Nowy system do pobierania opłat

4.5/5 - (2 votes)

Będzie nowy Krajowy System Poboru Opłat. Ma być to wspólny projekt Ministerstwa Infrastruktury oraz Cyfryzacji przy współpracy z Generalną Inspekcją Transportu Drogowego. Kiedy zostanie wprowadzony w życie?

Spis treści

  1. Początek zmian
  2. Jak ma wyglądać system?
  3. Wykorzystanie najnowszych technologii
  4. NKSPO w praktyce
  5. Cele i możliwości wykorzystania nowego systemu

 

  1. Początek zmian

Na początku listopada Główny Inspekcja Transportu Drogowego przejęła pobór opłat od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i działających dla niej wykonawców.  W tym czasie zapowiedziano i rozpoczęto pracę nad nowym systemem do uiszczania pieniędzy za korzystanie z autostrad. Za prowadzenie obecnego i przygotowanie projektu nowej systemu odpowiedzialne jest Instytut Łączności przy Ministerstwie Cyfryzacji.  Nowy polski system powstanie w oparciu o nowocześniejsze niż dotychczas rozwiązania, zbliżone do stosowanych obecnie na świecie. Będzie miał otwartą architekturę, pozwalającą na dalszą rozbudowę.powiedział podczas prezentacji założeń nowego programu Marek Zagórski, minister cyfryzacji. Nowy program ma zastąpić rozwiązania działające od 2011 roku.

  1. Jak ma wyglądać system?

Podczas ogłoszenia przygotowania nowego programu, który ma przyjmować opłaty za przejazd autostradami przedstawiono główne założenia jego działania:

  • polski system, dane w nich zebrane także mają być przechowywane na terenie naszego kraju,
  • możliwość rozszerzenia o kolejne usługi (system monitorowania transportu odpadów czy program zarządzania ruchem),
  • oparcie nowego systemu o najnowsze technologie IT
  • perspektywa użycia istniejących zasobów związanych z poborem opłat
  • system może w przyszłości rozwiązać problem kolejek na bramkach przy zapłacie należności za przejazd
  • program ma być przyjazny dla użytkownika

  1. Wykorzystanie najnowszych technologii

Nowy Krajowy System Poboru Opłat ma wykorzystywać najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym technologię satelitarną GNSS, aprobowaną przez Komisję Europejską czy transmisję danych (najpierw LTE później 5G). Do pracy programu mają być wykorzystane cyberbramownice, będące bramkami kontrolnymi nowej generacji. Mają być one wspierane przez monitoring wideo. NKSPO ma również współpracować z systemami poboru opłat innych krajów Unii Europejskiej.

  1. NKSPO w praktyce

Jak zatem ma wyglądać praca nowego systemu poboru opłat w praktyce? Podczas podróży pojazdów po Polsce ich jazda ma być rejestrowana przez monitoring znajdujący się na bramownicach. Włączenie się do systemu i płatność za przejazd będzie możliwy on-line lub w punktach stacjonarnych. NKSPO będzie dostępne poprzez aplikację mobilną lub OBU, czyli urządzenie pokładowe w pojeździe. Program zakłada także istnienie POS-ów (point of sale) czyli punktów sprzedaży, w których będzie można aktywować konto, zarejestrować dokumenty czy zapłacić za przejazd.

  1. Cele i możliwości wykorzystania nowego systemu

Według założeń nowy system poboru opłat ma mieć wiele zastosowań. Może być wykorzystany między innymi do:

  • dynamicznego ważenia pojazdów
  • rozliczania elektronicznego poprzez e-mail
  • wsparcia cyfrowej weryfikacji zagranicznych pozwoleń
  • kooperacji z programami transportowymi w celu prowadzenia i monitoringu ruchu i infrastruktury
  • ułatwienia obsługi kierowców

NKSPO ma być tańszym, bezpieczniejszym a co najważniejsze nowoczesnym systemem naliczania opłat, dzięki niemu mają się zwiększyć przychody do Krajowego Funduszu Drogowego. Program powinien być gotowy za około dwa lata.

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/powstanie-nowy-krajowy-system-poboru-oplat