Przepisy europejskie dotyczące stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych

Obowiązek opon zimowych w krajach Unii Europejskiej 2015

W wielu krajach Europy zmiana ogumienia na zimowe w pojazdach ciężarowych i naczepach jest wymagana przepisami, a za nieprzestrzeganie prawa w tej materii grożą wysokie mandaty; włącznie z unieruchomieniem pojazdu. Jest też jednak gros państw, w których nie ma obowiązku posiadania opon zimowych. Zróżnicowanie przepisów europejskich może być dużym utrudnieniem; szczególnie dla operatorów flot. Warto zatem wiedzieć gdzie i jakie są wymagania odnośnie stosowania tzw. „zimowek”. Można je znaleźć w ustawodawstwie poszczególnych krajów.

obowiązek zimówek

Dlaczego warto założyć „zimówki”?

Zimą wzrasta znacząco ryzyko kolizji oraz wypadków drogowych, gdyż na mokrych, pokrytych lodem, śniegiem i błotem nawierzchniach niewłaściwe opony wydłużają drogę hamowania i obniżają przyczepność do podłoża. Opony zimowe zdecydowanie zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach śniegowych. Zimówka składa się bowiem ze specjalnych, dużo miększych mieszanek gumy (z podwyższoną zawartością krzemionki), ma też inną budowę bieżnika, dzięki czemu odprowadza większą ilość wody, śniegu i błota pośniegowego (ma wyższy poziom przyczepności i lepszą trakcję niż tradycyjna opona).

Wymiana opon na zimowe jest zasadna, gdy w danym kraju określonym terminie na drogach panują prawdziwe warunki zimowe. Różne państwa europejskie rozwiązały tę kwestię w różny sposób.

Kraje, w których stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe*

*Do krajów, w których stosowanie opon zimowych jest wymagane zgodnie z lokalnymi rozwiązaniami lub, w których stosowanie opon zimowych lub innego wyposażenia obowiązuje w określonych okolicznościach lub na niektórych drogach (częściowy wymóg stosowania opon zimowych) należą:

  • Niemcy (w warunkach zimowych),
  • Włochy (od 15 listopada do 15 kwietnia w warunkach zimowych zgodnie z oznakowaniem drogowym),
  • Luksemburg (w warunkach zimowych), Albania (w warunkach zimowych w zależności od regionu drogi),
  • Mołdawia (od 1 grudnia do 31 marca, kiedy drogi są pokryte lodem lub śniegiem),
  • Rumunia (gdy na drogach panują warunki zimowe),
  • Hiszpania (w zależności od warunków pogodowych i oznakowania dróg)
  • Portugalia (na odpowiednio oznakowanych drogach).

Coraz więcej europejskich krajów wymaga jednak stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych (oraz osobowych) nie tylko wtedy, gdy zmuszają do tego warunki na drodze, lecz również w określonych okresach roku niezależnie od tego, czy zalega śnieg lub lód.

Przepisy wprost nakładają obowiązek używania opon zimowych w:

  • Norwegii (od 15 listopada do 31 marca i od 16 października do 30 kwietnia w regionach Nordland, Tromms i Finnmark),
  • Szwecji (od 1 grudnia do 31 marca oraz w warunkach zimowych),
  • Austrii (od 1 listopada do 15 kwietnia oraz w warunkach zimowych),
  • Bośni i Hercegowinie (od 15 listopada do 15 marca),
  • Czarnogórze (od 15 listopada do 1 kwietnia),
  • Czechach (od 1 listopada do 30 kwietnia oraz w warunkach zimowych),
  • Słowacji (od 15 listopada do 31 marca),
  • Słowenii (od 15 listopada do 15 marca),
  • Chorwacji (od 15 listopada do 15 kwietnia),
  • Macedonii (od 15 listopada do 15 marca),
  • Serbii (od 1 listopada do 1 kwietnia oraz w warunkach zimowych),
  • Rosji (od grudnia do lutego)
  • Turcji (od 1 grudnia do 1 kwietnia oraz w warunkach zimowych, obowiązywanie może zostać przedłużone o dodatkowy miesiąc jeżeli wymagają tego warunki pogodowe).

Dodatkowo w niektórych krajach kierowcy ciężarówek są zobowiązani przewozić w pojeździe łańcuchy śniegowe na wypadek nagłej zmiany pogody (zwłaszcza tam, gdzie panują specyficzne warunki drogowe).

Kraje nie wymagające stosowania opon zimowych

W Belgii, Holandii, Danii, Francji, Grecji, Bułgarii, Estonii, Finlandii, Szwajcarii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, na Cyprze, na Malcie, na Węgrzech, na Łotwie, na Litwie, na Ukrainie i w Polsce nie ma żadnych uregulowań w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych.

W Polsce przyjęło się jednak, że zmiana opon na zimowe jest konieczna, gdy temperatura powietrza wynosi w ciągu dnia nie więcej niż 7 st. C a prognozy mówią o tendencji spadkowej (październik/listopad). Jednakże nie jest to podyktowane przepisami i tak naprawdę można jeździć na dowolnych oponach przez cały rok (byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm).

Podsumowując

Zapewnienie pojazdom ciężarowym odpowiedniej mobilności w warunkach zimowych jest wręcz niezbędne. Najlepszym wyborem na zimę i śnieg jest zmiana opon na specjalistyczne z oznaczeniem 3PMSF i M+S. Opony zimowe nawet przy złych warunkach pogodowych i niskiej temperaturze zachowują swoje naturalne właściwości trakcyjne, gwarantują odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego oraz jak potwierdzają testy producentów opon – potrafią skrócić drogę hamowania nawet o 30%. Mimo tego, że w Polsce przepisy nie nakazują wymiany opon na zimowe każdy pojazd powinien w okresie zimowym być w takowe wyposażony ze względów bezpieczeństwa.

Warto tez pamiętać, że europejskie prawo dotyczące zimowego wyposażenia stale się zmienia i dlatego należy poznać przepisy obowiązujące w poszczególnych państwach. Pozwoli to uniknąć wysokich kar pieniężnych.