Kabotaż – 12 ważnych punktów. Przykłady i najważniejsze przepisy
Co warto wiedzieć i jak wykorzystać kabotaż?
- Co to jest kabotaż?
- Przykłady. Na jakich warunkach dokonuje się kabotażu?
- Jakie dokumenty są wymagane?
- Co mogą określać przepisy krajowe?
- Terminy, przewrotne pytanie … Ile trwa 7 dni?
- Co to jest operacja kabotażowa?
- Co z pojazdami poniżej 3,5 t?
- Co z kabotażem w połączeniu z transportem kombinowanym?
- Ewentualne kary? (Niemcy i Francja)
- Podatek VAT.
- Procedura ochronna
- OC Kabotażowe i podsumowanie
Od czasu wprowadzenia na poziomie unijnym przepisów odnośnie kabotażu wielu przedsiębiorców zyskało dzięki uporządkowaniu tej dość wrażliwej dla państw członkowskich kwestii. Nadal jednak wielu nie ma przekonania do tej formy świadczenia usług transportowych. Dlatego warto przybliżyć ten temat i nieco go odczarować.
1. Co to jest kabotaż?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych w art. 2 (6) określa przewóz kabotażowy jako „krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim zgodnie z niniejszym rozporządzeniem”. Chodzi więc o taką sytuację, gdy np. przewoźnik z Polski będzie wykonywał tymczasowo przewozy krajowe na terenie Niemiec.
2. Na jakich warunkach dokonuje się kabotażu?
Warunków, które musi spełnić przewoźnik jest kilka:
- Przewoźnik musi posiadać licencję wspólnotową
- Jeżeli kierowca pochodzi z państwa trzeciego musi posiadać świadectwo kierowcy
- Kabotaż następuje po wykonaniu przewozu międzynarodowego (chodzi o unikanie pustych przebiegów)
- Dokonuje się go tym samym pojazdem, którym wykonano przewóz międzynarodowy, jeśli jest to zespół pojazdów to tym samym pojazdem silnikowym
- Można wykonać do trzech przewozów kabotażowych w ramach jednego państwa członkowskiego, przy czym ostatni rozładunek musi mieć miejsce w ciągu siedmiu dni od ostatniego rozładunku wynikającego z przewozu międzynarodowego
- Można wykonać jeden przewóz kabotażowy lub wszystkie w którymkolwiek państwie członkowskim, ale pod warunkiem, że dokonuje się tylko jednego przewozu na państwo członkowskie w przeciągu trzech dni od pustego wjazdu do państw członkowskiego; co ważne należy dochować odgórnego terminu 7 dni w odniesieniu do tych operacji
- Należy posiadać odpowiednie dokumenty poświadczające stosowanie się do wspólnotowych przepisów regulujących przewozy kabotażowe.

Przykład 1 – Francja krajem tranzytowym w transporcie międzynarodowym: dozwolona
tylko jedna operacja kabotażu.
Przykład 2 –Transport międzynarodowy do Francji: dozwolone maksymalnie trzy
kolejne operacje kabotażu we Francji po wyładowaniu ładunku międzynarodowego.
3. Jakie dokumenty są wymagane do kabotażu?
Art. 8 (3) Rozporządzenia 1072/2009 mówi, że wymagane są dokumenty stanowiące dowód wykonania przewozu w przychodzącym ruchu międzynarodowym oraz każdy kolejny wykonany przewóz kabotażowy. Będą to zatem: list CMR dotyczący przewozu międzynarodowego na teren państwa członkowskiego oraz listy przewozowe lub podobne dokumenty dla każdego przewozu kabotażowego. Powinny one zawierać takie informacje jak:
- nazwa, adres i podpis nadawcy
- nazwa, adres i podpis przewoźnika
- nazwa i adres odbiorcy, a po dokonaniu dostawy, jego podpis i data dostawy
- miejsce i data odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia
- charakter przewożonych rzeczy, metoda ich pakowania; w przypadku towarów niebezpiecznych ich nazwa, liczba opakowań, ich specjalne oznaczenia oraz numery
- masa brutto rzeczy lub ich ilość określona w inny sposób
- numery rejestracyjne pojazdu silnikowego i przyczepy
Uwaga! W celu zweryfikowania, czy kabotaż jest przeprowadzany zgodnie z warunkami zawartymi w Rozporządzeniu 1072/2009 nie są potrzebne inne dokumenty niż te wskazane wyżej.
Inną kwestią jest natomiast spełnienie warunków przewozu kabotażowego jakie wynikają z przepisów o transporcie drogowym w danym państwie członkowskim.
4. Co mogą określać przepisy krajowe?
Te kwestię reguluje art.9 Rozporządzenia, który stwierdza, że jeśli nie ma innych unormowań wspólnotowych to w kwestiach przewozów kabotażowych państwa mogą regulować prawem krajowym (przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne) takie kwestie jak:
- zasady dotyczące umowy przewozu
- masa i wymiary pojazdów drogowych
wymogi odnośnie niektórych kategorii przewożonych rzeczy np. niebezpiecznych, szybko psujących się lub zwierząt
- podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych
- czas pracy kierowców oraz okresy wypoczynku
Uwaga! Przepisy te muszą być takie same jak w stosunku do przewoźników krajowych, aby zapobiec jakimkolwiek przejawom dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, czy siedzibę przewoźnika.
5. Terminy, przewrotne pytanie … Ile trwa 7 dni?
W rozporządzeniu mowa jest o 7 dniach na wykonanie wszystkich operacji kabotażowych. Chodzi o dni kalendarzowe, a zatem liczone od 00:00 do 24:00. Dlatego dokonując rozładunku przychodzącego transportu międzynarodowego w danym państwie członkowskim, 7 dni liczy się od godziny 00:00 dnia następującego po tym fakcie. Ostatni rozładunek powinien zaś mieć miejsce o 24:00 siódmego dnia od rozpoczęcia biegu terminu.
Jeśli chodzi o termin 3 dni na wykonanie kabotażu w państwie członkowskim innym niż to, do którego został wykonany transport międzynarodowy, to liczony jest podobnie jak termin 7 dniowy. Pierwszy dzień liczony jest od godziny 00:00 dnia następującego po wjeździe bez ładunku na teren innego państwa członkowskiego, gdzie ma mieć miejsce operacja kabotażu.
6. Co to jest operacja kabotażowa?
Generalnie należy przyjąć, że jest to przewóz ładunku od momentu jego podjęcia do jego dostarczenia adresatowi wskazanemu w liście przewozowym. Oznacza to, że podczas wykonywania takiego transportu może mieć miejsce kilka załadunków i kilka rozładunków. Jednocześnie należy pamiętać, że jeżeli ładunek to np. pięć palet, a każda objęta jest innym listem przewozowym to zgodnie z przepisami można dostarczyć jedynie 3 z nich – każdy list przewozowy to osobny transport.
7. Pojazdy poniżej 3,5 t a kabotaż?
Także pojazdy o DMC poniżej 3,5 t mogą wykonywać przewozy kabotażowe o czym mówi art. 8 (5). Dodatkowo art.1 (5 c) określa, że podmioty wykonujące transport pojazdami o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t nie muszą posiadać licencji wspólnotowej i innych zezwoleń przewozowych. Poza tym obowiązują je takie same przepisy jak innych uczestników ruchu drogowego.
8. Co z kabotażem w połączeniu z transportem kombinowanym?
Transport regulowany Dyrektywą 92/106/EWG nie jest objęty unormowaniami dotyczącymi przewozów kabotażowych, zatem wykonywany jest jedynie na podstawie powyższej dyrektywy.
9. Ewentualne kary? (Niemcy i Francja)
Unormowania wspólnotowe nie regulują kwestii kar za wykroczenia, pozostawiając je w gestii poszczególnych państw członkowskich. Najczęściej wykonywane przewozy kabotażowe dotyczą Niemiec i Francji, zatem te dwa państwa zostaną podane jako przykładowe w tym zakresie.
W Niemczech za wykroczenia odnośnie przewozów kabotażowych odpowiedzialność ponosi nie tylko przewoźnik (przedsiębiorca), ale także kierowca (osobiście). Kary nakładane są za przekraczanie ograniczeń w kabotażu, ale też za uchybienia w zakresie dokumentacji potwierdzającej prawidłowość przebiegu takich operacji. Dla przedsiębiorcy kwoty za pojedyncze wykroczenie sięgają 2 000 EUR, natomiast każdorazowe przewinienie kierowcy to kara rzędu 100 EUR.
We Francji za nieprzestrzeganie wymogów odnośnie kabotażu należy spodziewać się unieruchomienia pojazdu do czasu zaprzestania naruszania prawa. Kary sięgają 15 000 EUR. Za brak lub niekompletność dokumentów przewidziana jest grzywna w wysokości 1 500 EUR. Warto także zwrócić uwagę, że przewoźnicy z krajów, które nie mają prawa do przewozów kabotażowych na terytorium Francji za naruszenie zakazu podlegają karze jednego roku więzienia.
10. Podatek VAT a kabotaż.
Jest to jeden z obszarów regulowanych przepisami prawa krajowego. Należy jednak pamiętać, że wystawiając fakturę VAT za usługę transportową wykonaną w ramach kabotażu przedsiębiorcę obowiązują zasady wewnątrz wspólnotowej dostawy usług i stąd usługa taka opodatkowana jest w kraju dostawy, czyli w przypadku kabotażu wykonywanego we Francji, podatek zapłaci odbiorca francuski. Faktura będzie zatem wystawiona bez VAT’u, a odbiorca będzie płatnikiem na podstawie krajowych przepisów o podatku od wartości dodanej. Polski przewoźnik nie podlega w tym zakresie ani rejestracji do podatku VAT w danym kraju, ani opodatkowaniu z tego tytułu. Przewoźnik wykonujący przewozy kabotażowe powinien jednak udać się do właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego i złożyć wniosek o nadanie NIP-UE.
11. Procedura ochronna.
Wspólnotowe Rozporządzenie 1072/2009 przewiduje procedurę ochronną w razie wystąpienia poważnego zagrożenia krajowego rynku transportowego przez kabotaż. Przewiduje ona złożenie stosownego wniosku wraz z uzasadnieniem przez państwo członkowskie do Komisji, która w terminie 1 miesiąca podejmie decyzję w tej sprawie. Każde państwo członkowskie może wnieść do Rady odwołanie od tej decyzji. Rada jako druga instancja wydaje w ciągu 30 dni wiążącą decyzję. Ograniczenia w transporcie kabotażowym mogą obowiązywać do 6 miesięcy z możliwością jednorazowego przedłużenia tego okresu do dalszych 6 miesięcy.
12. OC kabotażowe i podsumowanie.
Kabotaż to dla przedsiębiorstw transportowych możliwość zminimalizowania tzw. pustych przebiegów i maksymalnego wykorzystania posiadanej floty. Daje on wiele korzyści, ale obłożony licznymi ograniczeniami wymaga dobrego przygotowania się do takich operacji. Warto także pomyśleć o ubezpieczeniu kabotażowym, które zminimalizuje ewentualne koszty poniesione w razie wystąpienia nieprzewidzianych trudności. Kwestia ubezpieczeń zostanie omówiona w następnym wpisie.
2 listopada, 2016 @ 8:25 am
W 2 rysunku jest błąd – Przykład 2 –Transport międzynarodowy do Francji: dozwolone maksymalnie trzy kolejne operacje kabotażu we Francji po wyładowaniu ładunku międzynarodowego.
Przy punkcie 5 LP2 powinien być Załadunek a nie rozładunek ?
3 listopada, 2016 @ 8:39 am
Dziękuję Panie Andrzeju za info, grafika poprawiona:)!
7 listopada, 2016 @ 5:12 pm
witam
mam pytanie-czy pojazdy do 3,5 dmc mogą wykonywać dowolną liczbe przewozu na terenie innego kraju?pytam bo na innym portalu znalazłem że nie ma obostrzeń kabotażowych(ilościowych)dla takowych pojazdów.dziękuje
8 listopada, 2016 @ 8:36 am
Panie Mariuszu,
dziękuję za odwiedzenie naszego poradnika. Jeśli chodzi o Pana pytanie, to art.8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych precyzuje, że pojazdy o masie poniżej 3,5 DMC mogą wykonywać przewozy kabotażowe, a dodatkowo art. 1 (5c) stwierdza, że podmioty, które wykonują taki transport nie muszą posiadać licencji wspólnotowej oraz innych zezwoleń przewozowych.
Zapisy te nie oznaczają zatem dowolności w świadczeniu usług transportowych na terenie obcego kraju. Podmioty posługujące się pojazdami o DMC poniżej 3,5 t obowiązują przepisy związane z kabotażem z wyłączeniem konieczności posiadania licencji i innych pozwoleń związanych z transportem, jakie muszą posiadać podmioty korzystające z pojazdów o większej DMC. Stąd ograniczenia ilości i czasu transportu, jak również konieczność dostosowania się obcych przewoźników do przepisów jakie obowiązują w kraju wykonywania przewozów kabotażowych także dotyczą podmiotów wykorzystujących pojazdy o DMC poniżej 3,5 t. Informacja ta znajduje się w tekście w podpunkcie „Co z pojazdami poniżej 3,5 t”.
Pozdrawiam.
9 grudnia, 2016 @ 10:46 pm
Mam pytanie: wykonałem transport z Niemiec do Francji. Następnie załadowałem w 3 różnych miejscach we Francji i rozładowałem w jednym miejscu we Francji. To są 3 kabotaże czy jeden? Jesli byłyby 3 załadunki i 2 rozładunki, to są 3,2 czy 1 kabotaż(e) ?
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
12 grudnia, 2016 @ 7:55 am
Panie Piotrze,
pytanie, które Pan zadał dotyczy kwestii ustalenia, czym jest operacja kabotażowa. Tak jak napisane w artykule „należy przyjąć, że jest to przewóz ładunku od momentu jego podjęcia do jego dostarczenia adresatowi wskazanemu w liście przewozowym. Oznacza to, że podczas wykonywania takiego transportu może mieć miejsce kilka załadunków i kilka rozładunków. Jednocześnie należy pamiętać, że jeżeli ładunek to np. pięć palet, a każda objęta jest innym listem przewozowym to zgodnie z przepisami można dostarczyć jedynie 3 z nich – każdy list przewozowy to osobny transport.”. W Pana przypadku niestety nie wiem, jak wyglądają zapisy na listach przewozowych, a od tego zależy, to jak zostaną zakwalifikowane przejazdy kabotażowe. Jeśli załadunki i rozładunki dotyczyły towaru na jednym liście przewozowym, to był to jeden kabotaż. Jeśli każdy załadunek i odpowiedni rozładunek dotyczył towaru na osobnym liście przewozowym (czyli były trzy listy przewozowe) to będą to trzy transporty kabotażowe.
Pozdrawiam.
3 stycznia, 2017 @ 2:52 pm
Witam, zastanawia mnie czy w przypadku kiedy naczepa z ładunkiem przypływa do portu i miejsce docelowe ładunku znajduje się w promieniu 150 km nadal obowiązują przepisy dotyczące kabotażu (3 przewozy w ciągu 7 dni), czy w tym przypadku dozwolone jest na przykład dostarczenie 5 naczep z portu przez jeden ciągnik siodłowy w ramach transportu kombinowanego.
14 marca, 2017 @ 8:47 am
Witam. A jeśli mam 3 różne cmr gdy wjeżdżam np. do Francji na 3 rozładunki międzynarodowe? Więc mam 3 rozładunki, to liczę jako wjazd międzynarodowy i nadal mam 3 kabotaże i wyjazd? Pozdrawiam 🙂
28 marca, 2017 @ 4:09 pm
Dzień dobry Pani Mariolu,
dziękuję za pytanie . Kabotaż jest transportem odbywającym się wewnątrz danego kraju, ale wykonywany jest przez zagranicznego (względem kraju wykonywania transportu) przewoźnika. Jeżeli zatem na listach CMR widać jasno, że towar wieziony jest z przekroczeniem granicy (nadawca jest np. z Polski, a odbiorca z Francji, tak jak Pani podawała), to ilość takich transportów (wskazanych w listach przewozowych) nie podlega ograniczeniu wynikającemu z przepisów odnośnie kabotażu. Zatem nadal będzie Pani miała po wykonaniu transportów międzynarodowych możliwość wykorzystania 3 przewozów kabotażowych. Jednym słowem odpowiedź brzmi: tak.
Pozdrawiam.
22 kwietnia, 2017 @ 8:49 am
Witam, a co w przypadku:Np.: Zrobiliśmy 1/2 kabotaze po FR, albo żadnego. Po dostawie międzynarodowego ładujemy FR do D. Mam możliwość doładowaniu jeszcze FR po FR, czy jest to zabronione?
28 listopada, 2017 @ 5:36 pm
Bardzo dziękuję za informację. To wiele wyjaśnia. Pozdrawiam serdecznie!
10 maja, 2017 @ 12:38 pm
Witam,
mam pytanie czy jeżeli pod odbytym kabotażu sam ciągnik wraca do Polski a naczepa zostaje na terytorium np Niemiec a następnie inny ciągnik po nią przyjedzie żeby wykonac kolejny kabotaż na terytorium Niemiec czy jest to możliwe? Przepisy z tego co rozumie dotyczą pojazdu silnikowego a nie naczepy?
Będę wdzięczny za odpowiedź
Pozdrawiam
14 lipca, 2017 @ 4:53 am
Witam serdecznie.
Wykonałem 3 przejazdy kabotażowy na terenie Francji,więc wyjeżdżam z danego kraju.Moje pytanie brzmi,po jakim okresie mogę ponownie wrócić do Francji z ładunkiem?
29 stycznia, 2018 @ 6:57 pm
moje pytanie odnosi się do liczby kabotaży, z tego co mi wiadomo po wykonaniu transportu międzynarodowego na teren danego państwa od czasu jego rozładunku mam możliwość wykonania trzech kabotaży w ciągu 7 dni. Moje pytanie brzmi, czy liczba kabotaży ulega redukcji po ponownym wykonaniu transportu miedzynarodowego. Przykład: Wiozę ładunek z PL do DE, rozładowuję po czym wykonuje dwa kabotaże po DE i zostaje mi jeden niewykorzystany kabotaż. Teraz wyjeżdżam z niemiec i ponownie ładuje jakiś ładunek z PL do DE i nie upłynęło 7 dni a mi został 1 kabotaż, czy gdy wykonałem ponownie transport międzynarodowy mam tylko ten 1 kabotaż, czy może mam ponowną możliwość wykonania 3 kabotaży od rozładunku? Czekam na odpowiedź, pozdrawiam.
29 stycznia, 2018 @ 7:01 pm
Dzień dobry Panie Oskarze,
Dziękuję za zainteresowanie tematem i za pytanie. Zacznę od tego, że warunki wykonania kabotażu określa ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (tu jest link: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX%3A32009R1072 , gdyby chciał Pan poczytać u źródła). Generalnie zasada jest taka, że kabotaż można wykonać po przewozie międzynarodowym. Pierwsza możliwość jest taka, że jadąc z przewozem międzynarodowym do państwa przyjmującego, np. Niemiec rozładowuje się Pan i wykonuje 3 operacje kabotażowe w ciągu 7 dni. Jeśli wykonał Pan dwie, a następnie zrobił przewóz międzynarodowy, otwiera Pan „nowy cykl”, mimo, że nie minęło 7 dni. Nie może Pan odebrać brakującego kabotażu po wykonaniu następnego przewozu międzynarodowego. Czyli jak to Pan ujął „liczba kabotaży ulega redukcji po nowym wykonaniu transportu międzynarodowego”. Może Pan również funkcjonować według jeszcze innego schematu. Robi Pan przewóz międzynarodowy do jednego państwa przyjmującego, następnie na pusto (po rozładowaniu) jedzie do innego państwa członkowskiego, tam wykonuje Pan operację kabotażową, ale tylko jedną i musi się Pan zmieścić w 3 dniach i nie przekroczyć również terminu 7 dni. Następnie po rozładunku i na pusto może Pan wjechać do następnego państwa członkowskiego i tam wykonać w ciągu 3 dni jedną operację kabotażową nadal pilnując terminu 7 dni. Tą samą sytuację może Pan powtórzyć jeszcze jeden raz. Zatem takich pojedynczych kabotaży w odrębnych państwach może Pan wykonać max 3. Musi Pan jednak mieć poświadczenie, że wykonał Pan na początku przewóz międzynarodowy (CMR) i musi Pan dotrzymać terminów (czyli pojedynczy kabotaż w jednym kraju – wjazd na pusto, w ciągu 3 dni i w sumie max takie trzy operacje w ciągu 7 dni). Podając konkretny przykład może Pan zrobić przewóz z PL do Niemiec, potem wjechać na pusto do Francji, zrobić tam kabotaż, na pusto wjechać do Hiszpanii, tam zrobić kabotaż i np. docelowo wziąć ładunek i zrobić przewóz międzynarodowy na powrocie do PL. Naturalnie musi Pan także przestrzegać krajowych przepisów w poszczególnych krajach odnośnie transportu i posiadać wszystkie wymienione w Rozporządzeniu dokumenty.
Pozdrawiam,
9 marca, 2018 @ 10:22 am
Witam a jak jest traktowany kabotaz mam jeden załadunek i 3 rozładunki czy to jest jeden kabotaz czy trzy kabotaze i naprzyklad moge sobie zabrac znów jeden załadunek i trzy rozladunki czy nie dzieki za odpowiedz
30 marca, 2018 @ 7:22 am
A Słyszałem ze przewozy kabotażowe dmc 3.5 muszą być zgłaszane min 24h przed podjęciem takiego ładunku czy to jest obowiązek? Gdzie to zgłosić? I co jeszcze potrzebne aby legalnie wykonać przewoz kabotazowy?
9 maja, 2018 @ 1:57 pm
witam,
czy wykonując transport międzynarodowy z Polski do Francji mogę po drodze wziąć doładunek i wykonać kabotaż po Niemczech?
26 czerwca, 2018 @ 8:53 am
Witam
Wczoraj w Niemczech nie załadowano mi auta , gdyż jak stwierdzono na załadunku łamię przepisy kabotażu.Cały mój cykl wygląda następująco PL-FR rozładunek w piątek , powrót FR-PL rozładunek w poniedziałek i w poniedziałek chciałem ładować trasę 1-1 po DE.Jak prawnie wygląda sytuacja w tym przypadku?Nie minęło jeszcze 7 dni od trasy międzynarodowej , jednak wróciłem do kraju ojczystego , czy w tym przypadku nie mogę wykonać kabotażu?
9 sierpnia, 2018 @ 11:56 am
Dzień dobry.
Proszę o informację czy mając zarejestrowaną firmę w Polsce,mogę podjąć pierwszy załadunek w Niemczech, czyli wjechać z kraju macierzystego “na pusto”? Widziałam gdzieś taką informację,że jest to absolutnie zabronione, na jednym z portali i nigdzie już więcej. Dzwoniłam także do ministerstwa transportu ale…nie odpowiedziano mi na tyle rzeczowo, żebym wiedziała wolno/nie wolno. Proszę o pomoc.
9 sierpnia, 2018 @ 12:01 pm
Nie widzę swojego poprzedniego komentarza, zatem pozwolę sobie zadać pytanie ponownie, czy można z kraju macierzystego wjechać na teren innego kraju bez załadunku i tam rozpoczynać proces kabotażowy, czy jest to absolutnie zabronione?
30 sierpnia, 2018 @ 8:59 am
Witam, a jak to jest z wjazdem transportem międzynarodowym ze CH do FR.
Czy nadal przysługuje mi prawo do zrobienia 3 kabotaży? Słyszałem wiele opini a konwencja CMR mówi “do trzech przewozów kabotażowych będących następstwem transportu międzynarodowego z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego do przyjmującego państwa członkowskiego”. Wynikało by z tego że można jednak chcę rozwiać swoje wątpliwości. Dziękuje za odpowiedź
18 października, 2018 @ 9:29 am
Witam serdecznie
Czy istnieją jakieś ulgi dla transportów branżowych ?
Chodzi mi np. o obsługę eventów. Są zlecenia gdzie po Niemczech jeździ się przez miesiąc z tym samym ładunkiem, który co drugi dzień trzeba przewieźć w inne miejsce i tam następuje rozładunek i załadunek.
Przeważnie transportowane rzeczy wracają ostatecznie do magazynu, z którego zostały pobrane.
17 stycznia, 2019 @ 7:48 am
Mam pytanie, czy jeżeli podejmuje kabotaż po Niemczech bez CMR wjazdowej ale następnym ładunkiem opuszczam Niemcy powiedzmy że DE-BE, popełniam wykroczenie?
25 stycznia, 2019 @ 4:27 am
Mam też problem że zrozumieniem zagadnienia kabotaż gdy mamy ładunek ze Szwajcarii i rozładowujemy we Francji . Co potem? Czy można robić kabotaż we Francji?
11 czerwca, 2019 @ 11:11 am
WITAM
PRZYKŁAD: MAM ZAŁ W PL I LECIMY DO NIEMIEC TAM ROZŁ I LADUJEMY NA HISZPANIE 2 MIEJSCA ZAŁ I DWA ROZŁ W HISZPANI I POWROT ZL W HISZPANI NP DO NIEMIEC. TO KABOTAŻ?
13 czerwca, 2019 @ 11:46 am
Witam
Mam pytanie jeżeli załadowałem auto w PL i rozładowałem w DE a następnie z DE pojechałem do NL na załadunek do Hiszpanii np do Barcelony i tam rozładowałem a następnie załadowałem w Barcelonie do Sewilli i rozładowałem w Sewilli i załadowałem do PL to łapie mnie jakiś kabotaż?
11 grudnia, 2019 @ 8:38 am
Witam,
Mam pytanie mam 3 kabotaz na fr i z tym kabotazem mam juz wyjazdówke na It, czy mozna cos takiego wykonac?