Jak zmieniają się przepisy dotyczące opon do samochodów ciężarowych na zimę?

4.9/5 - (18 votes)

Żadnego kierowcy, zwłaszcza zawodowego, nie trzeba przekonywać, że jazda zimą bez odpowiedniego ogumienia wiąże się z podwyższonym ryzykiem utraty przyczepności i łatwo może doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku. Kolejne kraje Unii Europejskiej w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach decydują się na wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących m.in. opon samochodów ciężarowych i autobusów.

Nowe zasady przepisy dotyczące opon do samochodów ciężarowych

  1. Niemcy: bez „zimówek” na osiach skrętnych nie pojedziesz
  2. Szwecja: obowiązkowe opony zimowe na wszystkich kołach od grudnia do końca marca
  3. Nowe zasady oznaczania opon – co trzeba wiedzieć?
  4. Uwaga na oznaczenia opon do ciężarówek!
  5. Zmiany najprawdopodobniej od 1 maja 2021 roku

 

Niemcy: bez „zimówek” na osiach skrętnych nie pojedziesz

Republika Federalna Niemiec przyjęła w październiku rozporządzenie, zgodnie z którym autobusy kategorii M2 (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton) i M3 (o dmc powyżej 5 ton) oraz ciężarówki kategorii N2 i N3 (odpowiednio o dmc od 3,5 do 12 ton i powyżej 12 ton) w okresie zimowym obowiązkowo będą musiały być wyposażone w opony zimowe nie tylko na osiach napędowych, lecz także skrętnych. Przepis wejdzie w życie 1 lipca 2020 roku, zaś niestosowanie się do niego będzie groziło mandatem w wysokości odpowiednio:

  • za brak opon zimowych – 60 EUR,
  • za spowodowanie utrudnień w ruchu drogowym – 80 EUR,
  • za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym – 100 EUR,
  • za spowodowanie wypadku – 120 EUR.

W każdym z powyższych przypadków kierowca zostanie dodatkowo ukarany jednym punktem karnym.

Szwecja: obowiązkowe opony zimowe na wszystkich kołach od grudnia do końca marca

Idąc w ślady Niemiec, Szwecja także znowelizowała przepisy dotyczące właściwego ogumienia. Od 1 grudnia do 31 marca każdego roku (począwszy od 01.12.2019) wszystkie pojazdy poruszające się po szwedzkich drogach, a także ich przyczepy i naczepy, będą musiały mieć opony zimowe na każdym kole.

Warto zaznaczyć, że pomiędzy 1 października a 15 kwietnia w Szwecji dozwolone jest także stosowanie opon z kolcami.

Nowe zasady oznaczania opon – co trzeba wiedzieć?

U źródeł wielu działań Parlamentu Europejskiego leży troska o środowisko. Wpłynęła ona m.in. na wypracowanie nowego systemu etykietowania opon, w tym do samochodów ciężarowych (tzw. kategoria C3). Cel wprowadzenia nowych zasad jest jednak szerszy: przede wszystkim chodzi o zwiększenie świadomości przewoźników i kierowców, co przełoży się na bezpieczniejszą, bardziej ekonomiczną i ekologiczną jazdę. W związku z powyższymi założeniami oznaczenia produkowanych w niedalekiej przyszłości opon będą musiały zawierać informacje o:

  • wydajności paliwowej,
  • przyczepności na mokrej nawierzchni,
  • zewnętrznym poziomie hałasu toczenia.

Dane o właściwości opony w warunkach zimowych (przyczepności na śniegu i lodzie) będą mogły być również przedstawione na etykiecie w formie piktogramów.

W fazie projektu pozostaje rozszerzenie tych oznaczeń o maksymalny dopuszczalny przebieg opony oraz informacje dotyczące ścieralności. Te ostatnie są o tyle istotne, że proces ścierania powoduje dostawanie się do środowiska szkodliwego mikroplastiku.

Uwaga na oznaczenia opon do ciężarówek!

Wspomniana powyżej troska o środowisko przełożyła się również na zainteresowanie KE oponami kategorii C3, przeznaczonymi do samochodów ciężarowych. Ze względu na to, że pojazdy transportu drogowego pokonują ogromną liczbę kilometrów rocznie, a m.in. przez swoją masę powodują większe ścieranie się opon niż auta osobowe, modernizacja ich ogumienia oraz jego oznaczenia może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa oraz zmniejszenia emisji szkodliwych spalin. Dlatego też opony klasy C3 także zostaną objęte unijnymi wymogami w kwestii etykietowania, które do tej pory nie dotyczyły produktów tej kategorii.

Zmiany najprawdopodobniej od 1 maja 2021 roku

Porozumienie w sprawie nowego systemu etykietowania opon, uzgodnione przez posłów z Komisji ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii PE oraz fińskiej prezydencji w UE, ma na razie charakter nieformalny. Jeśli w najbliższym czasie zostanie zatwierdzone przez ww. Komisję oraz Komitet Stałych Przedstawicieli Rady – a wszystko wskazuje, że tak się stanie – znowelizowane przepisy będą obowiązywały od 1 maja 2021.

Źródła:
http://koben.pl/niemcy-nowe-rozporzadzenie-w-sprawie-opon-zimowych-do-samochodow-ciezarowych-i-autobusow-od-1-lipca-2020-r/
http://koben.pl/po-niemczech-rowniez-szwecja-zmienia-wymagania-dotyczace-opon-zimowych-dla-ciezarowek/
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20191114IPR66510/labels-for-tyres-deal-for-greener-and-safer-road-transport
https://etransport.pl/wiadomosc,59478,zmiany_w_systemie_etykietowania_opon.html