Nowelizacja przepisów i wykroczeń drogowych 2016
Kompendium wiedzy, nowe przepisy dotyczące mandatów, sposobów karania kierowców.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest głównym celem polityki transportowej na terenie całej Unii Europejskiej. Instytucje unijne oraz państwa członkowskie nieustannie wprowadzają regulacje, mające na celu ograniczenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków oraz osób rannych. W jaki sposób zwiększa się poziom bezpieczeństwa na polskich drogach?
Kontrole prędkości na autostradach, drogach krajowych i miejskich mają zwiększyć bezpieczeństwo. Różne urządzenia zapewniają systematyczną kontrolę na odcinkach dróg, gdzie naruszenia przepisów zdarzają się regularnie i gdzie występuje zwiększone zagrożenie wypadkami.
Nowe sposoby Inspekcji Transportu Drogowego na karanie kierowców
Z końcem listopada tego roku w systemie CANARD zaczną działać dwa nowe rodzaje urządzeń.
- system odcinkowego pomiaru prędkości
- system wychwytujący przejazd na czerwonym świetle
Odcinkowe pomiary prędkości zostały zainstalowane w 29 miejscach naszego kraju. Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle jest 20. Nie będzie znaków informujących o kamerach i fotoradarach, które rejestrują przejazd auta na czerwonym świetle, ponieważ trzeba byłoby stworzyć w tym celu nowy znak drogowy.
Mapę fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości oraz kamer udostępnia CANARD http://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/portal/o-nas/mapa-urzadzen
Wezwanie do wskazania kierującego jest wysyłane w komplecie ze zdjęciem
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, iż do wezwań kierowanych do właścicieli lub posiadaczy pojazdów, które zostały wygenerowane od 30.10.2015 roku dołączone jest zdjęcie z urządzenia rejestrującego naruszenie (wcześniej w celu zapoznania się z materiałami zdjęciowymi należało zgłosić się do siedziby CANARD w Warszawie)
Nowelizacja przepisów i wykroczeń drogowych
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Sprawiedliwości oraz Infrastruktury i Rozwoju zaproponowały nowe przepisy, które zaostrzą kary wobec:
- Kierowców, którzy otrzymali sądowy zakaz prowadzenia pojazdu, ponieważ jechali w stanie nietrzeźwości.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało rozporządzenie, które wdroży przepisy dyrektywy unijnej jeszcze w tym roku. Prawo jazdy poprzez specjalny kod 69, będzie zdradzało zamontowane urządzenie blokady alkoholowej tzw. alkolocka w pojeździe. Ukarany z takiej możliwości będzie mógł skorzystać po upływie połowy zakazu (decyzję będzie podejmował sąd, który wcześniej orzekł ograniczenie prowadzenia pojazdu). W przypadku dożywotniego zakazu kierowania pojazdem mechanicznym, po upływie co najmniej 10 lat. Osoba, która zdecyduje się na blokadę alkoholową w aucie, co roku będzie musiała przeprowadzić kalibrację urządzenia, poza tym będzie musiała posiadać zaświadczenie o badaniu technicznym samochodu, ze względu na posiadaniem alkolocka.
- Młodych kierowców
Kierowcy, którzy w okresie 2 lat od uzyskania prawa jazdy spowodują wypadek, lub zostaną zatrzymani za jazdę pod wpływem alkoholu czy dopuszczą się trzech wykroczeń np. przekroczą prędkość powyżej 30 km/h utracą prawo jazdy. Świeżo upieczeni kierowcy będą objęci nadzorem w ramach okresu próbnego zamieszczonego w ustawie o kierujących pojazdami, która ma wejść w życie 04 stycznia 2015 roku.
Nowe wysokości mandatów za wybrane wykroczenia
Jeśli projekty złożone przez poprzedni rząd przejdą w całości drogę legislacyjną bez sprzeciwów (wiele wskazuje na to, że tak będzie), nowe wysokości mandatów za wybrane wykroczenia zaczną obowiązywać od 04 stycznia 2016 roku. Dodatkowo przypominamy, iż w tym czasie zacznie obowiązywać nowa zasada redukowania punktów karnych (pisaliśmy już o tym). Oto kilka propozycji z nowego taryfikatora
- 4 pkt i 300 zł za prowadzenie auta bez zapiętych pasów bezpieczeństwa
- 4 pkt i 300 – 500 zł za przewożenie osoby/ osób bez zapiętych pasów
- 6 pkt i 500 zł za przewożenie dziecka bez fotelika
- 10 pkt i 500 zł za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerów
Na przestrzeni ostatnich lat wiele się zmieniło w mentalności Polaków. Dziś jazda „po pijaku” nie jest już godnym podziwu wyrazem pogardy dla policji, ale ostro osądzanym przez społeczeństwo, skrajnie nieodpowiedzialnym zachowaniem. Znawcy powyższego problemu są zadnia, że samo zaostrzenie sankcji nie wyeliminuje z dróg nietrzeźwych kierowców. Dlatego władza parlamentarna zdecydowała się na wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, które mają wpłynąć na zmniejszenie liczby pijanych na drogach.
Jako naród powoli zaczynamy przekonywać się do fotoradarów (urządzeń, które pomagają w studzeniu rajdowych zapędów). Funkcjonujące fotoradary są oznakowane, co oznacza, że obecnie nie są to „maszynki do robienia pieniędzy”- co większość kierowców swego czasu irytowało. Na dzień dzisiejszy „oznakowany” system jest sensowny, ponieważ fotoradary i radary zmuszają do zmniejszenia prędkości w miejscach gdzie jest to szczególnie wymagane. Również potrzebna są działania edukacyjne, które będą zwiększały świadomość kierowców.