Kabotaż – 12 ważnych punktów. Przykłady i najważniejsze przepisy
Co warto wiedzieć i jak wykorzystać kabotaż?
- Co to jest kabotaż?
- Przykłady. Na jakich warunkach dokonuje się kabotażu?
- Jakie dokumenty są wymagane?
- Co mogą określać przepisy krajowe?
- Terminy, przewrotne pytanie … Ile trwa 7 dni?
- Co to jest operacja kabotażowa?
- Co z pojazdami poniżej 3,5 t?
- Co z kabotażem w połączeniu z transportem kombinowanym?
- Ewentualne kary (Niemcy i Francja)
- Podatek VAT.
- Procedura ochronna
- OC Kabotażowe i podsumowanie
Od czasu wprowadzenia przepisów odnośnie kabotażu na poziomie unijnym, wielu przedsiębiorców zyskało – głównie dzięki uporządkowaniu tej dość wrażliwej dla państw członkowskich kwestii. Nadal jednak wielu nie ma przekonania do tej formy świadczenia usług transportowych. Dlatego warto przybliżyć ten temat i nieco go odczarować.
1. Co to jest kabotaż?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych w art. 2 (6), określa przewóz kabotażowy jako „krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim zgodnie z niniejszym rozporządzeniem”. Chodzi więc o taką sytuację, gdy np. przewoźnik z Polski wykonuje tymczasowo przewozy krajowe na terenie Niemiec lub innego kraju należącego do Unii Europejskiej.
2. Na jakich warunkach dokonuje się kabotażu?
Warunków, które musi spełnić przewoźnik, jest kilka:
- Przewoźnik musi posiadać licencję wspólnotową.
- Jeżeli kierowca pochodzi z państwa trzeciego, musi posiadać świadectwo kierowcy.
- Kabotaż następuje po wykonaniu przewozu międzynarodowego (chodzi o unikanie pustych przebiegów).
- Dokonuje się go tym samym pojazdem, którym wykonano przewóz międzynarodowy, jeśli jest to zespół pojazdów to tym samym pojazdem silnikowym.
- Można wykonać do trzech przewozów kabotażowych w ramach jednego państwa członkowskiego, przy czym ostatni rozładunek musi mieć miejsce w ciągu siedmiu dni od ostatniego rozładunku wynikającego z przewozu międzynarodowego.
- Można wykonać jeden przewóz kabotażowy lub wszystkie w którymkolwiek państwie członkowskim, ale pod warunkiem, że dokonuje się tylko jednego przewozu na państwo członkowskie w przeciągu trzech dni od pustego wjazdu do państw członkowskiego. Co ważne, należy dochować odgórnego terminu 7 dni w odniesieniu do tych operacji.
- Należy posiadać odpowiednie dokumenty poświadczające stosowanie się do wspólnotowych przepisów regulujących przewozy kabotażowe.
[AKTUALIZACJA]: W związku z wprowadzonymi przepisami Pakietu Mobilności, od 21 lutego 2022 roku, obowiązują nowe zasady wykonywania kabotażu:
• Przewoźnicy nie mogą wykonywać przewozów kabotażowych tym samym pojazdem, w tym samym państwie UE, przez 4 dni od zakończenia kabotażu (w tym samym kraju).
• Nie zmienia się liczba kabotaży wykonywanych na terenie danego państwa członkowskiego – nadal są to 3 operacje, z tą różnicą, że po nich nastąpić musi 4-dniowa przerwa (tzw. cooling-off period).
• Przewoźnik musi przedstawić dowód na to, że nie prowadził przewozów kabotażowych w ciągu 4 dni od początku obowiązkowej przerwy, w postaci np. listu przewozowego.
Przykład 1 – Francja krajem tranzytowym w transporcie międzynarodowym: dozwolona
tylko jedna operacja kabotażu.
Przykład 2 –Transport międzynarodowy do Francji: dozwolone maksymalnie trzy
kolejne operacje kabotażu we Francji po wyładowaniu ładunku międzynarodowego.
3. Jakie dokumenty są wymagane do kabotażu?
Art. 8 (3) Rozporządzenia 1072/2009 mówi, że wymagane są dokumenty stanowiące dowód wykonania przewozu w przychodzącym ruchu międzynarodowym oraz każdego kolejnego, wykonanego przewozu kabotażowego. Będą to zatem: list CMR dotyczący przewozu międzynarodowego na teren państwa członkowskiego oraz listy przewozowe lub podobne dokumenty dla każdego przewozu kabotażowego. Powinny one zawierać takie informacje jak:
- nazwa, adres i podpis nadawcy,
- nazwa, adres i podpis przewoźnika,
- nazwa i adres odbiorcy, a po dokonaniu dostawy, jego podpis i data dostawy,
- miejsce i data odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia,
- charakter przewożonych rzeczy, metoda ich pakowania; w przypadku towarów niebezpiecznych ich nazwa, liczba opakowań, ich specjalne oznaczenia oraz numery,
- masa brutto rzeczy lub ich ilość określona w inny sposób,
- numery rejestracyjne pojazdu silnikowego i przyczepy.
Uwaga! W celu zweryfikowania, czy kabotaż jest przeprowadzany zgodnie z warunkami zawartymi w Rozporządzeniu 1072/2009, nie są potrzebne inne dokumenty niż te wskazane wyżej.
Inną kwestią jest natomiast spełnienie warunków przewozu kabotażowego jakie wynikają z przepisów o transporcie drogowym w danym państwie członkowskim.
4. Co mogą określać przepisy krajowe?
Te kwestię reguluje art.9 Rozporządzenia, który stwierdza, że jeśli nie ma innych unormowań wspólnotowych, to w kwestiach przewozów kabotażowych państwa mogą regulować prawem krajowym (przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne) takie kwestie jak:
- zasady dotyczące umowy przewozu,
- masa i wymiary pojazdów drogowych.
Wymogi odnośnie niektórych kategorii przewożonych rzeczy, np. niebezpiecznych, szybko psujących się lub zwierząt:
- podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych,
- czas pracy kierowców oraz okresy wypoczynku.
Uwaga! Przepisy te muszą być takie same jak w stosunku do przewoźników krajowych, aby zapobiec jakimkolwiek przejawom dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, czy siedzibę przewoźnika.
5. Terminy, przewrotne pytanie … Ile trwa 7 dni?
W rozporządzeniu mowa jest o 7 dniach na wykonanie wszystkich operacji kabotażowych. Chodzi o dni kalendarzowe, a zatem liczone od godziny 00:00 do 24:00. Dlatego dokonując rozładunku przychodzącego transportu międzynarodowego w danym państwie członkowskim, 7 dni liczy się od godziny 00:00 dnia następującego po tym fakcie. Ostatni rozładunek powinien zaś mieć miejsce o 24:00 siódmego dnia od rozpoczęcia biegu terminu.
Jeśli chodzi o termin 3 dni na wykonanie kabotażu w państwie członkowskim, innym niż to, do którego został wykonany transport międzynarodowy, to liczony jest podobnie jak termin 7 dniowy. Pierwszy dzień liczony jest od godziny 00:00 dnia następującego po wjeździe bez ładunku na teren innego państwa członkowskiego, gdzie ma mieć miejsce operacja kabotażu.
6. Co to jest operacja kabotażowa?
Generalnie należy przyjąć, że jest to przewóz ładunku od momentu jego podjęcia do jego dostarczenia adresatowi wskazanemu w liście przewozowym. Oznacza to, że podczas wykonywania takiego transportu, może mieć miejsce kilka załadunków i kilka rozładunków. Jednocześnie należy pamiętać, że jeżeli ładunek to np. pięć palet, a każda objęta jest innym listem przewozowym, to zgodnie z przepisami, można dostarczyć jedynie 3 z nich – każdy list przewozowy to osobny transport.
7. Pojazdy poniżej 3,5 t a kabotaż?
[AKTUALIZACJA]: Od 21 maja 2022 roku, zgodnie z rozporządzeniem Pakietu Mobilności, licencja wspólnotowa wymagana jest dla przewozów międzynarodowych pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Poza tym obowiązują je takie same przepisy jak innych uczestników ruchu drogowego.
8. Co z kabotażem w połączeniu z transportem kombinowanym?
[AKTUALIZACJA]: W przewozach kabotażowych, stanowiących pierwszy lub ostatni odcinek transportu kombinowanego, od 21 lutego 2022 roku przewoźników obowiązują ograniczenia, narzucone przez przepisy Pakietu Mobilności. Przewoźnicy zwolnieni dotąd z ograniczeń, na mocy art. 4 dyrektywy 92/106/EWG, mogą być już nimi objęci – wszystko zależy od przepisów danego państwa członkowskiego.
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami do art. 10 ust. 7 rozp. 1072/2009, państwa należące do Unii Europejskiej będą mogły bowiem (w drodze odstępstwa od art. 4 dyrektywy 92/106/EWG) stosować własne przepisy dotyczące kabotażu do części drogowej przewozów kombinowanych. Oczywiście nie muszą tego robić – czy skorzystają z tej możliwości okaże się w przyszłości. Każdy własny przepis państwa członkowskie będą musiały zgłosić do Komisji Europejskiej, a następnie udostępnić do wiadomości publicznej. O tym, jak może to wyglądać w praktyce, pisze Koordynator ds. Projektów Strategicznych TLP Artur Kalisiak:
W ramach upraszczania i ujednolicania przepisów Unia zaproponowała więc po raz kolejny ich totalne skomplikowanie i możliwość zróżnicowania w poszczególnych krajach. Nie jest bowiem wykluczone, że jeden kraj wydłuży okres 7 dni do np. 8, inny do 10, a jeszcze inny do 14 dni. Jednocześnie inny kraj skróci „cooling off period” z 4 do 3 dni, inny do 2, a jeszcze inny do 1 dnia. Należy jeszcze raz podkreślić, że możliwość ta dotyczy jedynie drogowych części przewozów kombinowanych, które mogą być traktowane na zasadach podobnych do kabotażu.
9. Ewentualne kary (Niemcy i Francja)
Unormowania wspólnotowe nie regulują kwestii kar za wykroczenia, pozostawiając je w gestii poszczególnych państw członkowskich. Najczęściej wykonywane przewozy kabotażowe dotyczą Niemiec i Francji, zatem te dwa państwa zostaną podane jako przykładowe w tym zakresie.
[AKTUALIZACJA]:
Według niemieckiego BAG (niem. Bundesamt für Güterverkehr), przedsiębiorca dopuszczający się manipulacji przy tachografie, może ponieść karę w wysokości od 15 000 do 18 000 euro. Mandat traktowany jest jako kaucja; w przypadku stwierdzenia umyślnego, nie przypadkowego, działania, przewoźnik może otrzymać jeszcze większa karę pieniężną. W branży słychać o polskich firmach, które wskutek nieprzestrzegania niemieckich przepisów przez dłuższy czas, zostały wezwane do uregulowania łączonych kar, których warto osiągała niekiedy 250 000 zł.
12 czerwca 2022 roku we Francji zaostrzono kary wynikające z Kodeksu Transportowego. Według najnowszych przepisów, kierowcy posługujący się kartą kierowcy, nienależącą do nich lub fałszywą, jak również odmawiający przedstawienia dokumentów do kontroli, podlegają karze 6 miesięcy więzienia oraz grzywną do 3 750 euro. Najwyższe kwoty dotyczą naruszeń związanych z tygodniowym regularnym odpoczynkiem w kabinie i sięgają nawet 30 000 euro.
Naruszenia międzynarodowych przepisów drogowych i przepisów kabotażowych, oraz wysokości mandatów, określone są w ustawie o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 5 lipca 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 1481):
3.1. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia – 12 000 zł
3.2. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego niezgodnie z przepisami umowy międzynarodowej lub warunkami określonymi w zezwoleniu – 12 000 zł
3.3. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy przez kierowcę nieposiadającego ważnego świadectwa kierowcy – 5 000 zł
3.4. Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego:
1) bez posiadania w pojeździe certyfikatu potwierdzającego spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu wymaganego odpowiednio do posiadanego zezwolenia – 12 000 zł
2) pojazdem niespełniającym warunków określonych w certyfikacie potwierdzającym spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu – 12 000 zł
3.5. Wykonywanie przewozu kabotażowego rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia – 12 000 zł
3.6. Wykonywanie przewozu kabotażowego rzeczy niezgodnie z warunkami określonymi dla tego przewozu – 12 000 zł
3.7. Wykonywanie międzynarodowego przewozu towarów szybko psujących się pojazdem niespełniającym warunków określonych w umowie o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP) – 3000 zł
10. Podatek VAT a kabotaż
Jest to jeden z obszarów regulowanych przepisami prawa krajowego. Należy jednak pamiętać, że wystawiając fakturę VAT za usługę transportową wykonaną w ramach kabotażu przedsiębiorcę obowiązują zasady wewnątrz wspólnotowej dostawy usług i stąd usługa taka opodatkowana jest w kraju dostawy, czyli w przypadku kabotażu wykonywanego we Francji, podatek zapłaci odbiorca francuski. Faktura będzie zatem wystawiona bez VAT-u, a odbiorca będzie płatnikiem na podstawie krajowych przepisów o podatku od wartości dodanej. Polski przewoźnik nie podlega w tym zakresie ani rejestracji do podatku VAT w danym kraju, ani opodatkowaniu z tego tytułu. Przewoźnik wykonujący przewozy kabotażowe powinien jednak udać się do właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego i złożyć wniosek o nadanie NIP-UE.
11. Procedura ochronna
Wspólnotowe Rozporządzenie 1072/2009 przewiduje procedurę ochronną w razie wystąpienia poważnego zagrożenia krajowego rynku transportowego przez kabotaż. Przewiduje ona złożenie stosownego wniosku wraz z uzasadnieniem przez państwo członkowskie do Komisji, która w terminie 1 miesiąca podejmie decyzję w tej sprawie. Każde państwo członkowskie może wnieść do Rady odwołanie od tej decyzji. Rada jako druga instancja wydaje w ciągu 30 dni wiążącą decyzję. Ograniczenia w transporcie kabotażowym mogą obowiązywać do 6 miesięcy z możliwością jednorazowego przedłużenia tego okresu do dalszych 6 miesięcy.
12. OC kabotażowe i podsumowanie
Kabotaż to dla przedsiębiorstw transportowych możliwość zminimalizowania tzw. pustych przebiegów i maksymalnego wykorzystania posiadanej floty. Daje on wiele korzyści, ale obłożony jest także licznymi ograniczeniami i wymaga dobrego przygotowania się do takich operacji. Przy wykonywaniu tego typu przewozów warto pomyśleć o ubezpieczeniu kabotażowym, które zminimalizuje ewentualne koszty poniesione w razie wystąpienia nieprzewidzianych trudności. Kwestia ubezpieczeń zostanie omówiona w następnym wpisie.
Źródła:
https://firmatransportowa.wip.pl/
kt-legaltrans.pl/kabotaz-po-zmianach-od-21-lutego-2022-roku/
tlp.org.pl/kabotaz-a-transport-kombinowany
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001481/T/D20181481L.pdf
https://www.gov.pl/web/gitd/przewoz-kabotazowy-na-terytorium-ue
http://www.kpspm.pl/249-francja-zmiany-w-kodeksie-transportowym-30-000-euro-kary-za-tygodniowy-regularny-odpoczynek-w-pojezdzie
https://www.cds-odszkodowania.info/single-post/niemiecki-kabota%C5%BC-odpowiedzialno%C5%9B%C4%87-a-ubezpieczenie-1
http://prawotransportowe-niemcy.pl/category/kary-bag/
Andrzej
2 listopada, 2016 @ 8:25 am
W 2 rysunku jest błąd – Przykład 2 –Transport międzynarodowy do Francji: dozwolone maksymalnie trzy kolejne operacje kabotażu we Francji po wyładowaniu ładunku międzynarodowego.
Przy punkcie 5 LP2 powinien być Załadunek a nie rozładunek ?
Gmys Łukasz
3 listopada, 2016 @ 8:39 am
Dziękuję Panie Andrzeju za info, grafika poprawiona:)!
Mariusz
7 listopada, 2016 @ 5:12 pm
witam
mam pytanie-czy pojazdy do 3,5 dmc mogą wykonywać dowolną liczbe przewozu na terenie innego kraju?pytam bo na innym portalu znalazłem że nie ma obostrzeń kabotażowych(ilościowych)dla takowych pojazdów.dziękuje
Gmys Łukasz
8 listopada, 2016 @ 8:36 am
Panie Mariuszu,
dziękuję za odwiedzenie naszego poradnika. Jeśli chodzi o Pana pytanie, to art.8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych precyzuje, że pojazdy o masie poniżej 3,5 DMC mogą wykonywać przewozy kabotażowe, a dodatkowo art. 1 (5c) stwierdza, że podmioty, które wykonują taki transport nie muszą posiadać licencji wspólnotowej oraz innych zezwoleń przewozowych.
Zapisy te nie oznaczają zatem dowolności w świadczeniu usług transportowych na terenie obcego kraju. Podmioty posługujące się pojazdami o DMC poniżej 3,5 t obowiązują przepisy związane z kabotażem z wyłączeniem konieczności posiadania licencji i innych pozwoleń związanych z transportem, jakie muszą posiadać podmioty korzystające z pojazdów o większej DMC. Stąd ograniczenia ilości i czasu transportu, jak również konieczność dostosowania się obcych przewoźników do przepisów jakie obowiązują w kraju wykonywania przewozów kabotażowych także dotyczą podmiotów wykorzystujących pojazdy o DMC poniżej 3,5 t. Informacja ta znajduje się w tekście w podpunkcie „Co z pojazdami poniżej 3,5 t”.
Pozdrawiam.
Piotr
9 grudnia, 2016 @ 10:46 pm
Mam pytanie: wykonałem transport z Niemiec do Francji. Następnie załadowałem w 3 różnych miejscach we Francji i rozładowałem w jednym miejscu we Francji. To są 3 kabotaże czy jeden? Jesli byłyby 3 załadunki i 2 rozładunki, to są 3,2 czy 1 kabotaż(e) ?
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Dorota Syganiec-Marszewska
12 grudnia, 2016 @ 7:55 am
Panie Piotrze,
pytanie, które Pan zadał dotyczy kwestii ustalenia, czym jest operacja kabotażowa. Tak jak napisane w artykule „należy przyjąć, że jest to przewóz ładunku od momentu jego podjęcia do jego dostarczenia adresatowi wskazanemu w liście przewozowym. Oznacza to, że podczas wykonywania takiego transportu może mieć miejsce kilka załadunków i kilka rozładunków. Jednocześnie należy pamiętać, że jeżeli ładunek to np. pięć palet, a każda objęta jest innym listem przewozowym to zgodnie z przepisami można dostarczyć jedynie 3 z nich – każdy list przewozowy to osobny transport.”. W Pana przypadku niestety nie wiem, jak wyglądają zapisy na listach przewozowych, a od tego zależy, to jak zostaną zakwalifikowane przejazdy kabotażowe. Jeśli załadunki i rozładunki dotyczyły towaru na jednym liście przewozowym, to był to jeden kabotaż. Jeśli każdy załadunek i odpowiedni rozładunek dotyczył towaru na osobnym liście przewozowym (czyli były trzy listy przewozowe) to będą to trzy transporty kabotażowe.
Pozdrawiam.
Sebastian
3 stycznia, 2017 @ 2:52 pm
Witam, zastanawia mnie czy w przypadku kiedy naczepa z ładunkiem przypływa do portu i miejsce docelowe ładunku znajduje się w promieniu 150 km nadal obowiązują przepisy dotyczące kabotażu (3 przewozy w ciągu 7 dni), czy w tym przypadku dozwolone jest na przykład dostarczenie 5 naczep z portu przez jeden ciągnik siodłowy w ramach transportu kombinowanego.
Mariola
14 marca, 2017 @ 8:47 am
Witam. A jeśli mam 3 różne cmr gdy wjeżdżam np. do Francji na 3 rozładunki międzynarodowe? Więc mam 3 rozładunki, to liczę jako wjazd międzynarodowy i nadal mam 3 kabotaże i wyjazd? Pozdrawiam 🙂
Dorota Syganiec-Marszewska
28 marca, 2017 @ 4:09 pm
Dzień dobry Pani Mariolu,
dziękuję za pytanie . Kabotaż jest transportem odbywającym się wewnątrz danego kraju, ale wykonywany jest przez zagranicznego (względem kraju wykonywania transportu) przewoźnika. Jeżeli zatem na listach CMR widać jasno, że towar wieziony jest z przekroczeniem granicy (nadawca jest np. z Polski, a odbiorca z Francji, tak jak Pani podawała), to ilość takich transportów (wskazanych w listach przewozowych) nie podlega ograniczeniu wynikającemu z przepisów odnośnie kabotażu. Zatem nadal będzie Pani miała po wykonaniu transportów międzynarodowych możliwość wykorzystania 3 przewozów kabotażowych. Jednym słowem odpowiedź brzmi: tak.
Pozdrawiam.
Botki25
22 kwietnia, 2017 @ 8:49 am
Witam, a co w przypadku:Np.: Zrobiliśmy 1/2 kabotaze po FR, albo żadnego. Po dostawie międzynarodowego ładujemy FR do D. Mam możliwość doładowaniu jeszcze FR po FR, czy jest to zabronione?
Mariola
28 listopada, 2017 @ 5:36 pm
Bardzo dziękuję za informację. To wiele wyjaśnia. Pozdrawiam serdecznie!
Artur
10 maja, 2017 @ 12:38 pm
Witam,
mam pytanie czy jeżeli pod odbytym kabotażu sam ciągnik wraca do Polski a naczepa zostaje na terytorium np Niemiec a następnie inny ciągnik po nią przyjedzie żeby wykonac kolejny kabotaż na terytorium Niemiec czy jest to możliwe? Przepisy z tego co rozumie dotyczą pojazdu silnikowego a nie naczepy?
Będę wdzięczny za odpowiedź
Pozdrawiam
Tomasz
14 lipca, 2017 @ 4:53 am
Witam serdecznie.
Wykonałem 3 przejazdy kabotażowy na terenie Francji,więc wyjeżdżam z danego kraju.Moje pytanie brzmi,po jakim okresie mogę ponownie wrócić do Francji z ładunkiem?
Oskar
29 stycznia, 2018 @ 6:57 pm
moje pytanie odnosi się do liczby kabotaży, z tego co mi wiadomo po wykonaniu transportu międzynarodowego na teren danego państwa od czasu jego rozładunku mam możliwość wykonania trzech kabotaży w ciągu 7 dni. Moje pytanie brzmi, czy liczba kabotaży ulega redukcji po ponownym wykonaniu transportu miedzynarodowego. Przykład: Wiozę ładunek z PL do DE, rozładowuję po czym wykonuje dwa kabotaże po DE i zostaje mi jeden niewykorzystany kabotaż. Teraz wyjeżdżam z niemiec i ponownie ładuje jakiś ładunek z PL do DE i nie upłynęło 7 dni a mi został 1 kabotaż, czy gdy wykonałem ponownie transport międzynarodowy mam tylko ten 1 kabotaż, czy może mam ponowną możliwość wykonania 3 kabotaży od rozładunku? Czekam na odpowiedź, pozdrawiam.
Gmys Łukasz
29 stycznia, 2018 @ 7:01 pm
Dzień dobry Panie Oskarze,
Dziękuję za zainteresowanie tematem i za pytanie. Zacznę od tego, że warunki wykonania kabotażu określa ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (tu jest link: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX%3A32009R1072 , gdyby chciał Pan poczytać u źródła). Generalnie zasada jest taka, że kabotaż można wykonać po przewozie międzynarodowym. Pierwsza możliwość jest taka, że jadąc z przewozem międzynarodowym do państwa przyjmującego, np. Niemiec rozładowuje się Pan i wykonuje 3 operacje kabotażowe w ciągu 7 dni. Jeśli wykonał Pan dwie, a następnie zrobił przewóz międzynarodowy, otwiera Pan „nowy cykl”, mimo, że nie minęło 7 dni. Nie może Pan odebrać brakującego kabotażu po wykonaniu następnego przewozu międzynarodowego. Czyli jak to Pan ujął „liczba kabotaży ulega redukcji po nowym wykonaniu transportu międzynarodowego”. Może Pan również funkcjonować według jeszcze innego schematu. Robi Pan przewóz międzynarodowy do jednego państwa przyjmującego, następnie na pusto (po rozładowaniu) jedzie do innego państwa członkowskiego, tam wykonuje Pan operację kabotażową, ale tylko jedną i musi się Pan zmieścić w 3 dniach i nie przekroczyć również terminu 7 dni. Następnie po rozładunku i na pusto może Pan wjechać do następnego państwa członkowskiego i tam wykonać w ciągu 3 dni jedną operację kabotażową nadal pilnując terminu 7 dni. Tą samą sytuację może Pan powtórzyć jeszcze jeden raz. Zatem takich pojedynczych kabotaży w odrębnych państwach może Pan wykonać max 3. Musi Pan jednak mieć poświadczenie, że wykonał Pan na początku przewóz międzynarodowy (CMR) i musi Pan dotrzymać terminów (czyli pojedynczy kabotaż w jednym kraju – wjazd na pusto, w ciągu 3 dni i w sumie max takie trzy operacje w ciągu 7 dni). Podając konkretny przykład może Pan zrobić przewóz z PL do Niemiec, potem wjechać na pusto do Francji, zrobić tam kabotaż, na pusto wjechać do Hiszpanii, tam zrobić kabotaż i np. docelowo wziąć ładunek i zrobić przewóz międzynarodowy na powrocie do PL. Naturalnie musi Pan także przestrzegać krajowych przepisów w poszczególnych krajach odnośnie transportu i posiadać wszystkie wymienione w Rozporządzeniu dokumenty.
Pozdrawiam,
Karinka
9 marca, 2018 @ 10:22 am
Witam a jak jest traktowany kabotaz mam jeden załadunek i 3 rozładunki czy to jest jeden kabotaz czy trzy kabotaze i naprzyklad moge sobie zabrac znów jeden załadunek i trzy rozladunki czy nie dzieki za odpowiedz
Gg
30 marca, 2018 @ 7:22 am
A Słyszałem ze przewozy kabotażowe dmc 3.5 muszą być zgłaszane min 24h przed podjęciem takiego ładunku czy to jest obowiązek? Gdzie to zgłosić? I co jeszcze potrzebne aby legalnie wykonać przewoz kabotazowy?
Łukasz
9 maja, 2018 @ 1:57 pm
witam,
czy wykonując transport międzynarodowy z Polski do Francji mogę po drodze wziąć doładunek i wykonać kabotaż po Niemczech?
Ryszard
26 czerwca, 2018 @ 8:53 am
Witam
Wczoraj w Niemczech nie załadowano mi auta , gdyż jak stwierdzono na załadunku łamię przepisy kabotażu.Cały mój cykl wygląda następująco PL-FR rozładunek w piątek , powrót FR-PL rozładunek w poniedziałek i w poniedziałek chciałem ładować trasę 1-1 po DE.Jak prawnie wygląda sytuacja w tym przypadku?Nie minęło jeszcze 7 dni od trasy międzynarodowej , jednak wróciłem do kraju ojczystego , czy w tym przypadku nie mogę wykonać kabotażu?
Aneta
9 sierpnia, 2018 @ 11:56 am
Dzień dobry.
Proszę o informację czy mając zarejestrowaną firmę w Polsce,mogę podjąć pierwszy załadunek w Niemczech, czyli wjechać z kraju macierzystego „na pusto”? Widziałam gdzieś taką informację,że jest to absolutnie zabronione, na jednym z portali i nigdzie już więcej. Dzwoniłam także do ministerstwa transportu ale…nie odpowiedziano mi na tyle rzeczowo, żebym wiedziała wolno/nie wolno. Proszę o pomoc.
Aneta
9 sierpnia, 2018 @ 12:01 pm
Nie widzę swojego poprzedniego komentarza, zatem pozwolę sobie zadać pytanie ponownie, czy można z kraju macierzystego wjechać na teren innego kraju bez załadunku i tam rozpoczynać proces kabotażowy, czy jest to absolutnie zabronione?
ADAM
30 sierpnia, 2018 @ 8:59 am
Witam, a jak to jest z wjazdem transportem międzynarodowym ze CH do FR.
Czy nadal przysługuje mi prawo do zrobienia 3 kabotaży? Słyszałem wiele opini a konwencja CMR mówi „do trzech przewozów kabotażowych będących następstwem transportu międzynarodowego z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego do przyjmującego państwa członkowskiego”. Wynikało by z tego że można jednak chcę rozwiać swoje wątpliwości. Dziękuje za odpowiedź
Marcin
18 października, 2018 @ 9:29 am
Witam serdecznie
Czy istnieją jakieś ulgi dla transportów branżowych ?
Chodzi mi np. o obsługę eventów. Są zlecenia gdzie po Niemczech jeździ się przez miesiąc z tym samym ładunkiem, który co drugi dzień trzeba przewieźć w inne miejsce i tam następuje rozładunek i załadunek.
Przeważnie transportowane rzeczy wracają ostatecznie do magazynu, z którego zostały pobrane.
Marek
17 stycznia, 2019 @ 7:48 am
Mam pytanie, czy jeżeli podejmuje kabotaż po Niemczech bez CMR wjazdowej ale następnym ładunkiem opuszczam Niemcy powiedzmy że DE-BE, popełniam wykroczenie?
Hipek
25 stycznia, 2019 @ 4:27 am
Mam też problem że zrozumieniem zagadnienia kabotaż gdy mamy ładunek ze Szwajcarii i rozładowujemy we Francji . Co potem? Czy można robić kabotaż we Francji?
PSW
11 czerwca, 2019 @ 11:11 am
WITAM
PRZYKŁAD: MAM ZAŁ W PL I LECIMY DO NIEMIEC TAM ROZŁ I LADUJEMY NA HISZPANIE 2 MIEJSCA ZAŁ I DWA ROZŁ W HISZPANI I POWROT ZL W HISZPANI NP DO NIEMIEC. TO KABOTAŻ?
PSW
13 czerwca, 2019 @ 11:46 am
Witam
Mam pytanie jeżeli załadowałem auto w PL i rozładowałem w DE a następnie z DE pojechałem do NL na załadunek do Hiszpanii np do Barcelony i tam rozładowałem a następnie załadowałem w Barcelonie do Sewilli i rozładowałem w Sewilli i załadowałem do PL to łapie mnie jakiś kabotaż?
Trans
11 grudnia, 2019 @ 8:38 am
Witam,
Mam pytanie mam 3 kabotaz na fr i z tym kabotazem mam juz wyjazdówke na It, czy mozna cos takiego wykonac?
Krystian
28 grudnia, 2020 @ 11:51 am
Witam, a ja mam pytanie o fakturę i podatek. Jeśli jako przewoźnik realizuję kabotaż dla polskiej firmy spedycyjnej lub innej firmy przewozowej jako podwykonawca to rozumiem, że wystawiam takiej firmie fakturę z 0% vat i ta firma też powinna swojemu kontrahentowi wystawić fakturę z zerowym vatem i dopiero ostateczny płatnik (jeśli jest firmą z kraju gdzie odbywa się kabotaż) płaci podatek vat wg stawek swojego kraju, tak?
Anita
16 lutego, 2021 @ 7:39 pm
Dziękuję bardzo za ten wpis. Dopiero zaczynam przygodę ze spedycją, a ten wpis bardzo rozjaśnił mi to zagadnienie.
Robson
8 lipca, 2021 @ 7:32 am
Witam. Czy pobranie kontenera morskiego w depocie z wypisaną cmr i dojazd na załadunek jest kabotażem? Czy tylko dojazdem z opakowaniem na załadunek?
Krzysztof Zobniow
13 lipca, 2021 @ 7:52 am
Dzień dobry , a co w przypadku: realizuje trzeci kabotaż po Francji ,termin rozładunku wskazany przez zleceniodawcę jest 7 dniem kabotażu czyli zgodnie z prawem, na miejscu rozładunku odbiorca nie przyjmuje towaru i mówi czekaj do następnego dnia (w tym momencie będę łamał przepisy o kabotażu) . Co z takim czymś zrobić ??
Miro
21 stycznia, 2022 @ 9:33 am
Witam jeśli laduje w firmie A i rozladowywuje w firmie B i ładuje w tej samej Firmie do firmy w pukncie A czyli w kółko to sie liczy jako jeden kabotaż czy to są dwa?
Gość
8 lipca, 2022 @ 9:20 am
Dzień dobry, czy jak wiozę ładunek z FR do DE to mogę wziąć doładunek z FR do BE?
MiKTS W.Witkowski
14 października, 2022 @ 12:02 pm
Dzień dobry .
czy jeżeli mam w DE 1 załadunek i 3 rozładunki to traktowane jest jako 1 kabotaz czy 3 kabotaże ? Czy liczy się liczba miejsc załadunku czy tylko rozładunku ?
Bardzo proszę o informacje. Dziękuję.
Sławek
30 października, 2022 @ 7:46 pm
Bus do 3.5 tony.Czy można wjechać na pusto do Czech i podjąć ładunek do Holandii ?
Czy trzeba wcześniej mieć ładunek do Czecha ?
Mirek
10 grudnia, 2022 @ 7:46 am
witam mam pytanie czy naczepa Turecka przywieziona z terminalu we Włoszech do Polski przez innego kierowcy na parking a stamtąd pobranie przez kierowcę polskiego i zawiezienie jej na dwa rozładunki w Czechach czy podlega to kabotarz.