niedoborze-kierowcow-zawodowych

Według raportów branżowych w Polsce brakuje ok. 120 000 kierowców zawodowych. W skali europejskiej deficyt wynosi 500 000. Problem z brakiem kierowców istnieje od wielu lat, a sytuacja polityczna i ekonomiczna na świecie jeszcze bardziej go pogłębia. Dlatego też powstaje coraz więcej inicjatyw, które mają zachęcić kierowców do podjęcia pracy, a nawet ich zastąpić. Jednym z pomysłów jest truck platoonig, który umożliwia prowadzenie nawet 4 samochodów przez jednego kierowcę.

Co to jest truck platooning?

Truck platooning to zintegrowanie ze sobą samochodów ciężarowych w taki sposób, aby poruszały się w konwoju sterowanym tylko przez jednego kierowcę. Pomysł połączonego konwoju opiera się na komunikacji V2V, czyli vehicle-to-vehicle (pojazd z pojazdem). Samochody biorące udział w truck platooningu muszą spełniać odpowiednie warunki techniczne, dzięki którym możliwe będzie m.in. zdalne prowadzenie pojazdu, bezprzewodowe wysyłanie i odbieranie danych, automatyczna regulacja odległości, natychmiastowe uruchomienie hamulców.

Pojazd w truck platooningu powinien być wyposażony w:

  • specjalistyczne radary i kamery,
  • Wi-Fi,
  • monitoring GPS,
  • tempomat adaptacyjny CACC,
  • system awaryjnego hamowania AEBS.

Projekt ENSEMPLE i jego wyniki

Pomysł truck platooningu powstał w 2018 roku z inicjatywy niezależnej holenderskiej organizacji badawczej TON, a powstały projekt ENSEMPLE został objęty unijnym finansowaniem. Jego celem było opracowanie, testowanie i weryfikowanie technologii, jak również zintegrowanie usług łączności C ITS w taki sposób, aby można było przeprowadzić tego typu przewóz. Do organizacji przyłączyło się aż 6 europejskich producentów samochodów ciężarowych i rozwiązań dla transportu, jak m.in. WABCO, NFX, ZF, jak również Europejska Organizacja Systemu Inteligentnego Transportu ERTICO, Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Branży Motoryzacyjnej CLEPA, Uniwersytet Gustawa Eiffela i Vrije Universiteit z Brukseli.

Projekt ENSEMPLE realizowany był przez 46 miesięcy, a jego wyniki przedstawiono 17 marca 2022 roku w Brukseli. Podczas uroczystego finału zaprezentowano technologię, którą udało się w tym czasie opracować. Jej podstawą są udogodnienia pomiędzy producentami samochodów ciężarowych, które dotyczą m.in. protokołu V2V, gwarantującego bezpieczną komunikacje pomiędzy pojazdami.

Podczas pracy nad projektem ENSAMBLE badacze zdefiniowali truck platooning względem jego dwóch funkcji:

  • Platooning as Support Function; PSF – platooning jako funkcja wspierająca jazdę w grupie, w oparciu o przetestowaną technologię,
  • Platooning as Autonomous Function; PAF – platooning jako funkcja praktycznie pośrednicząca w pełnej autonomii samochodu ciężarowego.

Testy ciężarówek podczas European Truck Platooning Challenge

Technologia stworzona w ramach projektu ENSEMPLE została oficjalnie przetestowana 23 września 2021 roku w Hiszpanii. Wcześniej na wypuszczenie w trasę zintegrowanego konwoju ciężarówek zdecydowała się m.in.. holenderska firma Scania, która zapoczątkowała wprowadzanie konwojów na europejskie drogi. Samochody ciężarowe marki z powodzeniem pokonały trasę Södertälje-Rotterdam w ramach European Truck Platooning Challenge (ang. Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów), który odbywał się od 29 marca 2016 roku. Oficjalne wprowadzenie truck platooning na europejskie drogi miało nastąpić do 2023 roku, jednak póki co nie ma żadnych szczegółowych informacji na ten temat.

Korzyści wynikające z truck platooningu

Pomysł na zintegrowany konwój powstał nie tylko na skutek wspomnianego we wstępie artykułu niedoboru kierowców zawodowych. Ważnym powodem do wdrożenia rozwiązania jest ochrona środowiska i obniżenie emisji dwutlenku węgla. Dodatkowe korzyści wynikające z truck platooningu to zmniejszenie kosztu pokonania tonokilometra, zmniejszenie kosztów związanych zatrudnieniem pracownika, a tym samym zakupu narzędzi mierzących czas pracy kierowcy (tachografy najnowszej generacji skrócę będą obligatoryjne dla wszystkich ciężarówek ood 2026 roku). Teoretycznie truck platooning ma zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, eliminując ryzyko popełnienia błędu ludzkiego. Trzeba pamiętać jednak, że ciężarówki i tak będą sterowane przez kierowcę, który będzie musiał mieć na uwadze nie jeden, a cztery pojazdy – w takim przypadku ewentualny wypad mógłby mieć tragiczne skutki, przede wszystkim dla innych uczestników ruchu drogowego. Nie zmienia to faktu, że truck platoonig to szansa dla przyszłości transportu, który znajduje się aktualnie w bardzo trudnej sytuacji.

Źródła:

https://tlp.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/Rynek_pracy_kierowcow_komunikat_prasowy_PwC-.pdf

https://www.shell.pl/klienci-biznesowi/karta-paliwowa/shell-card/platooning-co-warto-wiedziec

https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/92618-platooning-wspiera-zrownowazony-rozwoj

Ciężarówki przyszłości będą jeździć w konwojach? Zaczyna Scania!

menadzerfloty.pl/bezpieczenstwo/zintegrowany-konwoj-scanii-rusza-w-trase/