Wymiana opon na zimowe i obowiązkowe wyposażenie ciężarówki zimą 2024/2025

Oceń nas

Nowe wytyczne dotyczące wymiany opon na zimowe w Polsce i UE

Realizujesz transport międzynarodowy? W takim razie najwyższy czas na wymianę opon w ciężarówce. W niektórych krajach bowiem już od 15 listopada wymaga się zimowego ogumienia. Dziś przyjrzymy się, jakie wytyczne dotyczące opon zimowych obowiązują w Niemczech, Francji, Hiszpanii i innych państwach członkowskich, do których najczęściej jeżdżą polscy truckerzy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kiedy, gdzie i przy jakiej temperaturze zmieniać opony na zimowe?
  • Co należy do obowiązkowego wyposażenia samochodu ciężarowego zimą 2024/2025?
  • Ile wynosi mandat za brak opon zimowych w Unii Europejskiej?
  • Co jaki czas należy wymieniać opony w ciężarówce?

Zmiana opon w ciężarówce – gdzie jest obowiązkiem, a gdzie zaleceniem?

W Unii Europejskiej przepisy dotyczące wymiany opon na zimowe różnią się znacząco w zależności od kraju, regionu, a czasem nawet specyficznych warunków geograficznych. Ogólnie rzecz biorąc, kraje północne i górzyste, gdzie występują bardziej surowe zimy, mają obowiązek stosowania opon zimowych przez określony czas w roku. W niektórych państwach, takich jak Niemcy, Austria czy Czechy, przepisy wymagają, by pojazdy były wyposażone w opony zimowe od listopada do marca lub w przypadku wystąpienia warunków zimowych, takich jak śnieg, lód lub gołoledź. Inne kraje, takie jak Polska, pozostawiają decyzję o wymianie opon kierowcom, zalecając jedynie użycie opon zimowych przy temperaturach poniżej 7°C. Wymagania dotyczące specyfikacji opon zimowych (np. głębokość bieżnika) również różnią się, ale najczęściej minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. W regionach górzystych – np. w Alpach – lokalne przepisy mogą nakładać dodatkowe wymogi, jak stosowanie łańcuchów śniegowych. Dlatego też przed podróżą zagraniczną kierowcy powinni upewnić się, jakie przepisy obowiązują w danym kraju i regionie, aby uniknąć mandatu oraz zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodu ciężarowego zimą 2024/2025 – gdzie zmieniły się wytyczne dotyczące opon i łańcuchów?

Firma Continental opublikowała europejskie wytyczne dotyczące wyposażenia w ciężarówkach, jakie mają obowiązywać zimą 2024/2025. Zmiany w stosunku do ubiegłorocznych wytycznych dotyczą krajów takich, jak Francja, Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja i Węgry.

🔵Francja

Opony: Pojazdy N1/N2/N3 z przyczepami muszą być wyposażone w zdejmowane urządzenia antypoślizgowe – np. łańcuchy śniegowe, na co najmniej dwóch kołach napędzanych. Te same pojazdy, ale bez przyczep, muszą być wyposażone w opony zimowe 3PMSF na co najmniej dwóch kołach każdej osi.

🔵Hiszpania

Łańcuchy: Zaczyna obowiązywać zakaz stosowania opon z kolcami.

🔵Niemcy

Łańcuchy: Stosowanie łańcuchów odbywa się zgodnie ze znakami drogowymi, natomiast opony wyposażone w kolce są zabronione. Wyjątkiem w tym roku jest trasa przez Kleines Deutsches Eck, czyli przez Mały Niemiecki Róg.

🔵Norwegia

Łańcuchy: Opony z kolcami (średni występ: 1,7 mm) dozwolone są wyłącznie w przypadku pojazdów ciężarowych, od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W Nordland, Troms i Finnmark z kolcami można jeździć już od 16 października do 30 kwietnia. Samochody ciężarowe i przyczepy powinny mieć opony z kolcami na tej samej osi – w przypadku montażu podwójnego wystarczy jedna opona.

W Trondheim i Oslo za korzystanie z opon z kolcami pobierana jest opłata: bilety dzienne można nabyć w automatach przy arteriach komunikacyjnych lub telefonicznie lub SMS-em (wysłanym z norweskiego, szwedzkiego lub duńskiego numeru telefonu). Bilety miesięczne i roczne dla Trondheim dostępne są w biurze parkingowym miasta Trondheim w Erling, Skakkes Gate 40, 7012 Trondheim. Bilety dzienne kosztują około 3,90 €, miesięczne około 52 €, a roczne około 155 € (koszty podwajają się w przypadku pojazdów o masie całkowitej > 3,5 t). Naruszenie przepisów karane jest grzywną w wysokości 97 €.

🔵Słowacja:

Opony: Opony zimowe lub, co jest nowością, 3PMSF obowiązkowe są dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej > 3,5 t od 15 listopada do 31 marca na osi napędowej (głębokość bieżnika min. 3 mm).

🔵Szwecja:

Opony: W zimowych warunkach pogodowych minimalna głębokość bieżnika wynosi 5 mm na wszystkich osiach z wyjątkiem przyczep (koła o głębokości 1,6 mm). Pojazdy o masie całkowitej > 3,5 t muszą być wyposażone w opony 3PMSF, POR lub opony z kolcami na przedniej i napędowej osi, na pozostałych osiach dozwolone są również opony M+S. Do 30 listopada 2024 r. dozwolone jest stosowanie opon M+S (specjalnie opracowanych na zimę) na wszystkich osiach.

🔵Węgry:

Opony: W przypadku opon całorocznych o średnicy > 750 mm minimalna głębokość bieżnika w tym roku musi wynosić 3 mm.

System monitorujący, światła awaryjne, czujniki cofania i pozostałe elementy obowiązkowego wyposażenia

W sezonie zimowym 2024/2025, podobnie jak w sezonie letnim, obowiązkowym elementem wyposażenia ciężarówki ą trójkąty ostrzegawcze, które w przypadku awarii lub postoju na poboczu umożliwiają szybkie ostrzeżenie innych kierowców o zagrożeniu na drodze. Dodatkowo sprawne muszą być światła awaryjne oraz system monitorujący, który pozwala na bieżąco kontrolować stan techniczny pojazdu, w tym ciśnienie w oponach, temperaturę płynów eksploatacyjnych czy stan hamulców. Nowością jest wymóg posiadania takich elementów jak system ostrzegania oraz czujniki cofania, które zwiększają widoczność i pomagają unikać kolizji podczas manewrowania. Podstawowe, obowiązkowe wyposażenie ciężarówki i wymienione wyżej rozwiązania technologiczne pozwalają na szybszą reakcję w trudnych zimowych warunkach, minimalizując ryzyko wypadków na zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Brak opon zimowych – ile wynosi mandat w Niemczech, w Polsce i innych krajach UE?

Czy jeżeli w Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, to policjant może ukarać kierowcę mandatem za ich brak? Okazuje się, że ma możliwość powołania się na naruszenie DU rok 1971 numer 12 poz. 114 art. 97 ustawy Kodeksu wykroczeń, czyli wykroczenie przeciwko innym przepisom (DU rok 1971 numer 12 poz. 114). Brzmi ono następująco:

„Art. 97. Kto wykracza przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu na drogach publicznych, podlega karze grzywny do 3 000 złotych albo karze nagany”.

Ogólnie w Polsce brak opon zimowych nie jest karany mandatem, ponieważ ich stosowanie pozostaje zaleceniem, a nie obowiązkiem prawnym. Natomiast w krajach, gdzie obowiązek ten jest regulowany prawnie, kary za brak opon zimowych mogą być dotkliwe. Nie wspominamy tu o badaniu alkomatem – za jazdę pod wpływem alkoholu grozi dodatkowa grzywna, a nawet odebranie prawa jazdy.

Kary za brak opon zimowych w UE:

  • Niemcy: brak opon zimowych podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych (śnieg, lód, gołoledź) wiąże się z mandatem w wysokości od 60 do 120 euro, a także punktami karnymi. W przypadku spowodowania zagrożenia lub wypadku kara może wzrosnąć do 120-180 euro.
  • Austria: kara za brak opon zimowych od 1 listopada do 15 kwietnia wynosi od 35 euro. Jeśli brak odpowiedniego wyposażenia zagraża bezpieczeństwu ruchu, mandat może sięgnąć nawet 5 000 euro, a samochód może zostać zatrzymany do czasu spełnienia wymagań.
  • Czechy: obowiązek posiadania opon zimowych od 1 listopada do 31 marca w określonych warunkach. Za brak opon zimowych można otrzymać mandat w wysokości do 2 000 CZK (około 90 euro).
  • Słowacja: mandat za brak opon zimowych w zimowych warunkach wynosi około 50 euro.
  • Włochy (regiony górskie): w zależności od regionu, brak odpowiednich opon zimowych może być karany mandatem od 41 do 335 euro.
  • Szwecja: kara za brak opon zimowych w okresie od 1 grudnia do 31 marca wynosi około 1 200 SEK (około 100 euro).

Różnice w wysokości mandatów wynikają z lokalnych przepisów oraz podejścia do bezpieczeństwa na drogach w trudnych warunkach atmosferycznych. Chociaż w polskich przepisach nie określono obowiązkowych dat wymiany opon, przy niskich temperaturach i trudnych warunkach zimowych ich stosowanie jest zalecane dla bezpieczeństwa kierowcy, uczestników ruchu drogowego, ale i przewożonego towaru.

Samochód ciężarowy – co ile wymiana opon?

Opony zimowe w Polsce i krajach Unii Europejskiej należy wymieniać zgodnie z sezonowymi wymaganiami klimatycznymi oraz przepisami obowiązującymi w danym kraju. W Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych w określonym czasie, ale zaleca się ich wymianę, gdy średnia temperatura spada poniżej 7°C, zazwyczaj od listopada do marca. Eksperci zalecają, by zimowe opony wymieniać co sezon, jeśli ich stan techniczny jest nienaganny. Jednak po 4-5 latach użytkowania, nawet przy dobrym bieżniku, opony mogą stracić swoje właściwości przyczepności na śniegu i lodzie. Trudno jednoznacznie określić, co ile km wymiana opon powinna nastąpić w przypadku pojazdów ciężarowych. Warunki pogodowe, jakość opon oraz intensywność użytkowania pojazdu wpływają na konieczność ich wymiany – opony, które są zużyte lub mają mniej niż 4 mm bieżnika, powinny być natychmiast zastąpione, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo na drodze.

Źródło: Continental, Europejskie przepisy dotyczące zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych – Zima 2024/2025; Dz.U.2023.2119 t.j, Art. 97. – [Naruszenie przepisów o bezpieczeństwie lub porządku w ruchu drogowym] – Kodeks wykroczeń, TIMOCOM: Jak przygotować auto na zimę, a kierowcę na sezon świąteczny