Wdrażanie systemów telematycznych
Korzyści z wdrażania systemów telematycznych w firmach transportowych
Aktualnie zaobserwować można zdecydowany rozwój technologii branży transportowej. System telematyczny to nic innego, jak operowanie informacją ? jej pozyskaniem, przetwarzaniem, dystrybucją, a w efekcie końcowym zastosowaniem w działalności przedsiębiorstwa transportowego w celu poprawy efektywności i bezpieczeństwa wykonywanych usług.
Obecnie na rynku znajdziemy bogatą ofertę firm oferujących systemy tematyczne dla branży TSL. Jak wybrać najlepiej?
Przede wszystkim przedsiębiorca powinien postawić sobie pytanie, czego oczekuje od systemu? Jeśli miałby go wykorzystywać, jak zwykłą nawigację, to tak naprawdę szkoda jego zaangażowania i środków wydanych na telematykę.
Wśród korzyści wynikających z użytkowania systemów telematycznych w transporcie drogowym wymienia się monitorowanie zużycia paliwa, emisję spalin, parametrów pracy pojazdów i kierowców. Jednak nie należy opierać się jedynie na podstawowych funkcjach.
Dostawcy systemów telematycznych podkreślają, że nim przewoźnik wybierze konkretny system, musi najpierw dokonać dobrego rozeznania w swojej firmie. Przede wszystkim spytać każdą z osób zatrudnionych, co stanowi problem w ich pracy, gdyż księgowa, spedytor, czy kierowca będą mieć zdecydowanie odmienne potrzeby i uwagi dotyczące wykonywanych przez nich obowiązków. Ważne, aby ustalić priorytety wśród spraw wymagających poprawy ? czy to będzie czas pracy kierowców, czy czas dotarcia informacji do spedytora, itp. Dopiero po dokonaniu niejako badania we własnej firmie, przedsiębiorca można zastanowić się nad wyborem systemu i indywidualnie rozmawiać z dostawcami, wysłuchać proponowanych przez nich rozwiązań. Mnogość firm zajmujących się systemami telematycznymi powinna wzbudzać czujność wśród potencjalnych klientów. Warto dokonać rozeznania rynku telematycznego i skorzystać z usług firm z doświadczeniem i dobrymi referencjami.
Należy pamiętać, że korzyści wynikające z zastosowania systemu telematycznego nie przyjdą od razu. Ważne, aby do wdrożenia zakupionego systemu zaangażować wszystkich pracowników firmy, tak by każdy na co dzień mógł efektywnie korzystać z programu. Sukcesu nie odnotuje się, kiedy w pojeździe przewoźnik posadzi kierowcę nie potrafiącego korzystać z systemu, niewykwalifikowanego.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Otóż na to, w jaki sposób dostawcy usług telematycznych organizują szkolenia podczas wdrażania systemu. Czy sprawdzają efektywność jego wykorzystania i pokazują, co i w jaki sposób ulepszyć, podczas użytkowania programów?
Aby system telematyczny spełniał swoją funkcję, czyli zwiększał zyski firmy to przede wszystkim trzeba go używać w sposób efektywny. Nie traktować jedynie jak nowinkę techniczną, którą warto zakupić, a faktycznie skorzystać z możliwości dobrego, a co więcej dobrze wdrożonego system telematycznego.