Elektroniczny list przewozowy E-CMR – wszystko, co musisz wiedzieć
Rozporządzenie eFTI, mówiące o obowiązku przesyłania wszystkich informacji związanych z transportem międzynarodowym cyfrowo, właśnie weszło w życie. Jak brzmi jego podstawa prawna, co zmienia się po wprowadzeniu E-CMR, jakie przyniesie korzyści, a jakie wyzwania, piszemy w poniższym artykule.
Elektroniczny list przewozowy – podstawa prawna
Eletronic freight transport information, czyli rozporządzenie eFTRI wydane zostało przez Parlament Europejski i Radę UE (UE) 2020/1056 dnia 15 lipca 2020 r. Na jego mocy, wszystkie organy publiczne działające na terenie UE, od 21 sierpnia 2024 roku powinny wdrożyć elektroniczną informację na temat transportu towarów – na przykład w postaci E-CMR wystawianego za pośrednictwem certyfikowanych platform eFTI.
Cyfryzacja obejmie dokumenty dotyczące przewozu, pojazdu oraz kierowcy pojazdu:
- CMR, CIM/SMGS, AWB, konosament, deklaracje celne,
- Dowody rejestracyjne i ubezpieczenia,
- Prawo jazdy kierowcy pojazdu, kartę kierowcy, wszystkie certyfikaty i licencje (wspólnotowe, transportowe).
E-CMR – korzyści rozwiązania
E-CMR to elektroniczna wersja CMR, wprowadzona w ramach protokołu dodatkowego do Konwencji CMR, który umożliwia cyfryzację tego dokumentu. Główne cechy i różnice E-CMR w porównaniu z tradycyjnym CMR to:
Forma cyfrowa: E-CMR jest dokumentem elektronicznym, co pozwala na zarządzanie nim w systemach informatycznych.
Ułatwienia administracyjne: Cyfryzacja przyspiesza i upraszcza procesy związane z obiegiem dokumentów. Zamiast wielokrotnego drukowania, przesyłania i archiwizowania papierowych wersji, wszystkie te czynności mogą być wykonane cyfrowo.
Śledzenie i przejrzystość: Elektroniczny dokument ułatwia śledzenie przesyłki w czasie rzeczywistym oraz zwiększa przejrzystość transakcji.
Bezpieczeństwo: Elektroniczna wersja pozwala na łatwiejsze zabezpieczenie danych oraz integrację z systemami kontroli i monitorowania.
Główna różnica między CMR a E-CMR polega na tym, że pierwszy jest dokumentem papierowym, natomiast drugi jest jego elektronicznym odpowiednikiem, który oferuje większą elastyczność i efektywność w zarządzaniu procesami transportowymi. Wprowadzenie E-CMR wpisuje się w szerszy trend cyfryzacji logistyki i transportu. Jakie mogą być wady tego rozwiązania?
Elektroniczny list przewozowy – wyzwania
E-CMR, jak każde nowe rozwiązanie, wymaga wdrożenia zmian w firmie. Dostosowanie infrastruktury technicznej, zakup odpowiedniego sprzętu i przeszkolenie pracowników to najważniejsze z nich. W przypadku braku możliwości samodzielnego wprowadzenia rozwiązania, można posiłkować się firmami oferującymi usługi finansowe – co również ma swoją wadę, bo wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Dane wprowadzane do E-CMR – o czym trzeba pamiętać?
Wszystkie informacje wprowadzane w dokumentach E-CMR powinny być wprowadzone w określonych formatach, umożliwiających odczyt maszynowy za pośrednictwem platform. Dopuszczalne są komunikaty XML, interfejsy API, komunikaty EDI, zaś dokumenty w formacie PDF, zdjęcia lub skany listu mogą być odczytane nieprawidłowo.
Głównym celem wprowadzenia platform e-FTI było zwiększenie wydajności transportu towarowego i logistyki na terenie krajów członkowskich. Cyfryzacja zaczyna być nieodłącznym elementem procesu w niemal każdej branży – ważne, żeby wiedzieć, jak z nią postępować.
Źródła: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego