Jakie zmiany czekają międzynarodowy transport po brexicie?

5/5 - (4 votes)

 

Po brexicie przewoźnicy muszą się liczyć z utrudnieniami
Brexit spowoduje zmiany w międzynarodowym transporcie

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej stało się faktem. Ostatnie tygodnie dzielą nas od zakończenia okresu przejściowego, po którym wymiana gospodarcza pomiędzy UK a UE będzie musiała się odbywać na nowych zasadach. Jak będą one brzmiały i jak ich wejście w życie przełoży się na transport?

  1. Kolejki na granicach i 2 dni czekania na odprawę?
  2. Zmiany w transporcie drogowym rzeczy
  3. Ułatwienia dla transportu ze strony brytyjskiego rządu
  4. Gdzie szukać informacji o brexicie?

 

  1. Kolejki na granicach i 2 dni czekania na odprawę?

Początek 2021 może być trudny dla całej branży logistycznej. Jeżeli nie dojdzie do podpisania jasnej umowy handlowej, zaczną obowiązywać bardziej rygorystyczne procesy celne. Będą się one wiązały z dodatkowymi opłatami, a przede wszystkim z utrudnieniami na granicach. Najgorszy scenariusz brytyjskiego rządu przewiduje kolejki nawet do 7000 ciężarówek, które będą musiały czekać na odprawę w Kent nawet 2 dni. Warto wspomnieć, że kierowcy ciężarówek próbujący wjechać do hrabstwa Kent będą musieli uzyskać wcześniej właściwe zezwolenie, wydawane na podstawie stosownego formularza. Jego brak będzie wiązał się z grzywną w wysokości 300 €. Szacuje się, że część aut może być z tego powodu zatrzymywana lub zawracana przez francuskie służby celne.

Powyższe wyliczenia wynikają z przewidywań, że zaledwie 50-70 % dużych i jedynie 20-40% małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się transportem drogowym będzie gotowych do handlu transgranicznego od 1 stycznia 2021. Może to doprowadzić do chaosu przy przekraczaniu granic UE-UK, przynajmniej w początkowym okresie przyszłego roku.

  1. Zmiany w transporcie drogowym rzeczy

Jeżeli nie dojdzie do porozumienia władz w zakresie łańcuchów dostaw, nastąpią znaczące zmiany w transgranicznym przepływie towarów. Będą one dotyczyły zarówno importu, eksportu, jak i tranzytu. Co to będzie oznaczało w praktyce?

Zbliżające się wyjście z Europy już zmusiło część brytyjskich przedsiębiorstw przemysłowych importujących do lub z UE do rozpoczęcia przenoszenia zakładów produkcyjnych i magazynów do Europy kontynentalnej, a przedsiębiorstwa spoza UE z siedzibą w Wielkiej Brytanii również do przenoszenia produkcji. Będzie to skutkowało przesunięciem nacisku w obrębie europejskich sieci produkcyjnych i centrów dystrybucyjnych z Wielkiej Brytanii na kontynent, co będzie miało poważne konsekwencje dla portów europejskich, ponieważ będą one musiały pomieścić dodatkowe magazyny i ilość przychodzących towarów.

Dodatkowym ciosem finansowym może być zmiana drogi przepływu towarów w taki sposób, aby całkowicie wykluczyć Wielką Brytanię. Dotyczy to także Irlandii Północnej, która będzie transportować towary z pominięciem brytyjskiego mostu lądowego. Kontrole towarów przewożonych między Wielką Brytanią a Irlandią Północną będą musiały odbywać się na Morzu Irlandzkim. W przypadku braku porozumienia będą one najprawdopodobniej rygorystyczne. Można również spodziewać się nakładania dodatkowych taryf na produkty, które zostaną uznane za zagrożone wywiezieniem ich z Irlandii Północnej do UE. Koszty te można byłoby później odzyskać, jeśli towary pozostaną w Irlandii Północnej.

Poważne opóźnienia mogą także dotyczyć transportu żywności ze Zjednoczonego Królestwa do Irlandii Północnej, ponieważ produkty pochodzenia zwierzęcego będą wymagały świadectw zdrowia przy wywozie. Będą one również podlegały inspekcjom sanitarnym w takich portach jak Belfast i Larne. W związku z tym przewoźnicy transportujący np. żywność do supermarketów będą musieli się liczyć ze wzrostem biurokracji.

  1. Ułatwienia dla transportu ze strony brytyjskiego rządu

Zjednoczone Królestwo próbuje się przygotować do nowej sytuacji, otwierając na granicach kolejne urzędy celne. Oprócz tego, częściowo ze względu na walkę ze skutkami pandemii, rząd brytyjski zrezygnował z planów natychmiastowego wprowadzenia pełnej kontroli granicznej od 1 stycznia. Brytyjskie przedsiębiorstwa importujące standardowe towary z UE, np. elektronikę i odzież, będą mogły odraczać pełne zgłoszenia celne i płatności taryfowe na okres do sześciu miesięcy. W przypadku produktów łatwo psujących się (np. świeżych warzyw, mięsa, mleka i jaj) kontrole celne rozpoczną się w kwietniu 2021 r., a przedsiębiorstwa będą zobowiązane do składania pełnych deklaracji i dokonywania płatności taryfowych do lipca tego samego roku.

  1. Gdzie szukać informacji o brexicie?

Eksperci są zdania, że do końca 2020 roku wiele może się jeszcze wydarzyć. Możliwe jest zarówno zawarcie korzystnych dla obu stron porozumień handlowych, jak i zupełny ich brak. Dlatego warto śledzić informacje na temat brexitu, zarówno rządowe jak i branżowe. Polskim przedsiębiorcom z pomocą przychodzi oficjalna strona https://www.brexit.gov.pl/, gdzie można znaleźć aktualne ustalenia dotyczące relacji pomiędzy UE a UK.

 

Źródła:

https://www.brexit.gov.pl/

http://brexitlegal.ie/using-the-uk-land-bridge/

https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/eu-uk-after-referendum/

https://www.theguardian.com/politics/2020/sep/23/truck-queues-could-be-7000-long-when-brexit-transition-ends-ministers-warn

https://www.theguardian.com/politics/2020/sep/14/official-post-brexit-report-warns-of-queues-of-7000-lorries-in-kenthttps://

www.timocom.co.uk/blog/no-deal-brexit-consequences-for-uk-logistics-and-shipping

zdjęcie: stock.adobe.com, brainwashed 4 you