Przewóz autotransporterem w Niemczech – aktualizacja norm bezpieczeństwa
W Niemczech zaktualizowano normy dotyczące zabudowy i zabezpieczenia ładunku w przewozach drogowych realizowanych autotransporterami. Ponieważ weszły w życie bez okresu przejściowego, warto wziąć je pod uwagę, planując trasę do lub przez Niemcy.
Sprawdź, jakie nowe obowiązki czekają kierowców i przewoźników odpowiedzialnych za przewóz lekkich pojazdów użytkowych.
- Co to jest VDI?
- Zabezpieczenie ładunku na lawecie – jak powinno wyglądać?
- Nowe wytyczne VDI 2700 – co się zmienia?
- Zmiany w zabezpieczaniu ładunku na autotransporterach – z czego wynikają?
VDI – co to jest?
VDI (ang Verein Deutscher Ingenieure) to Stowarzyszenie Inżynierów Niemieckich liczących ponad 150 000 specjalistów i naukowców. Tworzone przez nich wytyczne odzwierciedlają aktualny stan techniki – obejmują zalecenia i zasady z zakresu inżynierii, m.in. transportu, bezpieczeństwa pojazdów. Obecnie istnieje ponad 2050 wytycznych VDI i są one na bieżąco aktualizowane. Korzystanie z nich zwiększa bezpieczeństwo i pomaga w odpowiednim przygotowaniu transportu.
Zabezpieczenie ładunku na lawecie – jak powinno wyglądać?
Zabezpieczenie ładunku na autotransporterze, w tym innego pojazdu, musi być zgodne z normami VDI 2700, które określają wytyczne dotyczące bezpiecznego transportu. Pojazdy przewożone na autotransporterze muszą być stabilnie umieszczone i zabezpieczone przy użyciu specjalnych pasów mocujących, które spełniają odpowiednie wymagania wytrzymałościowe. Kluczowe jest, aby zabezpieczenie nie tylko uniemożliwiało przesunięcie pojazdu w trakcie transportu, ale również zapewniało ochronę przed drganiami i gwałtownymi manewrami. Pasowanie ładunku powinno być regularnie sprawdzane, aby uniknąć poluzowania się mocowań podczas jazdy, co jest szczególnie istotne przy przewozie na dużych odległościach.
Nowe wytyczne VDI 2700 – co się zmienia?
Poniżej nowe wytyczne VDI obowiązujące od września 2024 roku w Niemczech:
- Ze względu na szczególne właściwości dynamiczne obciążenia element zaciskowy musi być zaprojektowany w taki sposób, aby dźwignia była zabezpieczona przed niezamierzonym otwarciem.
- Pasy mocujące muszą nadawać się do mocowania w połączeniu z (perforowanymi) elementami drogowymi transportera. Dotyczy to głównie zastosowanych okuć (haków).
- Długość sterownika należy dobrać tak, aby pasek mocujący nie dotykał opony. Wytyczna to co najmniej połowa obwodu koła (180 stopni).
- Dopuszczalne są wyjmowane lub regulowane kontrolery (adaptery).
- Pas mocujący może być używany wyłącznie w połączeniu z przetestowanym sterownikiem.
- Kontroler wymaga etykiety lub nadruku.
- Elementy jezdni i kliny pod koła muszą mieć określone właściwości.
- Podczas, gdy w poprzedniej wytycznej 2700 (część 8.1) był jeden schemat ładowania, w nowej jest ich aż pięć.
Co ważne, zaktualizowane wytyczne VDI odnoszą się również do pojazdów transportujących samochody w układzie piętrowym, określonej siły napięcia pasów mocujących (STF), odpowiedniego dociśnięcia opony.
Warto wiedzieć, że nowe wytyczne VDI dotyczą wszystkich autotransporterów poruszających się po terenie Niemiec – bez względu na kraj, w którym zostały zarejestrowane. Jak zapowiedzieli inicjatorzy zmian, nie ma okresu przejściowego ani taryfy ulgowej za niedostosowanie się do nowych zasad zabezpieczenia ładunku.
Zmiany w zabezpieczaniu ładunku na autotransporterach – z czego wynikają?
Podczas wydarzenia w Centrum testowym Aldenhoven w pobliżu siedziby firmy w Übach-Palenberg (Niemcy), podczas którego zaprezentowano zmienione i dostosowane wytyczne VDI, dyrektor zarządzający SpanSet GmbH & Co. KG i przewodniczący komisji ds. wytycznych VDI Hans-Josef Neunfinger zaznaczył, że:
„(…) szczególnie w ciągu ostatnich kilku lat pojazdy, które należy przewozić, uległy znaczącym zmianom: stały się większe i cięższe”.
Wytyczne VDI 2700 określone w częściach 8.1 i 8.2 zmieniły się więc w odpowiedzi na zmiany, jakim uległy pojazdy na przestrzeni ostatnich lat. Co ważne, nowe normy weszły w życie bez okresu przejściowego. Dlatego przygotowanie do nich do priorytet dla tych, którzy planują przewóz autotransporterem pojazdów na terenie Niemiec.
Źródło: vdi.de, tir-transnews.ch