Możesz już testować ciężarówkę w ruchu drogowym przed jej zakupem
Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym- testowanie ciężarówek przed zakupem
11 lipca weszły w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Wprowadzają one możliwość profesjonalnej rejestracji pojazdów. Co kryje się pod tą nazwą? Testowanie nowych pojazdów bez konieczności rejestracji każdego z nich w urzędzie.
Spis treści
- Postulowano o to od dawna
- Kto i jak będzie mógł posługiwać się nowym typem dowodów oraz tablic?
- Jak z takich rozwiązań skorzysta branża TSL?
- Nic nie może wiecznie trwać
Producenci pojazdów, ośrodki badawcze, czy przedsiębiorcy działający w branży transportowej od lat narzekają na brak możliwości legalnego testowania samochodów w ruchu drogowych. Firma Solaris sprawdzała swoje autobusy w Polsce korzystając z austriackich, czeskich lub niemieckich tablic ze względu na brak odpowiednich rozwiązań w rodzimym prawie. Ministerstwo Infrastruktury postanowiło wprowadzić zmiany, które odpowiedzą na zapotrzebowanie wszystkich zainteresowanych. Według nowych przepisów jazdy testowe pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy będą możliwe z profesjonalnym dowodem rejestracyjnym wraz z zalegalizowanymi profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi. Blankiety dowodu rejestracyjnego będą wypełnianie przez starostę oraz podmiot uprawniony.
Z nowych rozwiązań będą mogli korzystać przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem w Polsce, który zajmuje się produkcją, dystrybucją lub badaniami pojazdów, a także jednostki takie jak Instytut Transportu Samochodowego lub ośrodki badawcze producentów. Za dokonanie profesjonalnej rejestracji będzie odpowiedzialny starosta. Decyzję o jej wykonaniu podejmie po otrzymaniu potwierdzenia opłaty administracyjnej i ewidencyjnej przez uprawniony podmiot oraz ustawowo wymaganych dokumentów. Zestawów rejestracyjnych będzie można zamówić maksymalnie 100, wyjątkiem będą producenci pojazdów. Za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów trzeba zapłacić 100 złotych, a za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego 10 złotych. Starosta będzie mógł jednak odwołać swoją decyzję, kiedy np. przekazano blankiety i tablice innemu użytkownikowi. Profesjonalny czy też testowy dowód rejestracyjny będzie ważny przez 30 dni od jego wypełnienia. W tym przypadku również będą wyjątki, na przykład ośrodki badawcze producentów pojazdów będą miały przedłużoną ważność dokumentów do 6 miesięcy, ze względu na trwające ponad miesiąc procedury oraz badania homologacyjne.
-
Jak z takich rozwiązań skorzysta branża TSL?
Jak zmiany dotyczące możliwości legalnego testowania pojazdów wpłyną na branżę TSL? Przede wszystkim skorzystają z tego przedsiębiorstwa kupujące nowe samochody ciężarowe. Zmiany w prawie pozwolą dealerom na pokaz możliwości sprzedawanych pojazdów w ruchu miejskim. Dzięki temu przewoźnicy będą mogli sprawdzić auta przed zakupem, lecz tylko w obecności przedstawiciela salonu sprzedaży. Z możliwości testowania nie skorzystają natomiast komisy, ponieważ nowe tablice oraz dowody będą dostępne tylko dla pojazdów, które nie były nigdzie wcześniej zarejestrowane.
Rejestracja i czas testowania to jedno, co jednak, kiedy się on zakończy? Podmiot korzystający z profesjonalnej rejestracji pojazdów będzie musiał w ciągu 3 dni od momentu jej wygaśnięcia zwrócić tablice oraz dowód rejestracyjny do odpowiedniego wydziału komunikacji. Jeśli trzy razy w ciągu roku kalendarzowego nastąpi zatrzymanie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, to uprawniony podmiot podlega karze pieniężnej w wysokości 2000 złotych. Wzór takiej rejestracji można zobaczyć na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/nowa-forma-czasowej-rejestracji).
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/nowa-forma-czasowej-rejestracji
https://info-car.pl/infocar/artykuly/profesjonalna-rejestracja-pojazdow-jeden-zestaw-tablic-dla-wielu-aut.html
https://info-car.pl/infocar/artykuly/solaris-testuje-autobusy-na-obcych-tablicach.html