Dwa razy wyższa płaca minimalna w 2023 roku. Co to oznacza dla transportu?
13 września 2022 roku premier Mateusz Morawiecki przedstawił nowe stawki płacy minimalnej, która ma obowiązywać w Polsce od przyszłego roku. Zmienić ma się również stawka godzinowa dla zleceniobiorców. Podwyżka stawek płacy minimalnej to odpowiedź na rosnącą inflację, która według Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych (IPAG) w ujęciu średniorocznym wyniesie 13,7%.
Ile wynosi płaca minimalna aktualnie i o ile wzrośnie w 2023 roku?
Rozmowy na temat podwyżek odbyły się już w czerwcu 2022 roku, kiedy to rząd zaproponował, aby najniższa płaca minimalna od 1 stycznia wynosiła 3383 zł brutto, a od 1 lipca wzrosła do 3450 zł brutto. Od tego czasu Rada Ministrów podniosła te stawki i według słów premiera, minimalne wynagrodzenie w 2023 roku ma wynosić:
- 3490 zł brutto – od 1 stycznia 2023 roku,
- 3600 zł brutto – od 1 lipca 2023 roku.
Oznacza to, że płaca minimalna (która w 2022 roku wynosiła 3010 zł brutto) w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w 2023 roku wzrośnie o 15,9%, a po podwyżce lipcowej (3120 zł brutto w 2022 roku) – o 19,6%. W przypadku zleceniobiorców rozliczających się według stawki godzinowej, podwyżka od 1 stycznia 2023 roku wyniesie 22,80 zł/godz., a od 1 lipca 2023 roku – 23,50 zł/godz.
Podwyżka płacy minimalnej w Niemczech a delegowanie kierowców
Wyższa płaca minimalna może zachęcić kierowców zawodowych do podejmowania pracy i okazać się remedium na olbrzymi deficyt tej grupy zawodowej. Jeśli chodzi o firmy transportowe, entuzjazm może być już dużo mniejszy – zwłaszcza w przypadku podmiotów wykonujących przewozy międzynarodowe i rozliczających pracowników z delegacji. Podwyżka płacy minimalnej zapowiadana jest nie tylko w Polsce, ale i w Niemczech – już 1 października 2022 roku wypłaty mają wzrosnąć z 10,45 € do 12 € za godzinę. Według przepisów Pakietu Mobilności dotyczących delegowania, od lutego 2022 roku przedsiębiorca zobowiązany jest do wypłacenia kierowcy wynagrodzenia zgodnie z obowiązującym w danym państwie minimum. Zmiana przepisów w przypadku firm działających w transporcie międzynarodowym będzie generować jeszcze wyższe koszty niż w transporcie krajowym.