Użyczanie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych będzie zabronione? Sprawdź, co zmieni ustawa UD18

Oceń nas

Ustawa UD18 i jej założenia

W transporcie szykują się rewolucyjne zmiany. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad  projektem ustawy, która ma wprowadzić usprawnienia, ale i zwiększyć odpowiedzialność zarządzających transportem. O jakie zmiany chodzi i jak wpłyną one na rynek przewoźników, piszemy w poniższym artykule.

Główne założenia projektu ustawy UD18

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy – Prawo przewozowe o numerze UD18 szczegółowo opisany jest w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jego cele oraz informacja o przyczynach i potrzebie jego wprowadzenia koncentrują się wokół potrzeby uporządkowania sytuacji na rynku przewozowym.

Jak czytamy w oficjalnym dokumencie udostępnionym na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, projekt UD18 zakłada:

  1. wprowadzenie przepisów zakazujących zlecania krajowego przewozu drogowego, międzynarodowego przewozu drogowego oraz przewozu kabotażowego podmiotowi nieuprawnionemu, w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji,
  2. zmianę i ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych poprzez projekt ustawy obowiązków,
  3. uzupełnienie katalogu kar pieniężnych, jakie mogą zostać nałożone za poszczególne naruszenia.

Zakaz użyczania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych osobie nieuprawnionej

Wspomniane „użyczanie” to potoczne określenie na zatrudnianie osoby posiadającej na własność Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Dzięki temu osoba ta może pełnić w firmie funkcję osoby zarządzającej transportem. W praktyce takie rozwiązanie prowadziło do wielu nadużyć, przykładowo jedna osoba mogła zarządzać transportem w wielu firmach jednocześnie za niewielką stawkę. W drugą stronę, bardzo częstym procederem było zarządzanie transportem przez podmioty do tego nieuprawnione. Jak argumentuje to Ministerstwo Infrastruktury:

„Takie rozwiązanie pozwoli na wyeliminowanie nieuczciwych praktyk w transporcie drogowym polegających na zlecaniu usług transportu drogowego podmiotom nieposiadającym stosownych uprawnień przewozowych.”

Co zmienia ustawa UD18?

Podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, przed zleceniem przewozu drogowego będzie zobowiązany do sprawdzenia:

✅ Czy przewoźnik ma uprawnienia do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego?

✅ Czy posiada dokumenty wymagane w transporcie danego ładunku?

Dodatkowo, podmiot zobowiązany jest do wystawienia i przekazania przewoźnikowi drogowemu dokumentu potwierdzającego zlecenie.

Skrócenie terminu płatności w transporcie

Kolejną dewizą autorów projektu ustawy UD18 jest przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach. Jedna z największych bolączek w transporcie ma zostać rozwiązana dzięki wprowadzeniu 14-dniowego terminu płatności za usługi transportowe i spedycyjne. Ma on zacząć obowiązywać w okresie 36 miesięcy liczonym od dnia wejścia w  życie niniejszej ustawy.

„(…) termin zapłaty świadczenia pieniężnego za wykonanie usługi w transakcji handlowej, polegającej na odpłatnym, drogowym przewozie rzeczy, wysyłania lub odbierania przesyłek towarowych, pośrednictwa przy przewozie rzeczy lub inna usługa, związana z wykonywaniem przewozu drogowego, wynosi 14 dni od dnia przedstawienia zleceniodawcy faktury lub rachunku za wykonanie usługi”.

Uzupełnienie katalogu kar pieniężnych za poszczególne naruszenia

Projekt ustawy przewiduje również zmianę i ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych obowiązków. Ich wysokości nie są jeszcze znane, ponieważ sam projekt nie został jeszcze zatwierdzony. Możemy jednak przypuszczać, że skoro za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego przez osobę, która nim zarządza (wg art. 7c) kara wynosi obecnie od 200 do 2 000 zł, stawki wzrosną jeszcze bardziej.

Składki ZUS liczone od płacy minimalnej

Kolejnym ważnym punktem w projekcie UD18 jest sposób obliczania składek. Obecnie wykonuje się to na podstawie średniej krajowej – projekt ustawy UD18 zakłada, że liczone będą od najniższej krajowej. Z całą pewnością wpłynie to na sposób rozliczania kierowców i ogólnie na koszty firm transportowych.

Co, jeśli stracisz certyfikat? Porady dla przewoźnika

Jeśli Twój certyfikat kwalifikacji zawodowej przestaje obowiązywać, np. wskutek cofnięcia uprawnień przez Instytut Transportu Samochodowego, należy podjąć następujące kroki:

➡️Przede wszystkim zaprzestać wykonywania działalności wymagającej tego certyfikatu. Świadczenie usług przewozu drogowego bez ważnego dokumentu może prowadzić do sankcji.

➡️Złożyć wniosek o ponowne uzyskanie certyfikatu lub spełnić warunki przewidziane ustawą (np. odzyskanie dobrej reputacji, wykazania odpowiedniej zdolności finansowej lub sprzętowej)., ponieważ nowy projekt regulacji Projekt UD18 zakłada zaostrzenie kontroli i ograniczeń w udostępnianiu certyfikatów.

W przypadku, gdy decyzja o cofnięciu dotyczy także licencji lub prowadzenia działalności transportowej, być może trzeba będzie ograniczyć lub zawiesić działalność, aż do spełnienia wymogów prawnych. Wygasły certyfikat oznacza konieczność wstrzymania działalności wymagającej takiego dokumentu oraz aktywnego działania w celu jego odzyskania lub zastąpienia zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Źródła: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-transporcie-drogowym8 , https://legislacja.gov.pl/projekt/12384254/katalog/13053626#13053626%C2%A0