Nowy zakaz wjazdu polskich i litewskich ciężarówek na Białoruś

Oceń nas

Zakaz ruchu dla ciężarówek z PL i LT w Białorusi

W dniu 3 listopada 2025 r. prezydent Białorusi Alaksandr Łukaszenka podpisał dekret zakazujący wjazdu na terytorium Białorusi ciężarówek i ciągników zarejestrowanych w Polsce i na Litwie. Restrykcja ma obowiązywać do 31 grudnia 2027 roku i obejmować nie tylko ciężarówki i ciągniki, ale i naczepy oraz samochody osobowe, wykonujące przewozy międzynarodowe na podstawie listów przewozowych (indywidualnych lub CMR).

Odwet wobec decyzji Polski i Litwy?

Nowe ograniczenia są interpretowane jako reakcja Mińska na działania Polski i Litwy, które w ostatnich tygodniach zdecydowały się na zamknięcie przejść granicznych z Białorusią. Litwa podjęła ten krok w związku z naruszeniami przestrzeni powietrznej (m.in. balony meteorologiczne i przemytnicze) z kierunku Białorusi. Białoruski dekret można więc odczytywać jako element gry geopolitycznej i narzędzie nacisku na kraje sąsiednie.

Jak czytamy na łamach Onetu:

— Nasze relacje handlowe już zaczynają odczuwać negatywne skutki tego zamknięcia granicy — powiedział BNS Driżas. Jego zdaniem „Litwa może stopniowo zniknąć z logistycznej czy handlowej mapy”. Olegas Tarasovas, wiceprezes Narodowego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych „Linava” powiedział nadawcy publicznemu LRT, że „sytuacja jest bliska katastrofy i jeśli granica nie zostanie otwarta, litewscy przewoźnicy zostaną wypchnięci z rynku”.

Skutki dla firm transportowych

  1. Potrzeba reorganizacji tras

Firmy, które dotychczas realizowały przewozy ze Wschodu (na przykład z Chin) przez Białoruś do UE, szczególnie te zarejestrowane w Polsce lub na Litwie, staną przed koniecznością reorganizacji tras. Trasy przez terytorium Białorusi przestaną być dostępne dla polskich jednostek.

  1. Przeładunek na granicy

Do tej pory jednym ze sposobów omijania ograniczeń było przeładowanie towaru z polskich naczep na pojazdy białoruskie lub na lokalne jednostki. Nowy dekret rozszerza zakaz także na naczepy z polską rejestracją, co utrudnia (w niektórych przypadkach uniemożliwia) takie operacje poza obszarem przygranicznym.

Ponadto, zgodnie z analizą Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP), teraz zarówno pojazd ciężarowy, ciągnik, jak i naczepy z polską rejestracją będą mogły się poruszać tylko pomiędzy przejściem polsko-białoruskim a wyznaczonym na Białorusi terminalem logistyczno-celnym (TLC).

  1. Zatory i kolejki graniczne

Na wschodniej granicy Białorusi już pojawiły się sygnały zatorów. Według źródeł podawanych np. przez Kresy.pl, kolejka pojazdów do wyjazdu z Brześcia do Polski wzrosła sześciokrotnie, do ponad 2,5 tys. jednostek. Problemy logistyczne na granicach mogą się pogłębić, co oznacza wydłużone czasy oczekiwania, koszty postojów i ryzyko braku płynności w łańcuchach dostaw.

  1. Utrata konkurencyjności

Polskie i litewskie firmy transportowe tracą konkurencyjną przewagę na trasach przez Białoruś. Klienci mogą szukać operatorów zarejestrowanych w innych krajach (np. na Łotwie czy w państwach spoza UE), którzy nadal mogą korzystać z tras przez Białoruś.

Z relacji mediów: firmy i stowarzyszenia transportowe określają sytuację jako “bliską katastrofy”.

Co mogą zrobić przewoźnicy?

Zmiany mogą oznaczać drastyczną redukcję rentowności, konieczność restrukturyzacji działalności lub całkowite wycofanie się z niektórych tras. Ale pomimo że dekret wymusza bardzo istotne ograniczenia, przewoźnicy mają pewne opcje dostosowawcze.

W sytuacji kiedy bezpośredni przejazd przez Białoruś nie jest możliwy, należy analizować trasy alternatywne. Choć mogą być dłuższe i droższe, pozwalają utrzymać ciągłość przewozu. Opcją do rozważenia jest również współpraca z operatorami lokalnymi (na Białorusi lub w krajach tranzytowych). Tam, gdzie możliwy jest przeładunek, można współpracować z firmami lokalnymi, które przejmą transport na dalszym odcinku po stronie białoruskiej (o ile prawo i warunki logistyczne na to pozwolą).

Sytuacja się powtarza

Zakazy i ograniczenia tranzytu przez Białoruś dla przewoźników unijnych nie są nowym fenomenem. W przeszłości obowiązywały uchwały Rady Ministrów Białorusi ograniczające tranzyt ciężarówek z UE do punktów przeładunkowych przy granicy.

Nowa uchwała Rady Ministrów nr 599 z 31 października 2025 r. formalnie przedłuża wcześniejsze sankcje oraz wprowadza rozszerzone ograniczenia wobec przewoźników litewskich, np. zmusza ich do korzystania wyłącznie z przejść litewsko-białoruskich.

Dekret został opublikowany na Białoruskim Narodowym Portalu Prawnym, co potwierdza jego formalny charakter i wiążącą moc prawną dla podmiotów korzystających z dróg białoruskich. Niewykluczone, że sytuacja może się zmieniać, np. przy porozumieniach między państwami granicznymi, negocjacjach dwustronnych lub interwencjach unijnych. Dlatego należy monitorować sytuację na bieżąco co pozwoli reagować szybciej.

 

Źródła: Onet, OKO Press, Kresy.pl