Firma transportowa, oddział w Niemczech?

4/5 - (3 votes)

Jak otworzyć działalność w Niemczech?

Spółka czy oddział? Jakie są korzyści z zarejestrowania działalności w Niemczech i z jakimi opłatami jest to związane?

Aktualizacja: Jak założyć firmę transportową w Niemczech?

germany-flag-

Szukanie sposobu na większy zysk

Wejście do Unii Europejskiej otworzyło rynek transportowy na przewóz międzynarodowy. Nie bez kozery mówi się, że Polska jest krajem przewoźników. Każdy, kto odnalazł się w przepisach państw unijnych korzysta z możliwości, jakie dają unijne dyrektywy. Przedsiębiorcy transportowi podkreślają, że najbardziej opłacalnym dla nich przewozem jest kabotaż. Niestety są na niego nakładane liczne obostrzenia. Trzy przewozy w ciągu siedmiu dni, wymagalność odpowiednich dokumentów łączą się obecnie z prowadzoną chociażby przez Francję i Belgię polityką ograniczania konkurencji, gdzie rodzimy rynek transportowy jest zagrożony bankructwem.

Nie od dziś natomiast wiadomo, że to Niemcy są największym rynkiem zbytu dla usług transportowych. W minionym roku obrót w przemyśle transportowo ? logistycznym sięgnął tam 213 miliardów euro. To na obsłudze przewozowej naszego sąsiada skupiają się najbardziej polscy przewoźnicy. Tymczasem zaledwie 17% niemieckiego rynku stanowi kabotaż, czyli udział zagranicznych przedsiębiorstw transporcie wewnątrzkrajowym. Jak zwiększyć ten udział i osiągać lepsze zyski? Coraz większą popularność zyskuje otwieranie działalności gospodarczej w Niemczech.

 

Spółka z o.o.

Jednym ze sposobów prowadzenia firmy jest założenie spółki GmbH, polskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie ani wspólnicy ani zarząd nie muszą być obywatelami Niemiec. Korzyści płynące z założenia GmbH to z pewnością nieograniczony dostęp do niemieckich zleceń i to za wyższe frachty, zdecydowanie łatwiejszy dostęp do przetargów w Niemczech oraz konkurencyjność wobec firm niemieckich ze względu na możliwość wykorzystania pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Umowa spółki zawarta w formie aktu notarialnego to koszt około 450 euro, powinna ona zawierać adres siedziby firmy, nazwę i zakres działalności, wkład wspólników (jeśli są).

Minimalny kapitał zakładowy dla GmbH to 25 000 euro. Te środki jednak nie muszą być zamrożone, wystarczy je wykazać i wykorzystać na działalność spółki. GmbH zgłasza się w rejestrze handlowym (rozpatrzenie wniosku 80 euro), gdzie jest obowiązek uzyskania wpisu wraz z publikacją w dzienniku urzędowym ? koszt około 300 euro.

Do wniosku powinny zostać załączone między innymi takie dokumenty:

  • poświadczony odpis umowy spółki,
  • dowód powołania zarządu (np. uchwałę wspólników),
  • listę wspólników (jeśli jest ich kilku) podpisaną przez wszystkich członków zarządu,
  • poświadczone notarialnie wzory podpisów członków zarządu.

Opłaty administracyjne i notarialne w przypadku, kiedy udziałowcem jest jedna osoba fizyczna to kwota między 1000 a 2000 euro. Doliczyć można jeszcze około 1500 ? 2000 euro za pomoc prawniczą. W momencie zakładania spółki przewoźnik powinien wziąć pod uwagę koszty związane z wynajęciem biura i zatrudnieniem minimalnie jednego pracownika. Dodatkowym może być obsługa prawno podatkowa

 

Oddział polskiego przedsiębiorstwa

Innym sposobem jest otwarcie samodzielnego oddziału swojej firmy w Niemczech. Korzyści podobne są do tych wynikających z założenia GmbH. Na plus oddziału zapisać można mniejsze nakłady finansowe w momencie rejestracji działalności. Zgodnie z niemieckim prawem oddział jest odrębną jednostką istniejącego przedsiębiorstwa, dla której prowadzona jest osobna rachunkowość i która posiada własne kierownictwo oraz siedzibę. Należy pamiętać, że kierownik musi mieć stałe miejsce pobytu i zamieszkania w Niemczech, nie może jedynie dojeżdżać, jeśli jest to osoba z polskim obywatelstwem ma obowiązek uzyskać zezwolenie na pobyt na terenie Niemiec.

Oddział także podlega wpisowi do rejestru handlowego. Poświadczony notarialnie wniosek zawierać powinien między innymi adres siedziby oddziału, zakres działalności oddziału, dane osoby kierującej, dane o kapitale oddziału, poza tym informację o rejestrze i numerze wpisu firmy matki, formę prawną przedsiębiorstwa i właściwe dla niego prawo. Do wniosku należy też dołączyć umowę spółki lub statut przedsiębiorcy przetłumaczone na język niemiecki, ze wszystkimi notarialnie poświadczonymi zmianami, dane osób uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorstwa oraz notarialnie poświadczone wzory podpisów członków zarządu. Co ważne przy zakładaniu oddziału, obowiązkowa jest opinia rewidenta, która potwierdzi, że podstawowa i najważniejsza część działalności prowadzona jest w Polscem jej rozpoczęcie na terenie Niemiec zgłasza się także do Gewerbeamt ? urzędu ds. gospodarczych. Koszty administracyjno ? sądowe są niższe niż przy zakładaniu spółki, wynoszą one od 300 do 400 euro. Należy jednak pamiętać o opłatach za tłumaczenia, potwierdzenia dokumentów, kosztach obsługi prawnej, a także wynajmie biura dla oddziału.

Podsumowując warto się zastanowić nad prowadzeniem działalności w Niemczech zwłaszcza jeśli przedsiębiorstwo transportowe świadczy swoje usługi przede wszystkim dla firm niemieckich. Decyzja należy do przewoźnika.

 

Źródło: DDlegal, jacek-franek.com, bankier.pl , eporady.pl