Pojazdy pilotujące transport nienormatywny na nowych zasadach

4/5 - (1 vote)

transport-nienormatywny-wytyczne-pojazd-pilotujacy-blog-poradnik-transportowy

Jak poinformowało Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego, od 17 lutego 2024 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące pojazdów pilotujących. Najważniejsze zmiany to m.in. likwidacja tablicy informacyjnej, minimalna wysokość pojazdu, dopuszczalne rodzaje nadwozia oraz nowe wytyczne odnośnie oznakowania i wyposażenia.

Wysokość pojazdu pilotującego

Według Dziennika Ustaw, pojazdem wykonującym pilotowanie jest pojazd samochodowy o DMC do 3,5 tony, o rodzaju nadwozia BB, AF lub AG i wysokości nie mniejszej niż 1,7 m, nie uwzględniając wysokości urządzeń umieszczonych na pojeździe, które nie powinny ograniczać widoczności drogi lub zasłaniać światła, tablic rejestracyjnych, a także inne tablic czy znaków, składających się na wyposażenie pojazdu.

Oznakowanie pojazdu pilotującego

Wytyczne dotyczące oznakowania odnoszą się do napisu „PILOT” i pasów:

  • Napis „PILOT” powinien być umieszczony na przedniej masce pojazdu, a także na przednich drzwiach bocznych oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu. Jeśli chodzi o napis w formie lustrzanego odbicia na przedniej masce to jest to dopuszczalne.
  • Pasy barwy białej i czerwonej powinny być umieszczone na przedniej masce, na bokach oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu. Nie powinno stosować się zaś pasów barwy czerwonej i białej na przedniej masce, jeśli wymiary maski nie pozwalają na umieszczenie jednocześnie pasów i napisu „PILOT”.

Nowe oznakowanie ma wyglądać tak, jak poniżej:

wzor-oznakowania-pilot-transport-nienormatywny-dziennik-ustaw

Wyposażanie pojazdu pilotującego

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu pilotującego przejazd nienormatywny, określone są w załączniku do rozporządzenia. Według niego powinno ono zawierać:

  1. Światła błyskowe barwy żółtej – co najmniej 2,
  2. Światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej,
  3. Światła z przodu i z tyłu (po 2), o określonej wysokości i odległości od siebie na wysokości 250-1500 mm od dolnej krawędzi obudowy, odległość pomiędzy 0,6 m),
  4. Środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym urządzenie przenośnie do bezpośredniej komunikami poza pojazdem – co najmniej 1,
  5. Urządzenie nagłaśniające,
  6. Pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm – co najmniej 4,
  7. Tarczę do zatrzymywania pojazdów,
  8. Latarkę do dawania sygnałów innym pojazdom w czasie ograniczonej widoczności na drodze – światło barwy czerwonej,
  9. Wysokościomierz do pomiaru wysokości od 5 m,
  10. Taśmę mierniczą do pomiaru od 30 m.

Szczegółowe specyfikacje dotyczące wyposażenia oraz obowiązków pilota dostępne są w rozporządzeniu art. 64i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.

Źródło: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego, Dziennik Ustaw